Star Trek: Do temnoty (Star Trek: Into Darkness)

Star Trek 9-jpg. resizeKultový pojem „Star Trek“ možno preložiť ako „Hviezdne putovanie“ a skrýva sa za ním  sci-fi séria šiestich seriálov, jedenástich filmov, desiatky kníh i počítačových hier. Do povedomia verejnosti sa dostal po prvý raz v šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia ako televízny seriál a postupom času sa  stal legendou. V týchto dňoch prichádza do našich kín vďaka spoločnosti Barracuda Movie jeho najnovšie - dvanáste filmové pokračovanie Star Trek: Do temnoty.

Nakrútil ho  známy filmový a televízny producent, scenárista, herec, skladateľ a režisér Jeffrey Jacob Abrams (1966). Pochádza z rodiny producentov a od detstva sa pohyboval vo svete divadla, televízie a filmu. Zaujal už ako scenárista filmov Navždy mladý (1992) či Armagedon (1998). Prelomom v jeho scenáristickej i režijnej kariére sa však stal televízny seriál Nezvestní (2004-2010), za ktorý získal v roku 2005 Cenu Emmy v kategórii Najlepší dramatický seriál a Najlepšia Star Trek 7 resizeréžia dramatického seriálu a v roku 2006 ocenenie Zlatý glóbus za Najlepší dramatický seriál. Kritiku i divákov nadchol v roku 2009, keď nakrútil film Star Trek ako akýsi reštart celej série, v ktorom predstavuje mladého  kapitána Kirka a zvyšok jeho budúcej posádky vesmírnej lode Enterprise. V tomto roku naň nadviazal titulom Star Trek: Do temnoty v 3D technológii.

Kapitán James T. Kirk (Chris Pine) je ešte stále plný emócii a rebelantstva, takže na začiatku príbehu, pri misii na vzdialenej Star Trek 5 resizeplanéte, síce zachráni život svojho prvého dôstojníka Spocka (Zachary Quinto), ale poruší základné príkazy veliteľstva – primitívni obyvatelia uvidia vesmírnu loď Enterprise, ktorá sa skrývala dovtedy na morskom dne. Po návrate na Zem ho preto degradujú. Vzápätí však Spojená federácia planét (sú v nej zastúpené rôzne národy a  nielen humanoidné rasy) a jej Hviezdna flotila zažije nečakaný teroristický útok, pod ktorý sa podpísal záhadný terorista John Harrison (výborný Benedict Cumberbath – pamätáte sa na neho v postave Sherlocka Holmesa?). Po čine Star Trek 3 resizeunikol do vzdialených  vesmírnych končín, kde žijú nepriateľsky naladení Klingoni. Akýkoľvek zásah flotily by mohol vyprovokovať  vypuknutie medzigalaktickej vojny, ale Harrison predstavuje rovnaké nebezpečenstvo. Navyše zavraždil Kirkovho predchodcu a mentora kapitána Pyka. Nečudo, že Kirk ho neváha prenasledovať. Netuší, ako sa jeho tajná misia skomplikuje a o život pôjde nielen jemu, ale aj o existenciu celej ľudskej rase a spriateleným mierumilovným planétam federácie.

Akosi samozrejme sa predpokladá, že divák má Star Trek 6 resizezákladné informácie. Buď preto, že je prv narodený a podobne ako ja spomína nostalgicky napríklad na chvíle, keď sa mi podarilo zachytiť niektoré časti seriálu Star Trek ešte pri čiernobielej obrazovke na viedenskom programe. Alebo ako príslušník mladej generácie má internetové skúsenosti s problematikou sci- fi ako takou, tobôž ak ide o kultovú záležitosť. Fanúšikom teda netreba  nič vysvetľovať.

Nepoučených divákov však vari tiež strhne  galaktická rozprávka o hviezdnej lodi Enterprise, ktorá podniká niekoľkoročné výpravy za poznaním nových svetov, za Star Trek 11 resizehľadaním nových foriem života a nových civilizácií. V tomto filme sa však viac dozvie o hľadaní v samom sebe. Lebo i keď sa príbeh odohráva v ďalekej budúcnosti a môžu nás nadchýnať  zázraky techniky hoci aj takzvaný warpový pohon, vlečný lúč na premiestňovanie aj medziplanetárnom priestore, či fotónové torpédo alebo samotné priestory vesmírneho plavidla, pozornosť sa sústreďuje  skôr na bytosti, ktoré tú techniku používajú či zneužívajú. A rovnako ako traja scenáristi, aj divák zisťuje, že platí to dávne poznanie: dejinné kulisy sa menia, ľudská povaha nie. Pocity nedocenenia, vzbury proti autoritám, žiarlivosť, chuť manipulovať druhými, a Star Trek 4 resizepodobne, prežívajú. Zabudnite na sen o tom, že v technologicky lepšom svete budeme lepší aj my.

Výprava môže mnohokrát prekvapiť, čo však nemožno povedať o scenári. Niektoré  dejové motívy a línie sú viac ako predvídateľné. Sledujeme rebela Kirka, ktorý si neodrieka pozornosť pekných dievčat, ani chvíle pri poháriku v bare, ako dozrieva k pocitu zodpovednosti za druhých, ale aj vývoj jeho vzťahu - priateľstva k jeho prvému dôstojníkovi Spockovi. Ten, vďaka svojmu mimozemskému pôvodu z planéty Vulkán, je známy nielen špicatými ušami, ale hlavne logikou, racionalitou a absolútnym nedostatkom emócií. Čo mu zazlieva Kirk aj Star Trek 10 resizekomunikačná dôstojníčka Uhura (Zoe Saldana), ale občas to dodáva rozprávaniu humorný nádych. Postupne však akoby sa navzájom od seba obaja muži niečo priučili. Nevraviac o tom, že je pre nich neprijateľný Harrison, ktorý prezentuje svoju „nadľudskosť“, krutosť  a schopnosť vraždiť „menejcenných“. Zaujímavý je pokus o humor v postave lodného inžiniera Scottyho (Simon Pegg), ale akosi nevychádza. Pamätníci však vari ocenia, keď sa na obrazovke na chvíľu  objaví niekdajší predstaviteľ Spocka Leonard Nimoy zoči-voči svojmu nástupcovi –synovi.

Film je označený ako akčné sci fi, takže nechýbajú naháňačky bežecké (jednou sa film Star Trek resizehneď začína na  vzdialenej červenej planéte) alebo vo vesmírnych člnoch či lodiach (pripomínajú citácie z iných sci-fi). Prekvapujúco je tu však aj dosť pästných súbojov protagonistov, ktoré sa odohrávajú hoci aj preskakujúc z jedného vznášadla na druhé. Nuž a vzápätí  nám scenár  dopraje dojímavú scénu obetovania sa, zomierania, sĺz v očiach mužov, symbolických dotykov rúk na sklenených dverách. Ešteže  to všetko nakoniec aj tak dobre dopadne. Veď nás čaká pokračovanie a aj  toho intergalaktického teroristu nakoniec iba zmrazia...

Titul Star Trek: Do temnoty možno naznačuje temnotu v nás samých. Možno je aj tou rozprávkovou výzvou, že nech by sa dialo čokoľvek, neslobodno strácať nádej. V temnote kina je to však celkom milý zážitok, hviezdne putovanie pretrváva.

Star Trek 8 resizeStar Trek: Do temnoty (Star Trek: Into Darkness), USA, 2013
Dĺžka: 132 minút
Réžia: J.J.Abrams