Išla sova na tanec...
Po tučniakoch z Happy Feet a Divokých vĺn či po holuboch z Valianta prileteli do kín ďalší digitálne animovaní operenci. Sovy zo snímky režiséra Zacka Snydera nazvanej Ga'Hoole: Legenda o strážcoch nás však nechcú rozosmievať, ale pobaviť temnou legendou v štýle fantasy.
Základ tvorí pätnásťdielna séria kníh americkej autorky Kathryn Lasky z rokov 2002 až 2008, doplnená o sprievodcu po svete sov, knihu stratených príbehov a tri knihy vedľajšieho príbehu. Hrdinom je mladý samček sovy pálenej (plamienka driemavá) Soren, významnú rolu majú aj jeho brat Kludd a sestrička Eglantine. Film sa inšpiroval najmä prvými tromi knihami. Štúdiá Warner Bros. však kúpili od spisovateľky práva na celú sériu, takže pokračovanie ani napriek formálnej celistvosti filmového príbehu nie je vylúčené.
V apríli 2008 sa projektu prekvapivo ujal režisér Zack Snyder, absolvent Art Center College of Desing v Pasadene, preslávený najmä drsnejšími snímkami Úsvit mŕtvych, 300 a Strážcovia. Legenda o strážcoch je jeho prvý mládeži prístupný film. Medzi producentmi figuruje režisérova manželka Deborah Snyder, s ktorou vlastnia produkčnú spoločnosť s príznačným pomenovaním Cruel and Unusual Films.
Snyder v sebe rozhodne nezaprel dušu výtvarníka. Na celkovom vyznení sa do značnej miery podpísali pôvodné knižné ilustrácie maliara Richarda Cowdreyho. No ak vzhľad, mimika a gestikulácia hrdinov pripomína tučniaky z hitu Happy Feet, nie je to náhoda. Hlavný výtvarník filmu Grant Freckelton už pred rokmi pôsobil ako špecialista na digitálne efekty v austrálskej spoločnosti Animal Logic. Podieľal sa na vzniku hraných filmov ako Moulin Rouge, Matrix Reloaded, ale aj Harry Potter a ohnivá čaša – s digitálne animovanou sovou Hedvigou! S režisérom Snyderom už spolupracoval na výtvarne vysoko štylizovanom epose 300. Nuž a práve štúdiá Animal Logic majú na konte aj muzikál s tučniakmi Happy Feet a v súčasnosti pracujú na pokračovaní Happy Feet 2 3D. A aby tých súvislostí nebolo málo, na scenári Legendy sa pôvodne podieľal aj scenárista Happy Feet John Collee.
Na rozdiel od Happy Feet však nechce byť Legenda o strážcoch veselou vtipnou zábavou s nádychom drámy i ekologickej agitky. Vo svete sov niet ľudí. Ľudské vlastnosti, mocenské štruktúry, kultúru a civilizáciu – vrátane bájí i legiend – nesú sovy. V knižnom origináli operenci v podstate poslúžili Kathryn Lasky na ozvláštnenie inak nie veľmi originálneho rozprávania v rozprávkovom štýle fantasy, tak trochu na spôsob Pána prsteňov, ale aj Sitnianskych rytierov, ktorí prídu na pomoc, keď je najhoršie.
Snyder predlohu využil na rozohratie vizuálne pôsobivých živých obrazov – lietajúcich, poskakujúcich, posedávajúcich a tmoliacich sa sov. Pravdaže, už vzhľadom na detského diváka sa do filmu dostalo aj viacero smiešnych scén i komických hrdinov a gýčovo roztomilých sladkých postavičiek, ktoré si deti nemôžu nezamilovať. Režisér však zostal verný svojej povesti. Nakrútil prevažne pochmúrne, temné a tragické rozprávanie s množstvom krutých scén – aspoň vzhľadom na detské publikum. Dospelým môžu naopak prekážať prílišná schematickosť, popisnosť, chlad a miestami až ťažkopádnosť, spôsobené úsilím vpratať do hodiny a pol filmu obsah troch kníh.
Sovy sú antropomorfizované len čiastočne, aby ich tváre mohli využívať mimiku. V podstate však zostávajú do veľkej miery neštylizované, autentické. Ak poznáte predlohu a čakáte, ako filmári vyriešili praktické otázky (napríklad ako si sovy pomocou krídel obliekajú brnenia, ako píšu, pracujú v kováčskej vyhni a pod) nedočkáte sa. Zábery sú vždy koncipované tak, že pre uhol záberu alebo „prekážku vo výhľade“ vlastne nikdy nevidíme, ako vtáčí hrdinovia držia meče, bodce, prilby, kladivá ani perá, čo do značnej miery pôsobí komicky (spomeňte si na legendárne „vyzliekacie“ scény Austina Powersa!), ale ešte viac rušivo.
Obraz je úchvatný, digitálna animácia špičková, príbeh však koncentráciou stratil mnohé zo svojej osobitosti a poézie. Neumožňuje nám podrobnejšie spoznať hrdinov, zblížiť sa s nimi, obľúbiť si ich a intenzívnejšie zapojiť emócie. Do stratena vyznieva i symbolická rovina diela, ktoré (azda) prostredníctvom sov chce rozprávať o ľuďoch. Sovy tu nevystupujú ani v intenciách slovanského folklóru - ako tajomné, záhadné, nebezpečné, osudové stvorenia. Najväčšou atrakciou, pre ktorú sa film oplatí vidieť, sa tak stáva stereoskopický obraz – 3D.
Foto: Continental film