Kauza Cervanová

Kauza Cervanová resizeO kauze zavraždenej študentky prvého ročníka lekárskej fakulty UK, Ľudmily Cervanovej, sa písalo aj hovorilo veľa. Študentkino mŕtve obnažené telo, s rukami zviazanými za chrbtom, vyplavila rieka v Kráľovej pri Senci v roku 1976. Prvé vynesenie rozsudkov prebehlo začiatkom osemdesiatych rokov minulého storočia, z kauzy bolo obžalovaných a následne na rôzny počet rokov (najvyšší trest 24 rokov) odsúdených sedem mužov z Nitry. V 1991 bol rozsudok zrušený. V roku 2006 bol proces obnovený kvôli novým dôkazom a svedectvám, no napriek tomu,aj 30 rokov po vražde, boli obžalovaní opätovne obvinení zo spáchania trestného činu vraždy a znásilnenia a ich tresty boli predĺžené.

To sú všeobecne známe fakty priebehu kauzy. Celovečerný dokument Kauza Cervanová sa s nimi nestotožňuje. Prináša na prípad pohľad, aký tu ešte nebol, vynáša vlastné súdy, skúma spätne udalosti, dáva priestor zamlčaným svedkom a skutočnostiam. Tento pohľad na kauzu z dielne režiséra Roberta Kirchhoffa, nie je jeho prvým filmovým počinom, Kauza Cervanová 5 resizeprodukoval napríklad Piussinu Nemoc tretej moci, akéhosi predskokana tohto dokumentu.

Témou dokumentu, s prívlastkom investigatívny, sú variácie pravdy a jej hľadanie v zložitej spleti výpovedí, dôkazov a tvrdení. V tomto filme dostávajú známe udalosti nový, nečakaný rozmer. Kamera je najvernejším svedkom, vypovedá prostredníctvom materiálu zozbieraného počas ôsmych rokov príprav. Dokument pracuje s takými citlivými vecami, ako vykonštruovaný proces, zničenie dôkazových materiálov, spopolnenie Cervanovej tela, zastrašovanie svedkov, vyhrážanie sa, psychologický aj Kauza Cervanová 6 resizefyzický nátlak na priznania sa, ktoré by zapadali do vopred pripraveného scenára vyšetrovateľov. Zatvrdnutá pravda minulého režimu je zjavná vo všetkých sférach, ak sa niečo prehlásilo, nie je možné ani po rokoch priznať chybu. Vypovedajú svedkovia, ktorí neboli nikdy vypočutí, naopak, tí, čo vypovedali nedokážu potvrdiť pravdivosť svojich vtedajších výpovedí. Mnohí považujú vynesený rozsudok za právoplatný a prípad za uzavretý, pretože „Najvyššiemu súdu možno veriť!“.

Kirchhoff s tímom ľudí verným téme, analyzujú Kauza Cervanová 12 resizevtedajšie dôkazy a prichádzajú z teóriu arabskej stopy. Režisér svoje tvrdenia nehádže pred diváka len tak, podkladá ich výpoveďami. Zdanlivo nesúvisiace udalosti a okolnosti do seba nakoniec krásne zapadajú, kamienok po kamienku, záber po zábere. Ale to čo vytvárajú, nie je zďaleka uspokojivé, ale nanajvýš znepokojujúce. Nosným prvkom celého diela je strach. Zbraňami sú zastrašovanie, donucovacie praktiky, psychický a fyzický teror. Strach o svoj život a rodinu sa netýka len obvinených počas minulého režimu, ale je premostený do súčasnosti, kde dosahuje oveľa hlbšie rozmery. Ako tvrdí autor:  “V 80. rokoch aspoň každý vedel komu slúži.“ Výpovede siedmych obvinených, ľudí reálnych a fyzicky žijúcich, ale psychicky už mŕtvych sú drásajúcim Kauza Cervanová 8 resizesvedectvom manipulácie - najúčinnejšej zbrane systému. Najbizarnejším je pochybovačný prístup slovenskej justície k celému prípadu, kde snaha o sebaočistenie a dokázanie neviny obvinených zašla až na detektor lži. „Testovaná osoba má pravdu vo svojom vnútri - pravda je jednoduchá, lži sú zložité. Nemôžete znásilniť niekoho, koho ste nikdy nestretli..“, tvrdí amerického odborník pracujúci s polygrafom, mimochodom, školiteľ aj našich ozbrojených zložiek...

Kauza Cervanová je občianskym protestom malej skupiny s ambíciou rozrásť sa, spôsobom Kauza Cervanová 14 resizepoukázania na bezmocnosť ľudí vymaniť sa z pod vykonštruovaných lží. Je to film, ktorý sa týka každého z nás, pokiaľ sa považujeme za občanov tohto štátu, je prítomný v nás (tak ako bol na nitrianskej premiére prítomný režisér a štyria hlavní aktéri kauzy). Cervanová je silná výpoveď s hlbokým osobným dosahom, takým hlbokým, až naháňa strach. Zimomriavky a temnú atmosféru navodzujú aj zábery dôkazových materiálov a podčiarkuje ju Kauza Cervanová 11 resizedramatická hudba Petera Zagara. Nie je len fikciou o niečom a niekom, koho vidíme na plátne prvý a posledný raz.

Toto spracovanie prípadu Cervanová je vlastnou kauzou poukazujúcou na zvrátený a zlyhávajúci systém (česko)slovenskej justície, na absenciu hľadania pravdy na Najvyššom súde a v štáte samotnom. Snímka Roberta Kirchhoffa je lastovičkou s obrovskou ambíciou vyletieť vysoko a vyštebotať okoliu, čo sa u nás deje. Kiež by ju neohrozil nijaký (mocenský) jastrab! (Kinema)

Kauza Cervanová 15 resizeKauza Cervanová, Slovensko, Česko, 2013
Réžia: Robert Kirchhoff
Scenár: Robert Kirchhoff