Ženská na vrchole (Ženská na vrcholu)

Zenska3 resizeRežisérka a scenáristka Lenka Kny si doteraz po svojich celovečerných filmoch veľa priaznivých kritických ohlasov neužila. Po debute, dráme Stínu neutečeš (2009) jej čitatelia Československej filmovej databázy pridelili len 46 percent a odborná kritika ocenila iba kvalitné herecké obsadenie, po romantickom príbehu Přijde letos Ježíšek? (2013) klesla divácka podpora ešte o štyri percentá a kritici vyzdvihli ako jediný klad filmu vianočnú atmosféru Prahy.

Po najnovšom príspevku Lenky Kny do histórie česko-slovenskej filmovej spolupráce, romantickej zimnej komédii Zenska12 resizeŽenská na vrchole sa zdá, že je dôvod pokračovať v tomto kritickom trende. Námet Hany Cielovej o Pražanke, ktorá sa vďaka svojmu omylu pri objednávke vianočnej dovolenky ocitne namiesto štvorhviezdičkového hotela v nefungujúcej vysokohorskej chate, je anekdota, ktorá na celovečerný film nestačí. Preto scenáristky filmu – autorka námetu a režisérka – okrem dobrodružstva hlavnej hrdinky rozvíjajú aj paralelný príbeh jej rodičov a komorný dej zaľudňujú ďalšími, nie vždy funkčnými postavami, ako sú tatranský farár a jeho žena, slobodomyseľná teta, prepustený psychiatrický pacient – príživník a zlodej, či sused so psíčkom. Tento scenáristický postup spôsobuje, že film nie je Zenska2 resizehladko sa rozvíjajúcim príbehom, ale rozpadá sa na sled viac či menej vydarených epizód z hôr, ktoré sa pomerne pravidelne – nie vždy logicky – striedajú so zábermi z Prahy, kde sa rodičia rozhodujú, či pocestovať za svojou emancipovanou dcérou, aby ju vytrhli z prípadného náručia horalov a tak zachránili pred ďalším citovým debaklom.

Helena je totiž slobodná matka s osemročným synom Mikulášom prezývaným Kulíšek, majiteľka pražskej biokaviarne a oduševnená propagátorka zdravého životného štýlu. Taký mestský extrém, hovorí o svojej postave herečka Anna Polívková, ktorá vystupovala už v režisérkinom debute, do Zenska5 resizepovedomia divákov sa výrazne zapísala v komédii Účastníci zájazdu (Cena Tribeca 2006 pre najlepšiu herečku), výkonmi v ďalších českých komédiách (Po čom muži túžia, Dve nevesty a jedna svadba), kde využila aj svoje mimoriadne pohybové nadanie, i víťazstvom v populárnej televíznej show Star Dance. Jej protihráčom vo filme Ženská na vrchole je chatár Richard  v podaní Martina Dejdara, ktorý je aj jej protipólom v názoroch na život a na svet vôbec. Ich žabomyšie vojny kvôli zdravému či nezdravému stravovaniu (lišajník kontra slanina) tvoria zdroj humoru filmu, ich postupné zbližovanie od počiatočnej vzájomnej averzie po zaľúbenosť jeho hlavnú dejovú líniu. Ukáže sa totiž, že Helena nie je žiadna rozmaznaná Pražanka, ale mladá žena do Zenska resizekoča i do voza, ktorá si dokáže poradiť v každej situácii. A Martin zasa nie je iba drsný horal, prijímajúci nezvaných hostí s neskrývanou antipatiou, ale aj milujúci otec dcéry Zuzanky, poznačený rodinnou tragédiou, ktorý sa napokon pod úsmevmi  sympatickej Heleny rozpustí ako jarný sneh. Patrí ku kladom filmu, že ani citovo vyhrotené scény neponíma sentimentálne, majúc zrejme na pamäti Polívkovej názor, že romantika bez humoru je patetická. Tejto neresti sa snímka dopúšťa v záverečnej scéne vianočnej večere, ktorá akoby potvrdzovala fakt, že film vznikol na podnet či objednávku komerčnej slovenskej televízie, a predznamenávala jeho Zenska6 resizebudúcnosť ako inventára jej vianočných programov.

