Aj zajtra je deň (C'è ancora domani)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Aj zajtra je den 2Režisérsky debut talianskej herečky Paoly Cortellesi s názvom Aj zajtra je deň, ktorú možno vidieť aj v hlavnej úlohe, zažil v Taliansku minulý rok prekvapivý úspech. Čo by to mohlo byť za film, ktorý s 5,5 miliónmi divákov predbehol doma aj minuloročné hity Barbie a Oppenheimer? Zrejme nikto by nečakal, že ide práve o čiernobielu povojnovú snímku, ktorá sa skrze anachronické prostriedky komédie a muzikálu dotýka vážnych tém, akými sú útlak žien a domáce násilie. Paola Cortellesi si pre svoj debut za cieľ zvolila patriarchát a jeho deštruktívne dôsledky pre všetko medziľudské.

Film odohrávajúci sa v povojnovom Ríme v roku 1946 sa začína fackou. Ihneď po zobudení, len tak, bez dôvodu, na začiatok dňa. Zdá sa, že matka troch detí Delia (Paola Cortellesi) je na to zvyknutá. Jej manžel Ivano (Valerio Mastandrea) je po dvoch vojnách v istom napätí. A vôbec, takto to v tejto spoločnosti jednoducho chodí. Keď sa Delia svojho šéfa spýtaAj zajtra je den 1, prečo nič netušiaci nový zamestnanec zarába prvý deň viac ako ona po troch rokoch, odpoveď je bez náznaku viny stručná: „Pretože je muž.“ Čo Deliu zraňuje ešte viac ako pravidelné bitky sú pohŕdavé pohľady jej dcéry Marcelly (Romana Maggiora Vergano), ktorá jednoducho nerozumie, prečo jej matka trpezlivo znáša týranie. Až keď samej Marcelle hrozí, že sa ocitne v podobne despoticky naladenom manželstve, Delia konečne podnikne isté protiopatrenia – a nemálo drastické...

Cortellesi sústredene skúma vnútro rodiny, v ktorej je Deliin deň naštartovaný niekoľkými fackami hneď po prebudení a v závislosti od Ivanovej formy je v priebehu dňa napomínaná ešte tvrdšími metódami. A ak tam Ivano práve nie je, stále je tu Ivanov otec Sor (Giorgio Colangeli), ktorý si nenechá ujsť príležitosť znepríjemniť Delii deň. V tomto bezcitnom živote jej zostávajú radosťou deti - staršia dcéra a dvaja menší synovia a rušný Aj zajtra je den 3každodenný život, ktorý ich aspoň vyvedie z domu do lepších pomerov. Cortellesi si necháva potrebné množstvo času, aby rozobrala nehumánne pomery panujúce v rodine, ako aj sociálne hierarchie krajiny a prospechárov z fašistického systému.

Tieto aspekty spoločenského usporiadania povojnového Talianska sa v konečnom dôsledku dotýkajú srdca rodiny, pretože Cortellesi objasňuje, že obete zneužívania nielenže trpia pasivitou, ale prenášajú svoje vzorce správania aj na ďalšiu generáciu. Opakujúce sa scény medzi matkou a dcérou sú preto takmer rovnako dôležité ako rôzne konflikty, ktoré Cortellesi bizarne skresľuje. Boj sa mení na tanec a násilné momenty sa konzistentne prenášajú do zatemnených miestností - metóda, ktorá v konečnom dôsledku korešponduje s realitou filmu, keďže vonkajší svet sa, ako film zobrazuje, snaží násilie skôr potláčať, ako mu predchádzať. Bežný divák je už do istej miery zvyknutý vidieť v kine násilie konané mužmi na ženách, a tak podobne Aj zajtra je den 4ako v Zóne záujmu (The Zone of Interest, 2023) aj tu sa krutosť často odohráva mimo obraz a vyžaduje istú úroveň abstrakcie. Nádej tu však nespočíva v honbe za individuálnym šťastím a už vôbec nie v jeho dosiahnutí prostredníctvom milostného dobývania muža. Film sa zameriava skôr na hlboko internalizované patriarchálne štruktúry ako na kolektívnu, sociálnu a politickú otázku. Cortellesi sa šikovne pohráva so širokou škálou naratívnych postupov a formálnych prvkov. Vplyv talianskeho neorealizmu je zreteľne vidieť napríklad v dizajne kostýmov, farieb a výpravy, ale aj v obsahovej orientácii na každodenné príbehy a prostredie robotníckej triedy.

Aj zajtra je deň je pôsobivý film o emancipácii, odohrávajúci sa v dobe, v ktorej ľuďom postihnutým domácim násilím chýbala akákoľvek podpora a často aj slová potrebné na vyzbrojenie. Cortellesi dokazuje svoju obratnosť v hlavnej úlohe, ako aj na režisérskej stoličke. Šikovne napísaný, umne zrežírovaný a zanietene podaný film, ktorý zachytáva minulosť prizmou súčasnosti a navyše originálnymi prostriedkami.

Aj zajtra je den 5Aj zajtra je deň (There's Still Tomorrow), Taliansko, 2023
Réžia: Paola Cortellesi
Scenár: Furio Andreotti, Giulia Calenda, Paola Cortellesi
Kamera: Davide Leone
Hudba: Lele Marchitelli
Strih: Valentina Mariani
Produkcia: Lorenzo Gangarossa, Mario Gianani
Hrajú: Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano, Emanuela Fanelli, Giorgio Colangeli, Vinicio Marchioni, Francesco Centorame, Raffaele Vannoli, Paola Tiziana Cruciani, Yonv Joseph, Alessia Barela, Federico Tocci, Silvia Salvatori, Maria Chiara Orti, Gianmarco Filippini (menej)
Distribúcia: Filmtopia
Premiéra v SR: 4. júla 2024
Foto: Filmtopia

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.