Bitka záhradných trpaslíkov

suboj_06Hollywoodski producenti často nechávajú nakrúcať nové verzie úspešných zahraničných – európskych alebo ázijských filmov s nádejou, že „nové naštudovanie“, v anglickom jazyku, prenesené do amerických reálií a s americkému publiku známymi hercami bude v amerických kinách úspešnejšie, ako by mohol byť cudzí film. Zvyčajne ide len o biznis. Nové filmy podľa starších vznikajú aj preto, aby súčasnému publiku spôsobom jemu milým priniesli príbehy z filmov pre pamätníkov. A občas, výnimočne, aj z dôvodov umeleckých.

Nie je vylúčené, že hlavným dôvodom, prečo Ray Harryhausen inicioval roku 1981 vznik sínmky Súboj titanov, bol zámer predviesť najnovšie výdobytky na poli filmových trikov. Francúzsky režisér Louis Leterrier, odchovanec Luca Bessona, sa v novom spracovaní neusiluje o nič iné. Pôvodný film (v réžii Desmonda Davisa) sa celkom prirodzene neobmedzil len na obrazové či zvukové atrakcie a dodnes ho s úspechom uvádzajú televízie. No nech sa Leterrier usiluje ako len chce, jeho nové dielko nepresahuje kvality atrakcie z vidieckeho jarmoku.

suboj_16Tvorcovia filmovej zábavy dávno zistili, že grécke báje obsahujú všetko, čo stačí na úspešný komerčný film: silných mužov, krásne ženy, skvelé príbehy, city, vášne, smilstvo, netvory, meče a mágiu. Ako súčasť kolektívnej pamäte však grécke báje majú oveľa viac. Vycibrenú formu, komplikovanú ideovú stavbu, náročnú poetiku, pracujú so symbolom, metaforou, hyperbolou. Ich cieľom je vyznávať, zachovávať, upevňovať a šíriť helénsku kultúru, vrátane náboženstva.

Ak tvorca akčnej dobrodružnej filmovej zábavy okreše mýtus len na zopár povrchných znakov, aby ho čo najviac priblížil masám, má dve možnosti. Buď si prznenie základov civilizácie prizná a dodá dielku ospravedlňujúci nadhľad, alebo drzo vyhlási, že jeho cieľom je zabávať „obyčajných ľudí“ a vyprodukuje... to, čo Leterrier.

Francúzsky režisér sa dopúšťa rovnakej chyby, ako mnohí ďalší neamerickí filmári, usilujúci sa o priazeň amerického trhu. Neoslovuje amerického diváka, ale svoju predstavu (svoj predsudok) o americkom divákovi – ako o extrémne nenáročnom, povrchnom, nevzdelanom, naivnom – a silne veriacom.

Nový Súboj titanov si z rôznych mytológií vyberá to, o čom predpokladá, že sa bude publiku páčiť, popiera a občas stavia na hlavu logiku, vnútorné zákonitosti mýtu, ale i vlastného filmového príbehu. Všetko takmer bez výnimky so smrteľne vážnou tvárou. Bez vtipu, humoru, hravosti či radosti. Akoby sa nazdával, že vážnosťou vynahradí neschopnosť hlbšie zaujať. Nedáva priestor žiadnym fajnovostiam ako podobenstvá či obrazné vyjadrenia. Všetko chápe v prvom pláne, všetko potrebuje zobraziť, ilustrovať.suboj_27

Cieľu podriaďuje i scenár, dialógy, kameru, herectvo, ideový plán. Lenže to mu nestačí. Na antickú zápletku celkom nezmyselne očkuje kresťanstvo. Zeus (Liam Neeson) je vznešený vládca svetla, Hádes (Ralph Fiennes) je Diabol. Ľudstvo si zaslúži trest, lebo sa odklonilo od viery, dokonca povstalo proti Diovi! Perseus (Sam Worthington) je boží syn, ktorý zostúpil na Zem. Z lásky k ľuďom odoláva pokúšaniu Diabla - Hádesa, ba je ochotný aj sebaobetovania. Vydáva sa na cestu, aby zachránil princeznú Andromedu (Alexa Davalos).

Filmári si tentoraz nedali žiadnu námahu s tým, aby priniesli niečo nové okrem trikových technológií. Neudržali však ani kvality originálneho filmu. S cieľom zatraktívniť dianie na plátne, vštepili tvorcovia do čisto mužského osadenstva Preseovej družiny i krásnu Io (Gemma Arterton), čo je síce možno príjemné, ale úplne ruší romantickú linku Perseus-Andromeda. Teda aj základ, motív celého príbehu.

Hrdinovia ani príbeh nás nemajú čím osloviť. Zostávajú pekné tváričky a postavičky žien, svaly a svalnaté reči mužov, digitálne hromy-blesky, škorpióny, čarodejnice, okrídlené kone, Medúza a Kraken. Dynamický strih, krikľavá hudba. Všetko korunuje nezmyselný a nie príliš kvalitný tretí rozmer digitálnej 3D verzie. Len zdôrazňuje plochosť, plytkosť a jednorozmernosť snímky.

suboj_17Nový Súboj titanov ako remeselne dobre urobený marketingový produkt by skvele zapadol do reklamnej kampane „gréckych dní“ niektorého reťazca reštaurácií rýchleho občerstvenia. Alebo, ako výstižne napísal New York Magazine: „Nie je to katastrofa. Katastrofu by sme si totiž zapamätali.“

Súboj titanov (Veľká Británia-USA 2010)

Clash of the Titans

106 minút

Námet: Beverley Cross (film Clash of the Titans, 1981). Scenár: Travis Beacham, Phil Hay, Matt Manfredi. Réžia: Louis Leterrier. Kamera: Peter Menzies Jr. Strih: Vincent Tabaillon, Martin Walsh. Hudba: Ramin Djawadi. Účinkujú: Sam Worthington, Gemma Arterton, Mads Mikkelsen, Alexa Davalos, Liam Neeson, Danny Huston, Ralph Fiennes, Izabella Miko, Pete Postlethwaite a ďalší.

Premiéra 15. apríla 2010