Sympatizant (The Sympathizer, TV serial)
Do seriálovej časti filmografie renomovaného juhokórejského režiséra Čchan-uk Paka sa po vydarenom britskom titule podľa románu Johna le Carré Malá bubeníčka (2018) sťahuje ďalší, tentokrát situovaný do obdobia konca vietnamskej vojny Sympatizant (1955-1975). Bojoval v nej komunistický severný Vietnam, podporovaný Sovietskym zväzom a Čínou s juhom, za ktorým stáli USA. V prvej časti sa odohrá pád Saigonu s dramatickým útekom porazenej generality do amerického exilu. Seriál vychádza z rovnomenného románu vietnamsko-amerického spisovateľa Viet Than Nguyena, odmeneného v roku 2016 Pulitzerovou cenou. Pak režíroval prvé tri diely, štvrtý brazílsky režisér Fernando Meirelles (Dvaja pápeži, Mesto bohov) a ďalšie tri Brit Marc Munden (Tajomná záhrada).
Ústrednou postavou je Kapitán (Hoa Xuande), styčný dôstojník, skôr však asistent obávaného juhovietnamského generála. Je zároveň agentom severovietnamskej tajnej polície a po príchode do Los Angeles má o generálovi a jeho aktivitách pravidelne podávať informácie do Hanoja. Pozícia Generála nie je úplne bezproblémová, nemá od Američanov žiadne zvláštne zachádzanie, pošlú ho s ostatnými utečencami do tábora v Arkansase a Vietnamci v ňom vidia viac toho, kto prehral vojnu a je príčinou ich núteného úteku, než víťaza, hodného osláv a úcty. Nechajú ho v tábore dlhšie než by si vojak v jeho postavení zaslúžil. Keď sa Kapitán pýta agenta CIA Clauda, načo to bolo dobré, odpovedá, že aj vďačnosť stojí zato pripomínať. Domom, ktorý mu vláda USA pridelí je sklamaný, ale dá sa iniciatívne do obchodu s alkoholom a tajne organizuje prípravu povstaleckej armády z príspevkov na charitatívnu organizáciu, oslobodenú od platenia daní. Kapitán je mu stále v pätách, vykonáva jeho rozkazy. Generál tuší, že sa okolo neho môžu pohybovať komunistickí informátori a rozhadzuje siete. Od Kapitána žiada mená podozrivých. Zameria sa na majora Oanha, obchodujúceho so sladkosťami. Tie po záruke vozí do Vietnamu. Aj by ho zlikvidoval, ale nemá istotu, či nejde o jeho tajného
kolegu a žiada od svojho velenia súhlas. Neprichádza, ale aj tak ho odstrelí. Možno si tak zachráni život, lebo jeho odhalenie bolo blízko, u majora sa našli rozšifrované listy, ktoré posielal tete do Paríža a obsahovali správy pre Hanoj.
Z hereckých predstaviteľov na seba výrazne upútava Robert Downey Jr., prítomný hneď v štyroch postavách, ako agent CIA Claude, bývalý profesor Kapitána, ktorý pred vojnou študoval na katedre orientálnych štúdií, kongresman Ned Godwin, kandidujúci v blížiacich sa voľbách so záujmom o hlasy vietnamskej komunity a slávny filmový režisér. Nakrúca príbeh z vietnamskej vojny a Kapitán mu má slúžiť ako poradca. Sú to excentrické figúry, prispievajúce k žánrovej polarite rozprávania. Pohybuje sa na úrovni špionážnej drámy, ironicky komentovanej absurdnými scénami, hraničiacimi s čiernym humorom. Spájaním brutality, absurdity a humoru, evokuje trochu tarantinovský štýl rozprávania, ktorý cez tieto vkusné skratky dokáže pomenovať úpadok, degeneráciu a nejaký druh alarmujúceho zlyhania elít, utopených vo svojich egocentrických a ignorantských ponoroch. V disciplíne dobre situovaných, exaltovaných narcisov, je Robert Downey Jr. takmer neprekonateľný a asi by naň nestačili ani Dustin Hoffman, alebo Al Pacino.
Túto úroveň príbehu najintenzívnejšie ilustruje nakrúcanie filmu, ktorý má demonštrovať americký záujem o utrpenie vietnamského ľudu, teda toho antikomunistického, bojujúceho proti zlým komunistom Vietkongu. Kapitán sa pozastavuje nad tým, prečo v komparze nie sú Vietnamci a odpoveď znie, lebo nemali žiadne repliky a tak hrá vietnamskú babičku v dramatickej scéne, kde pred sebou drží košík a pod jeho pokrývku strká ruku, na veľké zdesenie amerických vojakov, Číňanka. Kapitán teda organizuje na nakrúcanie Vietnamcov, ale tí zase odmietajú hrať komunistov a repliky síce majú, len v nich zaznieva čosi iné než v scenári.
