Rodina Addamsovcov (The Addams Family)

Rodina11 resizeTrinásť rokov po ich nasťahovaní sa do opusteného ústavu pre choromyseľných zločincov niekde na večným mrakom zahalenom kopci v New Jersey, hlava dosť svojráznej rodinky Gomez (v pôvodnom znení Oscar Isaac) pripravuje na tradičný iniciačný rituál dospelosti syna Pugsleyho.

Nájdené konfety a zblúdený balónik zas vydesia matku Morticiu (Charlize Theron) tak, že okamžite sabotuje každý pokus malej Wednesday (Chloë Grace Moretz) spoznať svet mimo gotické múry domu. Jeho podoba veľmi nezapadá do egocentrických predstáv až chorobne po dokonalosti prahnúcej Maegaux Needler, autorky reality show o tom, ako by Rodina resizemala vyzerať ideálna komunita. Pri čom sa medzi jej zanedbávanou dcérou Parker a Wednesday pozvoľna rodí priateľstvo...

Počiatky Rodiny Addamsovcov siahajú až do roku 1938, keď v komiksovej podobe zdobili stránky magazínu The New Yorker. Svoje ikonické stvárnenie však nadobudli až v podobe populárneho televízneho seriálu spoločnosti ABC vysielaného v rokoch 1964–1966. V pôvodnej hereckej zostave – John Austin, Carolyn Jones a iní – vznikol v roku 1977 celovečerný televízny film Halloween with the New Addams Family. Predstavitelia strýka Festera (Jackie Coogan) a komorníka Lurcha (Ted Cassidy) Rodina2 resizedabovali spomínané postavy tiež v animovanom seriáli z roku 1973 v produkcií Hanna-Barbera.

Až s počiatkom 90. rokov vnikli pre kino distribúciu určené dva celovečerné filmy režiséra Barryho Sonnenfelda – síce skôr remeselného rutinéra, schopného však vcelku efektne vizualizovať do podoby hraného filmu scény, ktoré by divák inak mal možnosť vidieť len v kreslených groteskách. V oboch herecky dominovali Anjelica Huston, Raul Julia, Christopher Lloyd a hlavne nezabudnuteľná Christina Ricci ako malá Wednesday. Úspech dvojice hraných filmov inšpiroval v rokov 1992–1993 vznik ďalšieho animovaného seriálu, v ktorom si zopakoval svoju úlohu Rodina3 resizeniekdajší predstaviteľ Gomeza John Austin. Tretí – a nie veľmi vydarený - celovečerný hraný Návrat rodiny Addamsovcov s Timom Currym a Daryl Hannah bol distribuovaný už priamo na video, pričom naň nadviazal opäť hraný televízny spin-off seriál z rokov 1998–1999.

Najnovší prírastok do celovečerných stvárnení výstrednej rodinky je po prvýkrát animovaného druhu. Vykresľuje postavy s dôrazom na karikatúru ich charakteristických vlastností tak, ako tomu bol pôvodný zámer tvorcu komiksu Charlesa Addamsa. Jednoducho stvárnené postavy organicky zapadajú do detailne prepracovanej animovanej mizanscény, pričom ich pohyby sú s Rodina4 resizepotrebnou ľahkosťou a dostatkom vizuálnej energie synchronizované s vynikajúcim soundtrackom Jeffa a Michaela Dannovcov. Hravá morbidita do detailov spracovaných temných zákutí kontrastuje s farebnosťou a úzkostlivo udržiavanou dokonalosťou idylickej predstavy amerického predmestia 50. rokov. Film v mnohom práve týmto kontrastom pripomenie obdobné stvárnenie v Nožnicovorukom Edwardovi režiséra Tima Burtona.

Humor pozostáva nielen z prvoplánových gagov, ale častokrát prináša divákovi informáciu potrebnú pre budovanie príbehu, či Rodina5 resizejeho gradáciu. Veselosť v niektorých momentoch je doplnená o romantiku aj vážnejšie momenty. Vidieť po zásadnom zvrate príbehu hrať na organ a spievať pieseň „Everybody Hurts“ skupiny R.E.M. komorníka Lurcha, rozhodne chytí za srdce. Odkazy na klasické retro horory potešia nejedného filmového nostalgika, obzvlášť scéna z Wednesdayiných školských hodín biológie pri laboratórnom cvičení s pitvaním žiab priamo odkazujúca na Frankensteina s Borisom Karloffom.

