Duch prichádza

ghostFilm ešte nebol dokončený a už sa okolo neho strhla mediálna búrka. Bodaj by nie, keď jeho tvorca, oscarový režisér Roman Polanski (1933) bol vo Švajčiarsku zatknutý pre delikt spred tridsiatich rokov a postprodukciu i zostrih filmu „dirigoval“ z väzenia, najprv skutočného, potom domáceho. V každom prípade jeho najnovší filmový opus The Ghost Writter tým neutrpel, dokonca na tohtoročnom medzinárodnom festivale v Berlíne získal Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu. Nuž a vlastný názor naň si môže slovenský divák urobiť sám.

Mimochodom, Polanského životný príbeh by sám osebe stál za sfilmovanie. Pochádza z Poľska a jeho rodičov poslali do Ghost_Writer_1_resizekoncentračného tábora. Po filmovom debute Nôž vo vode žije a pracuje vo Francúzsku a v USA. V roku 1968 zaujme prepisom novely Rosemarino dieťa. O rok neskôr mu brutálne zavraždia tehotnú manželku, herečku Sharon. Neskôr musí muž, ktorý sa neraz pohráva s námetom sexu a násilia–napríklad vo svojich dielach Hnus či Čínska štvrť - sám čeliť obvineniu zo sexuálneho zneužitia a uniká pred ním z USA do Európy. Na krátky čas sa vráti aj do rodnej krajiny a obdobia koncentračných táborov oscarovým filmom Pianista z roku 2002.

Vie, že základom filmu je dobrý scenár, a preto sa nevyhýba úspešným literárnym predlohám. V tomto prípade ide o triler Roberta Harrisa, inak známeho autora aj historických príbehov, The Ghost Writter. Protagonistom je „ spisovateľ - duch“ (Ewan McGregor )- teda publicista, ktorý píše texty za iných autorov. Mimochodom, v scenári nemá meno a v titulkoch ho označujú ako Duch. (V českom preklade uvádzajú titul knihy i filmu Muž v tieni.) Najmú ho, aby dopracoval a upravil na vydanie memoáre bývalého britského premiéra Adama Langa (Pierce Brosnan). Odlieta teda uprostred zimy na ostrov pri Ghost_Writer_5_resizeamerickom východnom pobreží, kde expremiér momentálne žije so svojou ženou Ruth (Olivia Williams) a osobnou asistentkou a milenkou Ameliou (Kim Cattrall). Postupne však zisťuje, že to asi nebolo správne rozhodnutie. Jeho predchodcu pri projekte pamätí pravdepodobne zavraždili a samotného expremiéra obvinia z vojnového zločinu, že počas vojny v Iraku odsúhlasil odovzdanie ilegálne zatknutých podozrivých teroristov CIA a následne ich mučenie. To priláka k sídlu reportérov i protestujúcich. Ukazuje sa, že expremiér je muž, „v ktorého minulosti sa skrývajú tajomstvá so silou zabíjať“ . „Duch“ si uvedomuje, že naráža na množstvo podvodov a zákerností na všetkých úrovniach. Ako hovorí slogan filmu: „Najväčšia lož je ukrytá pod tisíckami malých právd“.

Autori sa netaja reálnou inšpiráciou a podobnosť filmového Adama Langa s britským expremiérom Tony Blairom, známym svojou proamerickou politikou, nie je náhodná. V každom prípade divák vníma v prvom rade zaujímavo vystavaný príbeh a stupňujúce sa napätie medzi jednotlivými postavami i náznaky nebezpečenstva. Nikto nikomu neverí a sprvu naivno dôverčivý autor zisťuje, že atraktívna práca, ktorá mala byť jeho životnou príležitosťou, ho naopak môže o život pripraviť, Ghost_Writer_3_resizelebo odhalenie pravdy ohrozuje mocných tohto sveta.

Polanski si vybral výborných hereckých predstaviteľov aj do malých úloh (napríklad Elli Walach v postavičke muža z pláže), ale dobrú ruku mal najmä pri voľbe protagonistov. Ewan Mc Gregor i Pierce Brosnan dokážu minimálnymi mimickými prostriedkami vyjadriť psychický stav svojich postáv, ich pochybnosti, úzkosť i strach na hranici paranoje. A potom sú tu scény , ktoré sledujeme ako pozorovatelia napríklad cez veľké presklené okná-steny miestností, dialógy si domýšľame, ale pociťujeme hrozbu.

Je pozoruhodné, ako Polanski efektne stupňuje napätie bez použitia pre triler zaužívaných prostriedkov. Teda žiadna krv a násilie (ak nepočítame prepadnutie spisovateľa neznámym motorkárom). Nebezpečenstvo nevidíme, iba tušíme. Hoci aj, že tí, čo protagonistu sledujú, sú možno aj jeho vrahovia. Zimomriavky však môžu človeku nabehnúť aj v okamihu, keď začne hľadať paralely aj mimo samotného príbehu . Kamufláž, klamstvá, odpočúvanie, nepatria, žiaľ, iba k zahraničnej politickej scéne...

Tí, ktorí knihu čítali, hovoria o istom zjednodušení, ale divák sa (aspoň podľa môjho názoru) nemá na čo sťažovať. Videl dobre urobený film, s pôsobivou kamerou, hudbou i hereckými výkonmi.

Ghost_Writer_2_resizeThe Ghost Writter, Veľká Británia, Francúzsko, Nemecko, 2010
Režia: Roman Polanski