Debbina 8 (Ocean´s 8)

Keď po treťom pokračovaní  obľúbenej série Dannyho kumpánov (Dannyho jedenástka, 2001, Dannyho dvanástka, 2004 a Dannyho trinástka, 2007), Debie9 resizeodmietol George Clooney účasť na ďalšom dieli, vznikol nápad pokračovať v obľúbených príbehoch o dobrodružných krádežiach vysoko inteligentných a hlboko sympatických hrdinov v ženskej variante.

Tvorcovia vymysleli Dannyho sestru Debbie (Sandra Bullock). Práve po piatich rokoch vychádza z väzenia, kam ju dostal jej spoločník. Dojímavo vykladá, ako chce žiť čestne, pracovať a platiť účty. Vzápätí ju vidíme, ako nakupuje  kozmetiku s prehľadom a hlavne zdarma. Dannyho geniálne organizačné, kombinačné a psychologické schopnosti boli Debie3 resizecelkom iste genetickou výbavou a príroda o nič neochudobnila ani jeho sestričku. Chodí k jeho mramorovej urne a na záver, po uskutočnení dokonalej krádeže si na jeho pamiatku pripíja so slovami: „Určite by sa ti to páčilo“.

Šikovné krádeže  a podovody sú disciplínou, ktorá voľne premigrovala z kriminálneho registra k zábave, kúzelníckym súťažiam kto lepšie, umnejšie a rýchlejšie dokáže vymyslieť ako „na to“. Z podfukárov najrôznejšieho kalibru sa stali obľúbení hrdinovia so šarmom a espritom prechádzajci cez rozum celým armádam expertov na bezpečnosť a ochranu. Možno si na túto kapitolu bude niekto niekde spomínať ako na časy keď sa celý Debie11 resizesvet bavil a nezaťažoval úvahami na tému morálky a nejakých hodnot. V učebniciach dejepisu sa takéto historické obdobia interpretujú ako ilustrácia  slepoty a neschopnosti  možno len na okamžik pochopiť, čo sa na tú odviazanú a rozosmiatu chasu valí.

Debbie sa objaví v luxusnej galérii Clauda Beckera (Richard Armitage) a pripomenie mu  jeho účelové zlyhanie. Hneď nato kontaktuje kamarátku Lou (Cate Blanchett) a postupne dávajú dohromady tím neprekonateľných expertiek na všetko možné, od počítačov (speváčka Rihanna) až po rýchle vreckové Debie2 resizekrádeže. Debbie má plán, premyslený na väzenskej samotke do posledného detailu. Trofejou krádeže má byť diamantový náhrdelník, patriaci slávnej  firme Cartier, za 150 miliónov dolárov. Ukrýva sa hlboko v podzemí a na svetlo božie ho treba vytiahnuť. Akcia sa začína krachujúcou módnou návrhárkou Rose Weil (Helena Bonham Carter). Debbie a Lou vedia, že nutne potrebuje peniaze, a preto ju najmú ako autorku šiat tváre každoročného večierku Met Gala, herečky Daphne Kluger (Ann Hathaway). Na tento vrchol spoločenskej sezóny sa schádzajú slávni zo všetkých branží, umenia, športu i politiky.  Návrhárka trvá na tom, že róba, ktorú pre hviezdu navrhla si žiada dotyčný náhrdelník. Debie6 resizeRiaditeľ spoločnosti okamžite odmieta, ale Debbie premyslela stratégiu nepriestrelnej argumentácie a náhrdelník  je na svetle božom. Všetko klape ako hodinky, každý  je na svojom mieste, vie, čo má robiť a robí to dokonale.

V istom zmysle je všetko, čo sledujeme, oslavou dokonalosti  rozumu, ktorý dokáže nepredstaviteľné s ľahkosťou a akoby bez námahy. Je to, samozrejme, ilúzia, príťažlivá fikcia, ktorá vo svete chaosu politického i morálneho  musí zabrať. Obsahuje uspokojivú dávku výsmechu všetkým predstaviteľom

mocenských štruktúr a nemôže nám neujsť, že sú takmer všetci muži. Autori  tak „ošetrujú“ niekoľko  úloh:  tematickou líniou Debie resizevzbury poníženej a urazenej bezmocnej ženy, ktorá vymyslí a zrealizuje elegantnú pomstu, napĺňajú  nielen genderovú agendu (super ženy proti  bande mužských hlupákov), ale i  multikultúrnu. V tíme sú okrem belošiek aj  aziatky a černošky.

Výkonnosť celého naloadovaného a naolejovaného kolosu je kolísavá. Oslavný perfekcionizmus je tak bezchybný, že jednotlivé postavy strácajú možnosť vzbudzovať emócie. Niet tu priestoru na identifikáciu s hrdinkami  hoci i na malom, miniatúrnom priestore. Už vôbec nie s Debbie Sandry Bullock, ktorý vyzerá ako po úprave vo Photoshope a  nemohla som sa ubrániť dojmu, že mi čímsi stále pripomína Michaela Jacksona. Debie8 resizeVšetko pohltil popis a ilustrácia „projektu“.

Štruktúra príbehu sa sústreďuje na mechanizmus výkonu a zbavuje  Debbie Sandry Bullockovej  pôsobivej ľudskej dimenzie. Po odchode z väzenia v podstate neurobí žiadnu chybu, nezaváha a nešliapne vedľa. Ani jej pomsta nemá žiadnu inú príchuť než šmak víťazstva. Aj tu sa dalo dodať čosi viac než triumfálne oslavovať dokonalý revanšizmus. Nič nezvráti ani malé veľké prekvapenie na záver. Všetko je v réžii  ideologického gendrového uberfeminizmu, predpovedateľné a jedovato útočné, aj keď v dokonalom obale. To je ďalšia stránka príbehu a týka sa montáže   fetišov, luxusných modiel Debie12 resizesveta shoppingu a poživačného hedonizmu. Ten miluje ochutnávať, relaxovať, obliekať sa do krásnych šiat, večerať uprostred celebrít vybrané lahôdky a ignorovať výšku účtov na kreditke. Túto ilúziu predáva film zdarma a v dokonalom prevedení. Našťastie, mu nechýba humor i trocha nadhľadu.

Film Debbina 8 neurazí, nenudí a v medziach  možností zabaví. Ponúka i recept na žánrovú alchýmiu priemernosti, istenej len úctyhodným počtom hereckých hviezd.

Debie7 resizeDebbina 8 (Ocean´s 8),USA, 2018)
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Gary Ross
Scenár: Gary Ross, Olivia Milch
Kamera: Eigil Bryld
Strih: Juliette Welfling
Hudba: Daniel Pemberton
Hrajú: Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Sarah Paulson, Helena Bonham Carter, Rihanna, Mindy Kaling, Awkwafina, Dakota Fanning, Matt Damon, Richard Armitage, Damian Lewis, Olivia Munn, James Corden, Katie Holmes, Kim Kardashian West, Kylie Jenner, Carl Reiner a ďalší
Premiéra  v SR: 7. júna 2018