Gróf Monte Christo (Le Comte de Monte-Cristo)

Grof Monte Christo 3Režisérska dvojica Alexandre de La PatelliéreMatthieu Delaporte sa po úspešnej dvojdielnej adaptácii Dumasových Troch mušketierov pustila do ďalšej veľkej francúzskej klasiky, akou je mimoriadne obsiahly román Alexandra Dumasa Gróf Monte Christo. Napriek tomu, že má dielo množstvo adaptácií, už dlho sa nikto neodhodlal preniesť tento nesmrteľný príbeh na filmové plátno tak, aby potešil oko aj moderného diváka. Z tých pamätných možno napokon zmieniť verziu s Jeanom Maraisom (1954), televízny film s Richardom Chamberlainom (1979), štvordielny seriál, v ktorom stvárnil titulnú postavu Gerárd Depardieu (1998), či akčnejšie spracovanú adaptáciu s Jamesom Caviezelom z roku 2002, s prijateľnou kinostopážou okolo 120 minút. Nová výrazná verzia príbehov Monte Christa teda prichádza po dlhých 22 rokoch a režiséri sa nám ju pokúšajú sprostredkovať v dejovo nabitom trojhodinovom filme, snažiac sa zachovať atmosféru a vernosť pôvodnej predlohe. Je teda možné, že sa vďaka ním zoznámi s Monte Christom aj nová, čítaniu neholdujúca, generácia.

Grof Monte Christo 1Mladík Edmond Dantes je v deň svojej svadby s príťažlivou Mercedes zatknutý pre vykonštruované obvinenie zo špionáže v prospech cisára Napoleona, ktorý je v danom období vyhostený na ostrova Elba a považovaný za nepriateľa národa. Následkom toho je Dantes uväznený vo francúzskej pevnosti If, pričom verejne je prehlásený za mŕtveho. Pomocou svojho spoluväzňa Abbého Faria sa napokon Dantesovi podarí utiecť, no Faria tesne pred útekom umiera. Ešte predtým mu však stihne prezradiť tajomstvo o vzácnom poklade na malom ostrove Montecristo, ktorý tu napokon Dantes po svojom úniku skutočne nájde. Prijíma teda meno gróf Monte Christo a s pomocou bohatstva a vlastnej vynaliezavosti je pripravený vykonať pomstu na tých, ktorí ho zradili.

Tvorcovia pristupujú k novému Monte Christovi starosvetsky, no zároveň moderne, čo značí, že filmom ani nepohrdnú konzervatívne zmýšľajúci diváci, s nevôľou prizerajúci na necitlivé obmeny v rámci Grof Monte Christo 2adaptácií literárnych klasík, a nebudú sa pri nej nudiť ani moderní diváci vyhľadávajúci v kinách zábavné dobrodružné filmy. Gróf Monte Christo sa dynamikou isto nemôže rovnať dnešným akčným hitom, pútavým spôsobom rozprávania však dokáže udržať divákovu pozornosť. Príjemnému vyzneniu dopomáha aj kvalitná vizuálna stránka, vrátane výpravy, a dobré herecké výkony s ústredným Pierrom Nineyom, ktorý o svojich hereckých kvalitách presviedča najmä v druhej polovici filmu. Spočiatku možno niektorí budú k hercovi novej generácie Nineyovi kritickí a neubránia sa prirovnaniam so slávnejšími predstaviteľmi Monte Christa, jeho výkon však zreje a čím je gróf Monte Christo rozporuplnejšou a komplikovanejšou postavou, tým sa ho Niney ujíma lepšie, až sa napokon nebojím povedať, že starým majstrom vo svojej úlohe dôstojne sekunduje.

Gróf Monte Christo je filmom pre všetky vekové kategórie a ponúka pritom príjemne strávenú trojhodinovku pre celú rodinu. Toho, kto si prečítal viac ako tisícstranovú knihu Alexandra DumasaGrof Monte Christo 5 staršieho alebo videl viacej filmových adaptácií, asi ničím zvlášť neprekvapí, keďže do notoricky známeho príbehu neprináša príliš nového, na druhú stranu je však potešením vidieť poctivú adaptáciu, v prípade ktorej je výsledok omnoho presvedčivejší ako keby sa tvorcovia snažili nezmyselne experimentovať alebo prispôsobovať sa štandardom súčasného Hollywoodu. Romantizujúce prvky v dnešnej cynickej dobe môžu síce pôsobiť naivne, de la Patelliére s Delaportom však ostávajú verní Dumasovej romanticko-dobrodružnej vízii a prenášajú nás do pohnutého 19. storočia plného lásky, nenávisti a zrady. Poteší aj fakt, že Eduard Dantes alias Monte Christo nie je vo filme jednotvárnou postavou a zdá sa, že následkom svojej pomstychtivosti je schopný ubližovať aj nevinným. Ono ľudské sa v ňom prebudí, až keď si túto skutočnosť uvedomí, a až vtedy sme ako diváci ochotní prijať tohto krivdou poznačeného muža za svojho hrdinu.

Grof Monte Christo 4Gróf Monte Christo (Le Comte de Monte-Cristo), Francúzsko, 2024
Réžia: Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte
Scenár: Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte (podľa knihy Alexandre Dumas st.)
Kamera: Nicolas Bolduc
Hudba: Jérôme Rebotier
Strih: Célia Lafitedupont
Produkcia: Dimitri Rassam, Jérôme Seydoux
Hrajú: Pierre Niney, Bastien Bouillon, Anaïs Demoustier, Anamaria Vartolomei, Laurent Lafitte, Pierfrancesco Favino, Patrick Mille, Vassili Schneider, Julien de Saint-Jean, Oscar Lesage, Bruno Raffaelli, Lily Dupont, Matthew T. Reynolds, Françoise Gazio, Maxime Durand
Distribúcia: Magic Box
Premiéra v SR: 4. júla 2024