Rodina Addamsovcov bola vždy o rozdielnosti ľudí. O tom, že Rodina6 resizekaždý má právo na svoj vlastný názor a byť sám sebou. Neprispôsobovať sa za každú cenu predstave ostatných, čo je normálne a čo nie. Addamsovci vždy hájili svoju individualitu a nenechali si ju nikým vziať. Tento motív pretrváva aj tentoraz. Protinázor reprezentuje autorka reality show „Asimilácia“ Maegaux Needler a motív asimilácie sa stane pre ústredné postavy tiež najväčšou hrozbou. Zatiaľ, čo by sa od čias pôvodného seriálu očakávalo, že rodina bude držať spolu, nový scenáristický vklad Matta Liebermana do pôvodného vzorca prináša komplikáciu. Postavy detí – Pugsley a Wednesday, či dcéra hlavnej antagonistky – cítia potrebu hájiť svoju vlastnú pubertálnu individualitu aj voči rodičom a ich, zdá sa, Rodina7 resizepríliš konzervatívnym očakávaniam. Poukázanie na rozdielnosť medzigeneračných názorov tak priblíži starú značku filmovej súčasnosti.

Spočiatku sú tieto motívy rozohrané zaujímavo. Prítomnosť mobilných telefónov v deji je skôr štylistickým ústupkom voči súčasnej dobe. Kyberšikana a šírenie dezinformácií, či predsudkov voči ľuďom, ktorí sa v niečom líšia od ostatných, cez sociálne siete sú ale pútavou novinkou. Dejové motívy, bohužiaľ, nevyhnutne spejú k výchovne kompromisnému riešeniu, netypickému pre pôvodný komiks, seriály, či celovečerné filmy. Rodina8 resizeHoci je film určený hlavne pre detského diváka, režiséri Greg Tiernan a Conrad Vernon si ich určitou mierou nostalgie určite nezískajú tak, ako rodičovských sprievodcov v kine. Na druhej strane, niektoré novinky a ich vyústenie z pôvodných fanúšikov nemusí akceptovať úplne každý. Film je vo výsledku korektnejší a viac moralizujúci, než by divák od neho očakával.

Veľkým pozitívom novej Rodiny Addamsovcov však je to, ako narába s ikonickými postavami: Divák má možnosť vidieť polnočnú svadbu Gomeza a Morticie, násilne ukončenú búriacimi sa susedmi s vidlami a horiacimi fakľami (neskôr sú vtipne Rodina9 resizenahradené aplikáciou zobrazujúcou vidly a horiace fakle na obrazovkách mobilov). Nájdenie komorníka Lurcha, unikajúceho z ústavu pre choromyseľných zločincov a následné nasťahovanie sa do jeho opustených chladných múrov. Vymyslenie ústrednej melódie televízneho seriálu... Väčší priestor majú aj postavy babičky Addamsovej, či strýka Festera. O pár gagov sa postará aj leví domáci miláčik... Každá z postáv má možnosť nápadnejšie sa prejaviť a vyniknúť aspoň v jednej scéne. Čo je priestor, ktorý im možno umožňovali seriálové podoby, nie však predchádzajúce filmové stvárnenia.

Nová Rodina Addamsovcov je dôstojným pokračovateľom dvoch predchádzajúcich celovečerných inkarnácií. Animované podoba jej veľmi pristane, dokonca zdôrazňuje niektoré charakteristické rysy, s ktorými si hraná podoba zatiaľ nedokázala poradiť. Rodina10 resizeNie je však veľmi súčasným filmom. Skôr akoby formálnymi postupmi rodinnej komédie uviazla niekde v 90. rokoch. V niektorých scénach tak trochu okato začne viesť prim určité moralizovanie a snaha detského diváka kultivovať, či poučiť. Na druhej strane sa film v mnohom veľmi funkčne približuje atmosfére pôvodného televízneho seriálu. Zatiaľ, čo v celovečerných interpretáciách Barryho Sonnenfelda v deji prevládal vždy niečím narušený vzťah medzi strýkom Festerom a jeho bratom Gomezom, aktuálne stvárnenie opätovne sústredí svoju pozornosť na detské postavy. A tak to má byť.

Rodina12 resizeRodina Addamsovcov (The Addams Family), USA, 2019
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Greg Tiernan, Conrad Vernon
Scenár: Matt Lieberman, Charles Addams
Strih: Kevin Pavlovic, David Ian Salter
Hudba: Jeff Danna, Mychael Danna
Hrajú: Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Oscar Isaac, Allison Janney, Finn Wolfhard, Nick Kroll, Bette Midler, Elsie Fisher, Snoop Dogg, Martin Short, Catherine O'Hara, Tituss Burgess, Jenifer Lewis, Conrad Vernon, Aimee Garcia, Mikey Madison, Chelsea Frei, Pom Klementieff, Maggie Wheeler, Harland Williams
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 31. októbra 2019