Tranz (Trance)

Tranz 7 resizePredpokladom dobrej zápletky vraj je,keď nikto netuší, ako sa to skončí. Anglický film Tranz, ktorý v júni prináša do našich kín spoločnosť Barracuda Movie,je niečo ako krimi príbeh s prvkami thrilleru i psychologickej drámy, ale zápletka je natoľko spletitá, že sa asi máloktorý divák dokáže dôsledne orientovať v tom, čo sa v skutočnosti udialo a ako. Čo neznamená, že ho to nepoteší (alebo naopak,nerozčúli).

Zdá sa, že práve to bol úmysel scenáristov Joe Ahearnea a Johna Hodgea, ale predovšetkým známeho oscarového anglického režiséra a producenta s írskymi koreňmi - Dannyho  Boylea (1956). Začínal ako umelecký divadelný riaditeľ, neskôr televízny tvorca (režíroval napríklad niekoľko častí populárneho detektívneho seriálu Inšpektor Morse) a v Tranz 2 resizecelovečernom filme sa celosvetovo úspešne presadil  hneď svojimi prvými nízko rozpočtovými  rebelskými čiernymi komédiami o narkomanoch s prvkami thrileru: Plytký hrob (1994) a hlavne kultovým titulom Trainspotting (1996). Z jeho ďalších filmov nemožno zabudnúť na komerčne mimoriadne úspešnú Pláž (2000), ktorú nakrútil s Leonardom DiCapriom v Thajsku. Ale predovšetkým na ôsmimi Oscarmi  ovenčeného Milionára z chatrče (2008)  či na šiestich Oscarov nominovaný film 127 hodín (2010). Vlani režíroval otvárací ceremoniál  letných olympijských hier v Londýne.  Svoj najnovší Tranz 5 resizeTranz vraj zostrihal až potom. Kritici tvrdia, že je to svojský návrat k jeho začiatkom.

Do príbehu nás vovádza historik umenia Simon (James McAvoy). Pracuje v aukčnej sieni, kde sa dražia umelecké diela. Spolčí sa so zločineckým gangom na čele s Francom (Vincent Cassel), pre ktorý má ukradnúť  drahocenný Goyov obraz. Lenže po údere do hlavy trpí amnéziou a nevie si spomenúť, kde vzácne dielo ukryl.  Aby to zistili, rozhodne sa Franco pre spoluprácu s hypnoterapeutkou Elizabeth (Rosario Dawson). Lenže cesty do podvedomia  cestou hypnózy môžu byť nebezpečné...

Tranz 6 resizeA nielen pre trojicu protagonistov. Nepozorný divák sa môže ľahko stratiť. Lebo zaujímavý nápad, i keď je zaujímavo spracovaný, nestačí. Môže vás znepokojiť, že niekedy sú Simonove predstavy a spomienky ťažko odlíšiteľné od reality. Mimochodom, šťastie, že len malé percento ľudí je tak rýchlo a bezvýhradne schopných upadnúť do tranzu, ako nám to predvádza film, ktorý prezentuje hypnózu, ako všemocnú cestu k potláčaniu našich vnútorných démonov, ale aj  k naplneniu nejedného sna, bez ohľadu na to, či dobrého alebo zlého. Občas môže diváka iritovať už samotné poznanie, ako málo stačí k manipulácii jedinca i ľahkosť, s akou sa tu, v rámci žánru, mučí či zabíja. Ale aj to, že naozaj asi len v rozprávke platí : zlo je potrestané. I keď v prípade Tranzu je  predstaviteľov zla zrazu akosi priveľa, motívov toho, čo ich k nemu priviedlo, tiež a logiky pomenej. Prelína sa tu všetko možné: milostný trojuholník, chamtivosť, pomsta, zrada, psychoterapia i krása diel starých majstrov. Čiže dosť veľký „miš-maš“. Hľadanie podtextov (i tej základnej otázky, v čom je vlastne posolstvo diela, čiže, „čo chcel básnik povedať“)  prenechajme teoretikom.

Divák si asi vyberie sám. Danny Boyle  nakrútil film, ktorý kritiku sotva uvedie „do tranzu“, ale v letnej sezóne zaujme divákov možno už len samotným zauzľovaním zápletky a provokatívnym pohrávaním si s tým , čo sa deje, alebo sa mohlo stať, prípadne to mohlo byť úplne inak...

Tranz 8 resizeTranz (Trance), Veľká Británia, 2013
Dĺžka:101 minút
Režia: Danny Boyle