Ironický podtext amerického záujmu o Vietnam a Vietnamcov je evidentný a nie je celkom jasné, či tento postoj obsahoval i román, alebo je to iniciatíva scenáristov. Kým antiamerikanizmus sa nesie v zhovievavých gestách, antikomunizmus má oveľa brutálnejšiu a jednoznačne neprijateľnú tvár, zastúpenú bezohľadnými fanatikmi, ktorí dokonca neveria ani Kapitánovi, ktorý sa pridá ku generálom organizovanej misii odbojárov, vyslaných z Ameriky do Vietnamu aj preto, aby ochránil kamaráta z detstva Bona. Ten prišiel o rodinu počas úteku k lietadlu v prvom dieli. O tom, že je to sebevražedná akcia vie aj Claude. Objaví sa v bare v Thajsku a vyzýva Kapitána, aby so skupinou neprekračoval hranice. Nestane sa tak a jeho návrat domov má trpkú príchuť, vlastní mu neveria že bol špión a skončí aj s Bonom v nápravnom tábore.
Okrem autora románu a niekoľkých hercov, v tvorivom tíme absentujú Vietnamci. Len minimum z nich dosiahlo v USA medzinárodný ohlas, jedným z mála bol napríklad Tony Bui s filmom Three Seasons (1999). Najslávnejší vietnamský filmár Tran Anh Hung ( francúzsky film Umenie jesť a milovať, 2023) žije vo Francúzsku, ale viac o Vietnamcoch vo filme z neznámych príčin veľmi nepočuť. Aj predstaviteľ hlavnej role Kapitána Hoa Xuande vyhlasuje, že sa viac cíti Austrálčanom ako Vietnamcom. Nedisponujú takou úrovňou univerzality, ako Indovia , Číňania vrátane Tajwancov, alebo Juhokórejčania. Tá bude mať v najbližších desaťročiach rozhodujúcu úlohu v globalizačných filmových procesoch, formujúcich nové, široko definované kultúrne hranice. Ich nositeľmi budú skúsení, profesionálni nomádi, schopní tvoriť v rámcoch medzikultúrnych presahov a prienikov a dôležité slovo budú mať tvorcovia so skúsenosťami z diaspory. “Diaspora cinema” má už dnes dôležité slovo v interpretácii historických i spoločenských procesov domácich kultúr, čínskych, iránskych, a ako vidíme i vietnamských.
Sympatizant (The Sympathizer, TV seriál), USA, 2024
Dĺžka: 6 h 45 min (Minutáž: 53–60 min
Manažéri projektu: Čchan-uk Pak, Don McKellar
Réžia: Čchan-uk Pak, Marc Munden, Fernando Meirelles
Predloha: Việt Thanh Nguyễn (kniha)
Scenár: Čchan-uk Pak, Don McKellar, Naomi Iizuka, Mark Richard, Maegan Houang, Anchuli Felicia King
Kamera: Ji-yong Kim, Barry Ackroyd
Hudba: Yeong-wook Jo
Casting: Jennifer Venditti
Strih: Vikash Patel, Jin Lee, Fernando Stutz
Zvuk: Danielle Dupre
Scénografia: Donald Graham Burt, Kathy Lucas, Erik Louis Robert, Jeremy Woolsey
Masky: Myriam Arougheti, Merry Lee Traum
Kostýmy: Danny Glicker
Producenti: Jes Anderson, Inman Young, Kris Baucom
Hrajú: Hoa Xuande, Robert Downey Jr., Toan Le, Fred Nguyen Khan, Sandra Oh, Vy Le, Phan Gia Nhật Linh, Kiều Chinh, Alan Trong, VyVy Nguyen, Kayli Tran, Scott Ly, Joseph Hieu, Tien Pham, Van Brunelle, Robert Lewis Stephenson, Việt Thanh Nguyễn, B.J. Minor, Zhan Wang, Madeleine Wade, Caitlin O'Connor, David Duchovny, John Cho, Maxwell Whittington-Cooper, Marine Delterme, Jarrid Masse, John Bradford, Cici Lau, Isaiah Stratton, Bob Clendenin, Ben Crowley, Mariana Florès, Howard Alonzo, Long Nguyen, Cat Ly
Distribúcia: HBO Max
Foto: ČSFD cz.