Twisters
Všetko sa to začalo vedeckým projektom, ktorý sa trochu vymkol spod kontroly. Fyzička Kate Cooperová (nádherná Daisy Edgar-Jones) sa so svojim tímom vysokoškolských nadšencov pokúšala získať grant pre svojho doktoranda, v ktorom hrali dôležitú úlohu tornáda, vlhkosť a chemické procesy, vďaka ktorým, by mohli byť predčasne ukončené ich ničivé účinky na krajinu. Samozrejme, pokiaľ sa všetko podarí tak, ako by sa podľa prvotných výpočtov a teoretických počítačových modelov malo. Pôvodne to vyzeralo na búrku ledva kategórie F1, no nebezpečne začala mohutnieť - až natoľko, že sa Kate ledva stačila skryť pod náhodne nájdený cestný nadjazd. Zranená na tele, aj na duši prežila len ona a Javi (Anthony Ramos). Ten ju po piatich rokoch, keď sa skrývala v New Yorku, ďaleko od pre tornáda vhodných poveternostných podmienok, opäť kontaktuje s novým plánom, ako si experiment zopakovať s vylepšenou technikou. Prvá Kateina reakcia je skôr panikou, než nadšením. No, keďže na ňu Javi sugestívne namieri takmer psí pohľad vlastných manipulatívnych očí, dá mu dievča nakoniec týždeň na predvedenie všetkého, čo vie. To však ešte netuší, že v konkurenčnom tíme lovcov tornád stretne Tylera Owens (Glen Powell s egomaniakálnym úsmevom Toma Cruisea umocneným na druhú), meteoinfluencera označujúceho sa za „torneádora“...
Pôvodný Twister režiséra Jana de Bonta (Nebezpečná rýchlosť) z roku 1996 bol veľkým katastrofickým hitom. Na jednej strane lákal publikum na kombináciu praktických efektov a CGI, no na druhej tiež zábavnou vzťahovou interakciou v rámci jednej charizmatickej skupiny lovcov búrok. Kým sa na plátne efektívne vystriedali vrtivé vzdušné lieviky kategórií od F1 po F5, divák mal možnosť nahliadnuť do duše možno šialených, možno sebadeštruktívnych dobrodruhov, ktorým však zároveň išlo o vedecký výskum a nahromadenie čo najviac potrebných informácií pre dobrú vec. Scenár mal pri tom pod palcom Michael Crichton, autor množstva románov, ktoré adaptovať do dôstojnej filmovej podoby nikdy nebolo ľahké – obzvlášť, keď sa režisér práve nevolal Steven Spielberg. Ako bolo pre dobovú tvorbu 90. rokov bežné, blockbuster mohol mať, buď herecké hviezdy v obsadení alebo inovatívne triky – ani zďaleka nie oboje, tak ako dnes. Práve preto väčšina rozpočtu išla na stvárnenie všadeprítomnej búrkovej deštrukcie. Vynikajúce herecké duo Helen Hunt a Bill Paxton bolo známe skôr z televíznych seriálov alebo dôležitých vedľajších úloh vo filmoch, kde spravidla hviezdili iní. Dokonca sa v obsadení nápadne objavil aj Philip Seymour Hoffman, či neočakávane antagonistický Cary Elwes.
Z dnešného pohľadu už, predsa len, všetci vnímame filmografiu spomínaných odlišne. V čase vzniku Twistera ich však niektoré z tvorivých vrcholov ešte len čakali a účasť na tejto meteorologickej show ich k ním viac-menej pozitívne popostrčila. Twister je tiež začiatkom éry filmov, kde jedna postava voči druhej vedie akési prednáškové turné vedeckých faktov. Druhá sa ju snaží spoločne s divákom počúvať a po určitom čase nútenej pozornosti sa všetci „modlia“, aby postavám v rozhovore pre vizuálne ozvláštnenie scény niekto už konečne aspoň skočil do reči alebo vzduchom naokolo preletela nejaká krava. O pôsobivosti prvého Twistera sa mnohým iným katastrofickým filmom mohlo len snívať. Vznikli nejaké napodobeniny, prípadne sa tornáda v kombinácií so sériou iných katastrof objavili ešte v pár tituloch Rolanda Emmericha (Deň po tom, 2012). V istom zmysle sa stal prvým dôstojnejším nasledovateľom až film V oku tornáda (2014) režiséra Stevena Qualea – plný vzťahových klišé medzi postavami, ale zároveň dotvárajúci pôsobivosť vlastných trikov subjektívnym pohľadom z perspektívy meteorologického nadšenca, ktorý celú katastrofu nakrúca na digitálnu videokameru. Čo je štylistický prvok, ktorý sa zdá byť nezanedbateľný aj v aktuálnych Twisters režiséra Lee Isaaca Chunga (Minari). A, úprimne, pri téme ničenia tornád snahou zmeniť hodnoty vlhkosti v jeho útrobách to chvíľku dokonca vyzerá aj na Žraločie tornádo (2013) Anthonyho C. Ferrantea z opačného kvalitatívneho spektra.
