Keď karty zamieša láska

klamai_resizeNie je dobrým znamením, keď film vidíte (ani nie tak dávno) a nespomeniete si naň. To sa mi stalo pri filme (K)lamáči sŕdc režiséra Pascala Chaumeila. Film uviedli na slávnostné zakončenie tohtoročného karlovarského festivalu a pozerala som sa naň z prvého radu (čestné miesto pre novinárov), obrázky sa mi mihali pred očami a bola som rada keď sa skončil. Pripadla mi však úloha o ňom písať, a tak som si musela dať repete. Podstatne som si naň názor vylepšila i keď prvý dojem, že je to síce milá, ale nie prelomová romantická komédia, ostal.

Francúzska komédia mala v minulom storočí mimoriadne úspešné obdobie. Pričinili sa o to populárni herci, začínajúc Fernandelom končiac Louis de Funésom. Mimoriadne plodná a úspešná bola napríklad spolupráca dvoch hereckých osobností ako Bourvil a FunésKlami_2_resizeich filmy boli vždy kasovými trhákmi. Zaujímavé je, že v Amerike sa nikdy nehrali, vraj boli príliš európske. Odmietnutie im však starý kontinent dokonale vynahradil a ich popularita stúpala. Po smrti Bourvila sa stal nekorunovaným kráľom Funés. Kto by si nepamätal jeho sériu „žandárov“ a musíme uznať, že ešte aj dnes sú jeho filmy pre divákov osviežením a dobrou zábavou. Bolo by nespravodlivé zabudnúť, že veľkou mierou prispel k dobrému menu francúzskej veselohry aj Jean-Paul Belmondo. Funésa však zatiaľ nikto nezosadil z trónu ( a dlho ešte nezosadí), a francúzska komédia začala stagnovať. V poslednom desaťročí sa, našťastie, začína presadzovať nová vlna filmových komikov ako napríklad Dany Boon, Alain Chabat, Gad Elmaleh, Jean Dujardin, ale zatiaľ ani jeden nedosiahol veľkosť Bourvila a Funésa. Výsledky nového nástupu komikov je hádam ešte predčasné hodnotiť, jedno je isté, že Francúzi majú na čom budovať a možno sa im podarí nadviazať na bohatú a úspešnú tradíciu. Jedným z pokusov je aj spomínaná romantická komédia (K)lamáči sŕdc a zároveň musíme dodať, že vymyslieť niečo objavné v tomto žánri je mimoriadne ťažké. Tvorcom filmu sa však podarilo prísť s relatívne originálnym nápadom a pertraktovať ho aj s adekvátnymi filmovými prostriedkami.

Klamai_6_resizeHlavným hrdinom je Alex (Romain Duris), ktorý ma kuriózne zamestnanie – profesionálny rozbíjač nefunkčných a neperspektívnych vzťahov. Keď rodina, priatelia alebo aj závistlivci zistia, že sa nejaký pár k sebe nehodí, nastúpi neodolateľný Alex, aby svadby chtivá dievčina zistila, že jej vyvolený nie je ten pravý. O tom ju presvedčí profesionálny zvodca, ktorého za to bohato odmenia. A hotovo. Samozrejme, má pomocníkov – sestru a jej manžela, presnejšie spolu tvoria akúsi agentúru. Zohratý tím je dokonalý a darí sa im na sto percent. Rozbíjači vzťahov sú neprekonateľní až do chvíle, keď do hry vstúpi, ako vždy nečakane, láska. Lenže to ani Juliette ( Vanessa Paradis), ani Alex nebudú mať také jednoduché. Otec Juliette chce za každú cenu zabrániť svadbe dcéry, ktorá sa chystá vydať za sympatického mladého muža, ich vzťah je bez mráčikov, len otec si myslí, že sa jeho ratolesť v chystanom manželstve bude nudiť. Aj Alex a jeho pomocníci krútia hlavou nad novou zákazkou, ale sú bez peňazí, teda sa pokúsia urobiť nemožné. Čo všetko vymyslia, aby sa dostali pod kožu mladej ženy, odhalili jej slabiny a zabránili svadbe, je až neuveriteľné. Mimochodom finty, s ktorými „agentúra rozbíjačov vzťahov“ pracuje, sú pre ich originálnosť najväčším kladom filmu. Vymyslieť toľko Klamai_5_resizeuveriteľných nástrah je úctyhodné. Jeden nápad strieda druhý, scenáristi Laurent Zeitoun, Jeremy Doner a Yohan Gromb, sa s nimi skutočne pohrali, a tak doplnili rad filmov zaoberajúcich sa podobnými námetmi o niečo duchaplné, ale najmä originálne.

Hlavnú úlohu si zahral vo Francúzsku vychytený Romain Duris, ktorý sa úlohy charizmatického zvodcu, ktorý vzťahy síce vždy úspešne prekazí, ale intimitám sa veľkým oblúkom vyhne, zhostil presvedčivo. Alex Luppi v jeho podaní nie je človek bezcharakterný, má svoje zábrany, vykonáva poctivo svoju prácu, možno aj preto, že je citovo nezrelý. Prosto nestretol ešte tú právu. Naopak Juliette nie je neviniatko, má za sebou búrlivý rok nezriadeného života, o čom hlboko mlčí, a chce mať už pokoj a istotu. Tú nájde a nechce si ju dať nikým a ničím narušiť. Vanessa Paradis zahrala svoju rolu ako vyrovnaná žena, uvažujúca triezvo, navonok chladná a nemá nijaký dôvod meniť svoje rozhodnutie. Netuší, čo všetko milovaný otecko urobí, aby ju od nastúpenej cesty odhovoril. Alex je jej ľahostajný, ba dokonca ju rozčuľuje, je pre ňu luft, až do jedného rafinovane zinscenovaného prepadnutia. Začne si Klami_9_resizesvojho záchrancu všímať. V podstate obaja sú notorickí luhári, ktorí klamú ostatných, ale najmä seba. A okolo tohto sebaklamu sa v podstate krúti celá záplatka. A krúti sa s ľahkosťou a so šarmom.

Snímka (K)lamáči sŕdc nie je veľký film, ale vtipná romantická komédia, ktorá sa postará o to, aby ste z kina neodchádzali s pocitom zbytočne stráveného času, ale s pocitom dobrej nálady, že ste videli profesionálne dobre zvládnutý námet, v ktorom triumfuje láska.

Klamai_8_resize(K)lamáči sŕdc (L'arnacoeur), Francúzsko, 2010
Réžia: Pascal Chaumeil
Scenár: Laurent, Zeitoun, Jeremy Doner, Yohan Gromb