Bolesť a sláva (Dolor y gloria)

Bolestaslava1Najnovší počin španielskeho režisérskeho matadora Pedra Almodóvara nám prináša príbeh slávneho režiséra Salvatora Malla v troch etapách jeho života. Samotný film nesie názov Bolesť a sláva.

Salvator Mallo prežil svoje detstvo v šesťdesiatych rokoch  v chudobe, osemdesiate roky prežil v Madride, kde zažíval najväčšiu slávu a obdobie lásky a v súčasnosti žije osamelý vo svojom pomerne luxusnom dome. Tam okrem toho, že spomína na lepšie roky, náladu si zlepšuje fajčením heroínu. Film sledujeme orámovaný udalosťami zo súčasnosti, takže dôležité momenty Bolestaslava2minulosti sú nám sprostredkované v retrospektívach. Aspoň tak sa Bolesť a sláva spočiatku javí. No Almodóvarova hra je o niečo rafinovanejšia a svojim posledným záberom možno viacerých divákov šokuje, či už príjemne, alebo nepríjemne. Podstatné však je, že rozprávanie je veľmi umne rytmizované a prestrihávané v tých správnych momentoch. Divák sa tak nikdy nestratí v dejových líniách a ani nebude mať žiadny problém s identifikáciou postáv. A to aj napriek tomu, že napríklad Salvadorovu matku hrajú hneď dve herečky. Odpoveď na to prečo je tomu tak, dostanete v spomínanom závere.

Almodóvar prináša v podstate to, čo od neho jeho verní fanúšikovia očakávajú, ale v prípade Bolesti a slávy ide Bolestaslava3predsa len o umiernenejšie dielo a to v každom smere. Nie sme svedkami rozličných (a)typických postáv charakteristických pre väčšinu režisérových snímok oblečených napríklad v kostýmoch od Jeana Paula Gaultiera, ani výraznej a zámerne gýčovej kombinácie farieb. To však neznamená, že sú postavy menej zaujímavé alebo farebná kulisa nemá žiadny symbolický význam. Práve naopak, predovšetkým hlavná postava je výborne napísaná a psychologicky dôveryhodne prekreslená. Interiérom a kostýmom dominuje červená farba, najmä v kombinácii s modrou, ku koncu sa zase dostávajú k slovu o niečo viac i zelené odtiene.

Každá časová línia má odlišnú atmosféru, pri návšteve detských rokov si mnohí spomenú na Felliniho autobiografický Bolestaslava4Amarcord. Určite to nebude náhoda a Almodóvar o Salvadorovi hovorí, že má isté autobiografické črty. No pri písaní scenára si postava predsa len začala žiť vlastným životom a tak nemožno brať drogovú závislosť a osamelosť režiséra v neskoršom období jeho života za akúsi úprimnú výpoveď smerom k vlastnému publiku. Film sa nakoniec aj nakrúcal u režiséra doma a tak aj Mallov vkus je iba odrazom Almodóvarovho vkusu. Súčasná dejová línia potom niečo málo dlží zase inému Felliniho introspektívnemu filmu 8 ½.

Komplikovaného, ale sympatického Malla stvárnil Antonio Banderas. Ten sa objavoval v PedrovychBolestaslava5 filmoch už od počiatkov kariéry oboch mužov, a doposiaľ najviac priestoru pre predvedenie hĺbky postavy dostal v psychologickom thrilleri Koža, v ktorej žijemSalvatora Malla môžeme pokojne označiť za druhú najvýraznejšiu postavu stvárnenú Banderasom v Almodóvarovej filmografii. Penélope Cruz ako Salvadorova matka sa objavuje iba v dejovej línii zo šesťdesiatych rokov a nedostáva až toľko priestoru, ako sa všeobecne dalo predpokladať.

Bolesť a sláva má aj pri klasickej stopáži pomerne pomalé tempo, v čom môžu mnohí vidieť Bolestaslava6najväčší nedostatok diela. Skôr však ide o to naladiť sa naň, no nie každý toho bude schopný, špeciálne ak ho náhľad do duše bohéma tohto typu príliš nezaujíma. Opakované fajčenie heroínu a návštevy starého kamaráta začnú časom pôsobiť trochu monotónne, v správny čas však Almodóvar prehodí výhybku a úsmevné momenty začnú striedať melancholickejšie a viac útočiace na city.

Možno sa po konci zamyslíte nad faktom, že režisér tentokrát úmyselne upozadil takmer všetky ženské postavy a dal priestor mužom, čo uňho nebýva zvykom. Bolestaslava7Do pozadia je prekvapivo odsunutá aj homosexuálna orientácia hlavnej postavy a sekvencia so starou láskou má za účel priniesť do príbehu viac melodrámy a upozorniť na to, že staré časy sa síce dajú pripomenúť, ale sú už raz a navždy minulosťou. Bolesť a sláva by nemala sklamať fanúšikov tohto Španiela, zároveň sa však asi nezaradí medzi jeho úplne najkvalitnejšie diela. Na to jej chýba o niečo silnejší katarzný účinok, aký sme mali možnosť vidieť napríklad vo filmoch Všetko o mojej matke alebo Hovor s ňou.

Bolestaslava8Bolesť a sláva (Dolor y gloria), Španielsko, 2019
Dĺžka: 108 minút
Scenár a réžia: Pedro Almodóvar