Post Mortem
Maďari asi filmových divákov neprestanú prekvapovať. Okrem artových festivalových triumfov dôkladne a úspešne rozvíjajú aj žánrovú paletu, videli sme skvelé komédie, naposledy film Lajko-cigán vo vesmíre (2018) Balásza Lengyela, kostýmovú historickú drámu Kincsem (2017) Gábora Herendiho, alebo detektívku Zaškretná (2016) Arpáda Sopsitsa. Súdiac podľa titulu Post Mortem sa im darí aj v hororovom registri. Najbližšie asi má k filmu Mäsiar, kurva a jednooký muž (2017) Jánosa Szása. Všetky sme mali možnosť vidieť na Art Film Feste v Košiciach, v sekcii Susedia OnLine, každoročnej prehliadke „susedských“ kinematografií.
Budujeme Slovensko
Rekonštruovať zmysel filmu Budujeme Slovensko je pre kritika sizyfovská práca. Hoci jeho titul odkazuje veľmi konkrétne na nejaké industriálne procesy, tvorcovia nás v jeho troch častiach veľmi rýchle vyvedú z omylu. Zánik panoramatického kina Družba v Košiciach, opustené stavenisko sídliska v Michalovciach, alebo likvidácia podniku Merina Trenčín, sú pritom témy so silným spoločenským apelom a pátrať po stave zmaru boli pre dokumentaristov príležitosti uchopiť tieto skutočnosti v ich príčinných i významových väzbách. Vysloviť však akékoľvek zovšeobecňujúce hodnotové súdy bolo v lepšom prípade nad intelektuálne sily zúčastnených tvorcov, v horšom jednoducho cielenou rezignáciou, ľahostajným mávnutím rukou nad problémami, za ktoré niekto nesie zodpovednosť a vinu. Ak je na tomto projekte niečo iritujúce, je to práve tento výraz slaboducho hravého alibizmu, vyhýbajúceho sa riziku kritického ataku a úsiliu čokoľvek pomenovať.
C’mon C’mon
Spočiatku som naozaj nevedela, čo mám od snímky C’mon C’mon očakávať. Film však pochádza z distribúcie americkej nezávislej spoločnosti A24, ktorá stojí za vynikajúcimi nedávnymi snímkami ako The Tragedy of Macbeth, Lamb či dokumentárneho filmu Val alebo aj za populárnym seriálom streamovacej spoločnosti HBO GO s názvom Eufória. Snímka C’mon C’mon sa v amerických kinách objavila len na veľmi krátky čas. Aj to v čase, keď sme na Slovensku mali lockdown. Aj z tohto dôvodu sa do slovenskej distribúcie dostane až teraz.
BigBug
Všetci sa odrazu ocitli v jednom dome, nedobrovoľne izolovaní pred vonkajším svetom – údajne pre svoju vlastnú bezpečnosť. Píše sa rok 2045 a kdesi na predmestí jedného bližšie nešpecifikovaného francúzskeho mesta, kde sa jedno obydlie takmer navlas podobá inému, s ktorým susedí, a kde sú domáci až nepríjemne rozmaznávaní svojimi robotickými pomocníkmi, sa skupinka ľudí pokúša dostať von. Alice Barelliová (Elsa Zylberstein) si práve na toto popoludnie k sebe pozvala značne nadržaného Maxa (Stéphane De Groodt), aby tak pomerne neuroticky dala príučku svojmu bývalému Victorovi (Youssef Hajdi). Je predsa slobodná žena a môže si robiť, čo chce. Lenže ten, ako na potvoru, prišiel neohlásene Alice navštíviť aj s novou milenkou...
Vyhlásenie Slovenského filmového ústavu k situácii na Ukrajine
Slovenský filmový ústav v Bratislave ostro odsudzuje agresívny zásah Ruskej federácie do suverenity Ukrajiny a vyjadruje solidaritu a plnú podporu jej obyvateľom. Odmietame nevyprovokované násilie, bezprecedentný vstup ruských vojsk na zvrchované územie Ukrajiny, ktorý ohrozuje ľudí na Ukrajine a pokúša sa o destabilizáciu mieru v Európe.