Kým vo filme Dočkáme sa Ježiška? ukázala scenáristka a režisérka Vianoce v zlatej Prahe, tentoraz preniesla dej na hory, konkrétne na Chopok, ktorý filmárov poriadne potrápil. Počasie bolo hlavným režisérom, konštatoval lakonicky Martin Dejdar. Vysokohorské prostredie je pre Lenku Kny nesporne exotikou, ktorej nerozumie, čo sa prejavilo v mnohých zložkách filmu. V kamere Michaela Baumbrucka, ukazujúcej iba pohľadnicovo  prívetivú alebo zachmúrenú, hmlistú a vetristú podobu hôr vo veľkých, opakujúcich sa panorámach, v zobrazení Horskej služby, ktorá sa predvádza predovšetkým pri krkolomných jazdách na snežných Zenska10 resizeskútroch a v baroch na hlučných žúroch (ich hlavným protagonistom je Richardov mladší brat Michal, bohém a záletník v podaní Mareka Němca), v absencii normálneho života v horách, akoby to bola len romantika, v pohľade do vysokohorskej chaty, ktorej v snahe o drastický kontrast so secesným hotelom chýba elementárna funkčnosť, v práci s hudbou Michala Pavlíčka, ktorá sa do tejto scenérie nehodí, a už vôbec nie do kostola s detským zborom. A napokon aj vo výbere inak kvalitných hercov, ktorým bolo ťažko uveriť zakorenenosť v tomto prostredí.

Zenska11 resizePomerne banálny scenár, v ktorom by sa dali identifikovať inšpirácie dávnejšími horskými filmami  a odhaliť výplnková vata, napríklad v podobe vtipov (ten šteklivý rozpráva miestny farár), dostali do rúk aj známi a populárni herci Bolek Polívka a Jana Preissová, stvárňujúci staršiu manželskú dvojicu, v ktorej prekáraní cítiť kvalitu úspešného dlhoročného spolužitia. Hoci ich správanie je predvídateľné a v postave Josefa aj naivné, napĺňajú jednu z téz scenára o humore ako tmele súdržnej rodiny. Tá kompletná sa okrem záverečnej, už spomínanej scény predstaví aj v zdĺhavom a zbytočne vysvetľujúcom úvode filmu. Akoby tvorcovia rátali s detským divákom, ktorý nerozumie náznakom, nedokáže si domyslieť súvislosti, a tak mu treba všetko podať na lopate. Detskí predstavitelia snímky, Toník Holoubek a Emma Voksová ako Kulíšek a Zuzanka, potomkovia neúplných rodín, pôsobia vo Zenska4 resizefilme prirodzene, dievčatko svojím uvažovaním vari až priveľmi dospelo.

Film Ženská na vrchole, čo je názov aspoň s dvoma významami, je žánrovo romantická komédia, aké majú tradíciu najmä v americkej kinematografii. Súdiac podľa správania premiérového publika v nabitej kinosále, veľa podnetov na hlasný smiech neposkytuje. Je to skôr úsmevný príbeh s ľahkou atmosférou, ktorý chce pobaviť i dojať a svojho fanúšika si zrejme nájde. Dá sa predpokladať, že najtolerantnejší k jeho nedostatkom budú vianočne naladení televízni diváci. A možno ho stihne osud mnohých priemerných českých komédií: že sa naň zabudne...

Zenska9 resizeŽenská na vrchole (Ženská na vrcholu), Česká republika, Slovensko, 2019
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Lenka Kny
Scenár: Hana Cielová, Lenka Kny podľa námetu Hany Cielovej
Kamera: Michael Baumbruck
Strih: Alois Fišárek
Hudba: Michal Pavlíček
Hrajú: Anna Polívková, Martin Dejdar, Marek Němec, Bolek Polívka, Jana Preissová, Jana Krausová, Roman Pomajbo, Danica Jurčová, Toník Holoubek, Emma Voksová, Marek Adamczyk, Matyjaž Javšnik, Marek Taclík, členovia tatranskej Horskej služby a ďalší
Distribúcia: Continental Film
Premiéra v SR: 7. novembra 2019