Ja, Simon (Love, Simon)

Simon11 resizeSimonovi Spierovi (Nick Robinson), žiakovi Creekwood High School ostáva 208 dní do jej ukončenia. Žije si zdanlivo bezstarostný  stredoškolský život, má viacero oddaných kamarátov a kamarátiek a má aj skúsenosť s láskou. Jeho rodičia jemu a jeho mladšej sestre poskytujú všetku svoju lásku a pozornosť.

Tak aspoň veci vidia oni a jeho okolie, Simon však v sebe ukrýva jedno veľké tajomstvo a keďže ide o klasického tínedžera, tak uvedomovanie si vlastnej sexuality bude preňho predstavovať skutočný existenciálny problém. Respektíve s týmto faktom sa už vyrovnáva približne štyri roky a vyzerá to tak, že úspešne. Problém Simon vidí práve Simon8 resizevo svojom okolí, pretože nedokáže anticipovať jeho reakciu. Uvedomí si včas, že priateľ je priateľ iba vtedy, ak nás berie všetkými desiatimi, alebo začne jednať neuvážene, či skôr adekvátne svojmu veku, a nastanú skutočné problémy?

Viac televízny ako filmový americký režisér Greg Berlanti sa poohliadol po literatúre pre mládež a siahol po románe Becky Albertalliovej s názvom Simon vs. The Homo Sapiens Agenda z roku 2015. A urobil dobre, pretože jeho film sa dočkal za oceánom veľmi kladných recenzií a slušného diváckeho ohlasu. Je iba logické, že po Ja, Simonovi siahli aj slovenskí distribútori, samozrejme, s predpokladom, že sa tunajší tinedžeri dokážu stotožniť s predsa len trochu odlišným svetom amerického stredoškolského systému. Viď napríklad štadióny v areáli školy. SImon6 resizeProblémy vnútri rozorvanej mladej duše sú však univerzálne všade na svete a v každej dobe a otázka odlišnej sexuálnej orientácie je stále veľmi nonkomfortnou témou v každej samozvanej liberálnej demokracii (a nielen v nej)  na svete, nielen USA.

LGBT tematika v kinematografii zažíva v súčasnosti celkom slušný boom na festivaloch a ak sa dielo vydarí, tak aj v následnej distribúcii. Ja, Simon je však v jadre skôr klasická (tínedžerská) romantika. Hlavná postava musí síce riešiť dilemu neodvratného coming outu, každý návštevník strednej školy sa ale stretol a stretáva s na prvý pohľad neriešiteľnými problémami a s krízou identity všeobecne. V tomto ohľade sa Simon12 resizetak množstvo divákov dokáže so Simonom ľahko a rýchlo stotožniť, i keď nemusí zrovna odpovedať kvázi drsným úsmevom na otcove poznámky ohľadom pekných spolužiačok. Ústrednou dilemou filmu a Simona tak ani nie je to, kedy a ako oznámiť svetu pravdu, ale skôr otázka dôvery v lásku a priateľstvo svojich najbližších.  Simon začína improvizovať, pretože si myslí, že malými klamstvami a snahou meniť pomery vo svojom okolí nastolí akýsi akceptovateľný stav vecí a nakoniec sa so svojou internetovou láskou nejako predsa len dá dohromady.

Ja, Simon je silný v nahliadaní do vnútra svojich postáv a ich dilemy, zbrklé správanie a rýchle rozhodnutia súvisia s vekom, ale aj ľudskou prirodzenosťou. Na druhej strane  je však od SImon3 resizezačiatku zrejmé, že pozitívna nálada snímky nedovolí scenáru príliš experimentovať. Následkom je potom občas kŕčovitá snaha všetko doviesť do vopred jasného cieľa a divákovi ani predpoklad šťastného konca ničím nespochybňovať. A to ani v prípade, keď je hlavná postava skutočne na dne a situácia sa zdá bezvýchodisková. Osobne považujem zvrat v druhom bode obratu, ku ktorému vyše hodinové dianie síce smeruje, ale nie je vyslovene ľahko predvídateľný, za skvelo motivovaný. Relativizuje konanie iniciátora zrady, svojim spôsobom mu dáva za pravdu a tým pádom sa aj na Simonove kvázi neškodné snahy o párovanie v rámci partie začneme pozerať ako na nie príliš fér manipuláciu.

Ja, Simon je film, ktorý sa dá veľmi ľahko odpísať ako americká Simon7 resizerozprávka o dokonalom svete, kde sa veci za každých okolností vyriešia bez väčšej ujmy na duševnom (tobôž fyzickom) zdraví jeho obyvateľov. Dá sa naňho nahliadať aj ako na zámerne štylizovanú utópiu, kde sa povie zopár múdrych myšlienok v referencii ku svetu skutočnému, tomu viac bolestivému a nekompromisnejšiemu. Dôležitejšie pre návštevníka potom je, že tento krajší svet je nám prezentovaný prostredníctvom sebavedomej a svižnej réžie, skvele zvládnutému komediálnemu timingu a hrajú v ňom sympatickí herci chápajúci veľmi dobre svoje, len o niečo mladšie, postavy. Pokiaľ chcete nekompromisný náhľad do „skutočného“ sveta amerických stredných škôl, pozrite si radšej Elephant Gusa van Santa. Ja, Simon chce prinášať posolstvo tolerancie nielen v rámci sexuálnej inakosti, ale aj tej rasovej a náboženskej.

Simon9 resizeJa, Simon (Love, Simon), USA, 2018
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Greg Berlanti
Scenár: Isaac Aptaker, Elizabeth Berger
Kamera: John Guleserian
Strih: Harry Jierjianň
Hudba: Rob Simonsen
Hrajú: Nick Robinson, Katherine Langford, Alexandra Shipp, Jorge Lendeborg Jr., Miles Heizer, Keiynan Lonsdale, Logan Miller, Jennifer Garner, Josh Duhamel, Tony Hale, Mackenzie Lintz, Talitha Eliana Bateman, Joshua Mikel, Juan Gaspard a ďalší
Premiéra v SR: 14. júna 2018