Narušiteľ systému (Systemsprenger)

System resizeFilmy o ťažko zvládnuteľných deťoch sa na prvý pohľad prekvapivo rozprestierajú medzi viaceré značne odlišné žánre. Obľúbené sú najmä u autorov hororov a nadprirodzených trilerov, kde sa v konečnom dôsledku ukazuje ako príčina všetkého zla v ich mysliach a telách pekelná sila.

Spomeňme legendárny horor o antikristovi v tele malého chlapca Omen Richarda Donnera, najnovšie sa podobným smerom vydal veľmi slušný Netflixovský Eli. Ako superhrdinu so zlými úmyslami sme si vychutnali malého Jacksona A. System8 resizeDunna v inak priemernom Brightburn. Nie je prekvapením, že tieto zápletky často slúžia ako metafora na témy, ako rozpadnutá rodina, alkoholizmus v rodine a tak podobne, sociálne drámy typu Narušiteľ systému idú však na vec priamočiarejšie prostredníctvom snahy o číry realizmus. Samozrejme, aj tu možno vysledovať širšie uplatniteľné metafory, v prípade nemeckej novinky, odčítateľnej už zo samotného názvu. Úpenlivo budovaná hierarchia akéhokoľvek systému sa totiž môže narušiť už len pri malej odchylke z normálu a celý „domček z karát“ sa ukáže skrátka ako iba domček z karát.

V prípade Narušiteľa systému je takouto odchylkou od normálu, s ktorou si systém nevie rady, takmer desaťročné dievča Benni. Tá System2 resizemá síce milujúcu matku a súrodencov, takže by mohla zdanlivo šťastne žiť v priemernej nemeckej domácnosti. Lenže v detstve utrpela viacero veľmi nepríjemných chvíľ a bude si niesť psychické traumy vo svojom vnútri zrejme až do konca života. Z Benni sa stalo dieťa s nekontrolovateľným a nepredvídateľným správaním. Preto s ňou nevydržala rozvedená matka v jednej domácnosti a preto si ju rôzne kvázi odborné inštitúcie začnú predávať ako horúci zemiak. Respektíve sa aj snažia o zlepšenie psychického stavu dieťaťa, neustále premiestňovanie z miesta na miesto mladému organizmu však očividne neprospieva. Nakoniec začne byť System7 resizeráznym spôsobom spochybňovaná aj oná neochvejná materinská láska. Pritom nám tvorcovia dajú viackrát explicitne najavo, že za všetkým stojí iba zúfalá snaha o pozornosť ľudí z blízkeho okolia, najmä po živote s matkou a potenciálnym novým otcom, v podobe vychovávateľa s vlastnou rodinou. Vziať si na plecia ešte ďalšiu ťarchu nie je pre nikoho jednoduchým rozhodnutím.

Scenár režisérky Nory Fingscheidt je síce pomerne priamočiary a jeho vývoj sa dá celkom predvídať, najmä okolnosti vzťahu Benni a matky, každopádne jeho sila tkvie v práve spomínanej autenticite realistickej formy s ambivalentne napísanými System9 resizepostavami. Nikto tu nie je démonizovaný, každý má totiž svoje pádne dôvody, prečo sa rozhodne tak, ako sa rozhodne. Samozrejme, si o minimálne jednej postave budete myslieť, že je zbabelec, ale aj tu pôjde nakoniec len o uhol pohľadu. Benni totiž dáva všetkým poriadne zabrať. Treba určite podotknúť, že snímka je nakrútená takým spôsobom, aby ste si svojim spôsobom obľúbili aj Benni. Občas ju budete nenávidieť, pristihnete sa však aj pri ľútosti a vysokej dávke empatie. Koniec koncov ako divák nebudete patriť medzi postavy na plátne snažiace sa dieťaťu pomôcť a po odchode z kina vám to ani nebude chýbať.

V tomto prípade treba určite vyzdvihnúť výkon hlavnej predstaviteľky Heleny Zengel. Jej výkon pôsobí až neuveriteľne autenticky a je najmä jej zásluhou, že spomínaný nie príliš objavný scenár tak dobre funguje. Vynikajúci je aj Albert Schuch, predstaviteľ Bennininho vychovávateľa, ku ktorému si System10 resizezačína dievča pestovať vzťah ako k vlastnému otcovi. Mladý muž s dvoma deťmi sa tak ocitne v iba ťažko riešiteľnej, patovej situácii. Niektoré filmy označujeme ako tie stojace na výkonoch hercov a Narušiteľ systému k takým jednoznačne patrí, a to aj s prihliadnutím k ostatným, vysoko kvalitných stránkam tohto diela. K nim patrí aj inak veľmi solídne tempo, čo je výsledkom umného rozloženia deja do viacerých epizódnych sekvencií, kde spoločne s Benni navštevujeme viaceré lokácie v Nemecku. Máme tu tak prvého horúceho kandidáta na Oscara za najlepší zahraničný film, nechajme sa prekvapiť, či akademici prejavia dostatočnú odvahu a nominujú na Zlatú sošku aj Helenu Zengel. Ide síce o nemecky hovorený film, to by však nemuselo byť prekážkou.

System3 resizeNarušitel systému (Systemsprenger), Nemecko, 2019
Dĺžka: 118 minút
Režia: Nora Fingscheidt
Scenár: Nora Fingscheidt
Kamera: Yunus Roy Imer
Hudba: John Gürtler
Hrajú: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Lisa Hagmeister, Gabriela Maria Schmeide, Melanie Straub, Victoria Trauttmansdorff, Maryam Zaree, Tedros Teclebrhan, Matthias Brenner, Barbara Philipp, Fine Belger, Imke Büchel, Roland Bonjour, Asad Schwarz, Jana Julia Roth, Gisa Flake, Axel Werner, Bärbel Schwarz, Till Butterbach, Julia Becker, Peter Schneider, Hadi Khanjanpour
Premiéra v SR: 7. novembra 2019