Vrah naoko (Hit Man)
Nový film uznávaného tvorcu Richarda Linklatera Vrah naoko si odbil svoju premiéru ešte vlani v rámci Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach. Už tam vzbudil mimoriadne pozitívne ohlasy, čím ešte viac umocnil očakávania, no drvivá väčšina divákov si naň musela počkať až do polovice tohto roka. Po limitovaných projekciách v amerických kinách z konca mája sa však konečne dostal aj na streamovaciu platformu Netflix. Je skutočne až tak dobrý ako sa o ňom povrávalo?
Gary Johnson (Glen Powell) je vcelku obyčajným profesorom psychológie a filozofie na univerzite v New Orleans a zaujímavý je tak maximálne tým, že ničím nevyniká z davu. Tedaaž na to že nie. Popri svojej bežnej práci sa totiž angažuje v miestnej polícii, kde na čiastočný úväzok vypomáha policajtom v utajení dostávať ľudí za mreže. Jedného dňa sa však jeho kolega Jasper (Austin Amelio) ocitá mimo hru a Gary je náhle postavený pred poriadnu výzvu. Má ho totiž nahradiť v úlohe falošného nájomného vraha, nakoľko je jediným z tímu, kto na to spĺňa aspoň aké-také predispozície. A prekvapivo sa jej ujme viac než dobre.
Už jeho prvá akcia tak končí veľkým úspechom a Gary sa rozhodne brať to ako menší výskum v praxi. Aby usvedčil potenciálnych vrahov z vopred plánovaného zločinu, naplno si adoptuje osobnosť jeho zabijáckej persony menom Ron, ba čo viac, miestami to dovádza rôznymi prevlekmi do úplného extrému. Nikdy sa síce neocitá v bezprostrednom ohrození života, no vnáša to do jeho života toľko potrebný element vzrušenia, o ktorom ani nevedel, že ho tak potrebuje. Všetko sa však začne výrazne komplikovať po tom, čo ho jedna z jeho klientiek Madison (Adria Arjona) osloví so žiadosťou o smrť manžela a navzdory predpokladom spolu ihneď nadviažu akési spojenie. Spojenie ktoré povedie i k niečomu viac...
Vrah naoko možno najlepšie zaškatuľkovať ako romantickú čiernu komédiu, no aj v tomto prípade sa treba mať trochu na pozore. Nejde totiž o film, ktorý by v divákovi v pravidelných intervaloch vyvolával salvy smiechu a skôr možno o hovoriť o akejsi„feel good“ atmosfére, ktorá sa vinie celým dejom. Akcia tu úplne absentuje a jediný aspekt, o ktorom sa nedá polemizovať, je romantika. Tej je tu pomerne dosť a z tohto pohľadu sa dá brať Linklaterova novinka ako vcelku originálny prírastok do spomínaného žánru. Dej ako taký pritom na papieri neohúri a až na menšie výnimky neponúka nič, čo by sme už v nejakej podobe nevideli predtým. Všetko však zachraňuje, respektíve dvíha ešte viac nahor najväčšia Linklaterova devíza a to sú dialógy.
Práve v nich asi najviac cítiť jeho rukopis a keďže na nich film stojí vrchovatou mierou, poteší ako šikovne sú vystavané a v niekoľkých prípadoch aj vynikajúco vypointované. Úplným vrcholom je, pravdepodobne, zinscenovaná hádka pred úplným záverom, kde už film graduje tak ako sa v daných momentoch patrí. Zápletkou sa bežne vinú zaujímavé filozofické myšlienky, kde je tou najzásadnejšou neprekvapivo koncept zmeny osobnosti a potlačenie tej existujúcej. Všetko je pritom dávkované vpravidelných intervaloch a podávané dostatočne zábavnou formou, aby divák nestratil príliš rýchlo pozornosť.
Skvelí sú aj herci, kde leží najväčšia ťarcha na mimoriadne presnom Glenovi Powellovi. Ten dokáže bez problémov zvládať obe scenárom predpísané persóny a hlavne v druhej polovici snímky, kde sa čoraz viac prejavuje Ronova osobnosť, no stále trochu cítiť Garyho, potvrdzuje, že právom patrí k najžiadanejším mladým hollyoodskym artiklom. Adria Arjona v roli Madison to má o niečo ľahšie, no je správne zmyselná, s ústredným protagonistom má výbornú chémiu a v niekoľkých scénach vynikne aj jej talent. Zabúdať nemožno ani na postavu Austina Amella a jeho v zásade „antagonistu“, ktorého si americký herec vychutnáva s poriadnou chuťou.
Možno je to až k neuvereniu, no i Vrah naooko bol inšpirovaný skutočným príbehom, hoci v tomto prípade si autori - menovite Linklater so samotným Powellom ako autori scenára - udalosti poriadne prispôsobil k svojmu obrazu (okamžite priznávajú aj v záverečných titulkoch). Linklaterov film teda predstavuje akúsi alternatívnu verziu už beztak málo uveriteľnej biografie, čo však ešte vylepšuje celkový dojem, nakoľko sa nevydal tou jednoduchšou a zdanlivo bezpečnejšou cestou. Takto má skrátka vyzerať silná a zmysluplne zrealizovaná autorská vízia!
Vrah naoko (Hit Man), USA, 2023
Dĺžka: 113 minút
Réžia: Richard Linklater
Scenár: Richard Linklater, Glen Powell
Kamera: Shane F. Kelly
Hudba: Graham Reynolds
Hrajú: Glen Powell, Adria Arjona, Austin Amelio, Retta, Molly Bernard, Ritchie Montgomery, Kate Adair, Jordan Salloum, Mike Markoff, Richard Robichaux, Gralen Bryant Banks, Anthony Michael Frederick, Murphee Bloom, Stephanie Hong, Bryant Carroll, Morgana Shaw, Jo-Ann Robinson, Donna Duplantier, Jonas Lerway, Evan Holtzman, Kim Baptiste, Martin Bats Bradford
Producenti: Jason Bateman, Mike Blizzard, Michael Costigan, Richard Linklater, Glen Powell
Strih: Sandra Adair
Scénografia: Bruce Curtis
Kostýmy: Juliana Hoffpauir
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.