To Kapitola 2 (It Chapter Two)

To2 resizePrvý diel To urobil v kinách poriadny prievan a stal sa kasovo najúspešnejším hororom všetkých čias. Tvorcovia sa pritom od začiatku nechali počuť, že pokračovanie nakrútia iba v prípade úspechu jednotky, no táto otázka bola v skutočnosti rozhodnutá veľmi rýchlo. Je To Kapitola 2 dôstojným dovetkom prvej časti? Áno. No je i lepším filmom? Určite nie.

To Kapitola 2 nie je navzdory názvu klasickým sequelom, ale ukončením knižnej dejovej línie presahujúcej 1000 strán. Kým prvý film sa venoval výhradne mladým detským hrdinom, ich dospievaniu a prvotnému stretu so zlom, jadro To resizepokračovania sa odohráva o 27 rokov neskôr. Jeho protagonisti sa odsťahovali mimo Derry a posunuli sa od svojho predošlého života, na ktorý si už ani poriadne nespomínajú. Teda s výnimkou jediného z nich, Mika, ktorý si veľmi dobre uvedomuje, že tieto chýbajúce spomienky nie sú žiadna náhoda. A práve vďaka nemu sa „Klub lúzrov“ dáva po dlhom čase znova dokopy, aby raz a navždy skoncoval s prastarým zlom sídliacim v útrobách zdanlivo pokojného mestečka.

Pôvodný román Stephena Kinga je mimoriadne komplexným, no súčasne i trochu kontroverzným dielom. Už v prípade prvej časti museli tvorcovia pristúpiť k určitým zmenám, zoškrtať problematické pasáže a kvôli filmovému jazyku i čo-to zjednodušiť. Aj napriek tomu sa im podarilo veľmi dobre zachytiť esenciu predlohy a dodať jednu z najlepších To9 resizekingovských adaptácií klasických hororov. Podobne k tomu pristupovali i v tomto prípade, pričom samotných kompromisov je možno i viac. Minutáž sa pritom paradoxne dočkala výrazného navýšenia a zo 135 minút nabobtnala na rovných 165. Táto až vražedná dĺžka pritom nie je sama o sebe problémom, ale v konečnom dôsledku i ona pomáha zvýrazňovať niektoré nedostatky, ktoré boli predtým zakrývané o niečo šikovnejšie.

Ak sa dá niečo skutočne pochváliť, tak to že i druhý film sa snaží byť dostatočne verný knižným témam a vychádza mu to. Jednotlivé postavy sú v rámci možnosti obstojne vykreslené a drvivej väčšine z nich sa darí presviedčať o tom, že nie sú len To7 resizeschematickými existenciami slúžiacimi na vypĺňanie desivejších pasáží. Ústredná téma dospievania z minula tentoraz z pochopiteľných dôvodov absentuje, no v pravidelných, a často veľmi dobre zakomponovaných, flashbackoch do minulosti spred 27 rokov sa znovu vracia kúzlo jednotky. Síce na o niečo obmedzenejšom priestore, no svoju rolu to plní a navyše pomáha divákovi lepšie rozoznávať kto je kto. V tomto smere však treba každopádne vyzdvihnúť i mimoriadne vydarený casting, kde sa podarilo výberom dospelých hercov takmer dokonale zobraziť ich detské verzie v  neskoršom veku.

Toto všetko platí zďaleka najmenej o už spomínanej postave Mika (Isaiah Mustafa), ktorého primárnou úlohou je znova všetkých spojiť a tam niekde jeho zaujímavosť končí. Osobitnú zmienku si zaslúži aj minoritný antagonista Henry Bowers To6 resize(Teach Grant). Ten minule v zdanlivom odklone od knihy ukončil svoje pôsobenie, no tu sa nakoniec predsa len vracia. A úplne zbytočne, pretože v konečnom dôsledku jeho krátka línia vyznieva do stratena a iba čo navyšuje celkovú minutáž. No inak majú všetci nováčikovia veľmi dobrú vzájomnú synergiu, čo obzvlášť cítiť v momente keď sa ústredné postavy stretnú prvýkrát po rokoch. Najväčšiu chválu si však každopádne zaslúži trio Bill (James McAvoy), Beverly (Jessica Chastain) a Richie (Bill Hader), čo sú rozhodne najlepšie zahrané charaktery.

Trochu inak zamrzí i to, že vcelku dlhý čas trávený v Derry nie je využívaný na to, aby sme sa dozvedeli viac o pôvode samotného To. Priestor na niečo podobné by tu pritom bol a či už úvodná expozícia, alebo pasáž v strednej časti, kde sa To3 resizehrdinovia snažia získať konkrétnu spomienku, by sa dali naopak krátiť. Je síce pravda, že neustále sa niečo deje a tempo nie je vyložene pomalé, ale i tak sa podobná dĺžka tentoraz opodstatňuje o poznanie ťažšie. Scenárista Gary Dauberman navyše ďaleko viac využíva humornejšie vložky, a to i v tých najvypätejších momentoch. Snímke síce zásadne neškodia a občas ju aj príjemne ju oživujú, ale hoci sa napätie dostavuje bez problémov, vyložený strach i vďaka nim znova nie. Lenže niečo podobné platilo aj v prípade prvého dielu, ktorý nebol úplne klasickým hororom, na aké je mainstreamový divák zvyknutý.

Tak či tak, aj na druhý pokus ide o technicky veľmi dobre To4 resizezrealizovaný film, ktorý funguje vo viacerých jednotlivostiach, exceluje v komornejších momentoch a dokáže upútať i vybranými hereckými výkonmi, kam možno znova započítať i Billa Skarsgårda stvárňujúceho Pennywisa. Škoda len trochu nadužívaných a miestami nie práve najlepších vizuálnych efektov, ktoré sa už v tomto prípade nedajú ospravedlniť osemdesiatkovou poetikou. To Kapitola 2 je skrátka o niečo väčší, dlhší a výpravnejší ako jeho predchodca, len už nie tak úderný. Zle to však rozhodne nedopadlo a režisér Andy Muschietti si môže do svojej filmografie pripísať ďalšiu vydarenú kingovskú adaptáciu. Akurát že minule to dokázal predsa len lepšie.

To10 resizeTo Kapitola 2 (It Chapter Two), USA,  2019)
Dĺžka: 165 minút
Réžia: Andy Muschietti
Scenár: Geary Dauberman (podľa románu Stephena Kinga)
Kamera: Checco Varese
Strih: Jason Ballantine
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrajú: Bill Skarsgråd, Jessica Chastain, Jas McAvoy, Bill Hader, Sophia Lillis, Finn Wolfhard, Javier Botet, Jaeden Lieberher, James Ransone, Wyatt Oleff, Jack Dylan Grazer, Jeremy Ray Taylor, Jackson Robert Scott, Chosen Jacobs, Andy Bean, Jay Ryan, Xavier Dolan, Isaiah Mustafa, Teach Grant, Rob Ramsaya ďalší
Premiéra v SR: 5. septembra 2019