Twisters sú snímkou, ktorá si pamätá, v čom bolo skryté nespochybniteľné kúzlo prvého dielu. Je to čiastočne remake s novými postavami a veľmi podobnou dejovou štruktúrou, čiastočne skvelo fungujúce neskoré pokračovanie. Je jasné, že veterné smršte rôznych deštruktívnych kategórií sa opäť prestriedajú s vizuálnym vylepšením, ktoré ponúkajú nové technické možnosti trikov. Je jasné, že kolektív lovcov tornád bude opäť zmesou zábavne výstredných charakterov od adrenalínových bláznov, cez bojazlivých „šprtov“, idealistických pomocníkov ľuďom v núdzi, ktorým záleží na preventívnych opatreniach pred budúcimi podobnými katastrofami, nejakého toho konkurenčného egomaniaka, čo všetok ten „prievan“ naokolo podstupuje výhradne kvôli finančnému zisku atď. Opäť sa bude dosť jazdiť po vedľajších cestách, zapadať v blate a obmedzujúco vyjazdených koľajach a, samozrejme, nie úplne všetci sympaťáci z obsadenia jednotlivé problematické situácie prežijú v zdraví. Alebo vôbec... Vďaka scenáru Marka L. Smitha, na ktorého vzniku sa výrazne podieľal tiež Joseph Kosinski (režisér Top Gun: Maverick) si aktuálne pokračovanie nielen udržuje remeselné kvality originálu, ale v drobných detailoch ich ešte o niečo vylepšuje. Twisters ani na druhý pokus nie sú len o trikoch, ale najmä o ľudských postavách v centre efektívnej smršte, ktorými to hádže zo strany na stranu vinou starých tráum, snahám prekonať strach a pocity viny,
prípadne zabrániť tomu, aby sa v budúcnosti niečo podobné v rovnakej miere deštruktivity opäť zopakovalo.
Herecké duo Daisy Edgar-Jones a Glen Powell predstavuje dôstojných nástupcov Helen Hunt a Billa Paxtona z prvého dielu. Sú to herecké talenty súčasnosti pozvoľna sa presadzujúce z nenápadných často charakterových rolí v nezávislých filmoch do nalešteného blockbusteru, schopného prilákať do kinosál divákov tak, ako tomu bolo celé dekády spätne. Sú vynikajúci ako žánrové, dobrodružné figúrky s príjemne poľudšťujúcim presahom a chémia medzi nimi je priam vražedná. Je to aj vďaka tomu, že scenár zvrat od zvratu pozvoľna odhaľuje zo skrytých stránok jednotlivých charakterov nové a nové vrstvy. Stupnica F1 až F5, skrátka, tento raz neplatí len pre tornáda. Charakterizácia nie je ani zďaleka taká jednoznačná ako minule a možno aj práve preto sa zdá byť tento raz aj z ľudského hľadiska ešte pútavejšia. Navyše sa scenár pokúša napraviť nedorozumenie, ktoré neúmyselne s kategorizácií tornád pomohol vyvolať prvý Twister. Na veterné smršte sa aktuálne vedci pozerajú trochu inak, než v čase prvého dielu a navyše je tu ešte naliehavo skonštatovaná hrozba globálneho otepľovania a negatívne vplyvy, čo so sebouprináša. V istom zmysle aj preto aktuálne pokračovanie nestráca nič na svojej naratívnej sviežosti.
Kamera Dana Mindela si vychutnáva ako intimitu dialogických scén, tak pútavé exteriéry Oklahomy. Vizuálne pútavé prírodné scenérie aj s tradičnými miestnymi landmarkami (vrátane veľkej padajúcej nádrže na vodu). Aj vďaka prehľadnému strihu Terilyn A. Shropshire príležitostne strieda remeselne stopercentné zábery s dokumentaristicky pôsobiacimi, roztrasenými a zámerne nedokonalými pohľadmi ručnej kamery – jednak pre štylistické zdôraznenie autenticity niektorých trikov, jednak ako narážku na súčasné šírenie videí sociálnymi sieťami a až priam satirický komentár k rozdielnosti hľadania akejkoľvek senzácie na získanie si pozornosti a sledovanosti v minulosti a dnes. Hudba Benjamina Wallfischa ani tónom nečerpá z pôvodných melódií Marka Mancinu z prvého dielu, no ide si svojím smerom s totožným nadšením pre výpravné dobrodružstvo, aj ničivú hrôzu prírody. Rozhodne poteší nejedného zberateľa soundtrackov.
Twisters sú vynikajúcim neskorším pokračovaním mimoriadne populárneho katastrofického filmu. Je to inteligentný blockbuster, adrenalínová a niekedy až desivá jazda s nemilosrdnou prírodou v pätách, ktorá je jednak pastvou pre oči, vďaka atraktívnym trikom a zároveň dokáže chytiť za srdce milovníkov žánrovej tvorby tým, ako na seba dokážu strhnúť pozornosť nádherne energický herci. Dôstojne pokračuje v duchu originálu, sem-tam sa inšpiruje aj u jeho napodobiteľov, aby originál nakoniec v drobných detailoch – zväčša súvisiacich s prerozprávaním príbehu – aj s tvorivou ľahkosťou prekonal.
Twisters, USA, 2024
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Lee Isaac Chung
Scenár: Mark L. Smith
Kamera: Dan Mindel
Hudba: Benjamin Wallfisch
Casting: John Papsidera
Strih: Terilyn A. Shropshire
Zvuk: Christopher Boyes, Pete Horner, Al Nelson, Bjørn Ole Schroeder
Scénografia: Patrick M. Sullivan Jr.
Kostýmy: Eunice Jera Lee
Produkcia: Frank Marshall, Patrick Crowley
Hrajú: Daisy Edgar-Jones, Glen Powell, Anthony Ramos, Brandon Perea, Kiernan Shipka, Maura Tierney, Harry Hadden-Paton, Sasha Lane, Nik Dodani, David Corenswet, Tunde Adebimpe, Daryl McCormack, Katy O'Brian, David Born, Paul Scheer, Laura Poe, Austin Bullock
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 11. júla 2024
Foto: Continental film