Tvrdá odplata (Trigger Warning)
Nie je ani prvá, ani posledná. História (nielen) akčného žánru si pamätá zopár hrdinských postáv, ktoré sa po rokoch vrátili do svojho rodného mesta. Prípadne navštívili niektoré americké malomesto úplnou náhodou, či dokonca sem-tam aj neúmyselne priamo na úteku pred zákonom - aby tam zistili, že vo vzťahoch medzi sympatickou polovicou miestneho osadenstva a tou druhou, priam zločinnou nie je niečo v poriadku. Príležitosť trochu to v mestečku Creation v Novom Mexiku „poupratovať“ tento raz získa ostrieľaná členka komanda špeciálnych síl Parker (Jessica Alba) so záľubou v efektívnom oháňaní sa nožmi priamo v kontaktnom boji. Zatiaľ, čo niekde v Sírií aj s kamarátom-hackerom Spiderom (Tone Bell) vydávajúc sa za humanitárnych pracovníkov „kosili“ miestnych záškodníkov a najmä ona protestovala proti spontánnym popravám zajatých protivníkov svojimi vlastnými spoločníkmi, zavolá jej bývalý priateľ a šerif Jesse (Mark Webber) smutnú novinu: protagonistkin milovaný otec Harry (Alejandro De Hoyos) zomrel zavalený v jednom z domácich dolov. Mohla to byť nehoda, dôsledok pozvoľna sa rozvíjajúcej neurologickej choroby, možno dokonca pokus o samovraždu...
A tak sa Parker vracia domov na pohreb zaspomínať si na staršie časy, ale aj pripomenúť si dôvody, prečo mala pôvodne takú chuť z mestečka odísť. Na chvíľku sa postará o otcov bar U Marie, ktorý pôvodne postavil pre ňu. Poklebetí si s jeho sympatickým dočasným manažérom Mikeom (Gabriel Basso), čo spolu s matkou Georgiou (Stephanie Jones), momentálne už na dôchodku, pestuje v tajnej miestnosti rodného domu marihuanu vo veľkom. On bol totiž tým, kto našiel a v podstate aj vlastnoručne vyhrabal zavalené telo Parkerinho otca. Na jeden čisto spontánny moment si pripomenie niekdajšie romantické pletky s Jessem, aby sa chvíľku na to dostala hneď do potýčky s jeho nepríjemným a hlavne dosť nezodpovedným bratom Elvisom (Jake Weary). A potom je tu ešte ich otec, konzervatívny senátor Ezekiel Swann (Anthony Michael Hall), ktorý by si rád zopakoval ešte jedno volebné obdobie pri moci, s čisto nostalgickou pozvánkou na večeru.
Medzitým Parker zabráni krádeži v miestnom železiarstve, pristihne na rodinnom pozemku niekoľko ozbrojencov, ktorí by tam rozhodne nemali čo chodiť a uvedomí si, že dol vo svojich temných útrobách skrýva množstvo od armády odcudzených zbraní a munície na ilegálny predaj. Otec, bývalý vojak, čo rád trávil voľný čas v banských tuneloch ako napríklad John Rambo vo vlastných filmových príbehoch, no najmä v Poslednej krvi z roku 2019, si zrejme na život nesiahol sám, ako sa môže zdať z listu na rozlúčku nájdeného šerifom. Pravdepodobne tiež nebol ani „zabitý prirodzenou smrťou“. Parker sa tak vydáva na pomstychtivú loveckú výpravu, v ktorej určite zužitkuje všetky svoje bojové schopnosti a poriadne nabrúsený nôž. Snáď naivný Elvis nesľúbil dodávku zbraní niektorému z nebezpečných domácich teroristov, ktorí by dokázali zrovnať celé mestečko so zemou, keby nesplnil ich očakávané objednávky...
Snímka Tvrdá odplata režisérky indonézskeho pôvodu Mouly Surya (Marlina, vrahyňa v štyroch aktoch) je príjemne staromódnym, remeselne adekvátne stvárneným akčným thrillerom s pár drobnými tematickými nuansami podľa aktuálnej filmovej módy. Akcia je hmatateľná a dravo kontaktná. Šetrí použitím počítačovej grafiky v porovnaní s inými netflixovskými produkciami. Spolieha sa viac na premyslenú choreografiu bojových scén, akú v ostatných rokoch na strieborné plátna zaviedli tvorcovia Johna Wicka (2014-2023), prípadne dvojdielneho Sicaria – Nájomného vraha (2015, 2018). Neparticipuje na žiadnom komiksovom univerze. Pohybuje sa v prirodzených, mierne ospalých kulisách mestečka, ktoré akoby vypadlo z nejakej modernizácie westernu. A aj keď disponuje viac-menej uzavretým jednoliatym príbehom, niekedy sa zdá, že hlavná hrdinka by sa asi rada ešte „vrátila“ v rámci nejakého nového pripravovaného dobrodružstva. Parker je tak trochu rambovská postava – armádna dôstojníčka so schopnosťou vykrútiť niekomu krk pár ťahmi, ak ju situácia dotlačí do extrému. Na rozdiel od spomínanej akčnej ikony 80. rokov však nedisponuje žiadnou psychickou traumou, ktorá by pre ňu fungovala ako naratívna „rozbuška“. Ak je tu niekto, na koho by
rambovské prirovnanie „pasovalo“ viac, je to skôr Parkerin otec Harry aj s jeho retrospektívnym motivačným príhovorom o kvalitách dobre nabrúseného noža.
Scény z baru U Marie letmo pripomenú Swayzeho vyhadzovačskú éru z Hrozby smrti (1989), či jej tohtoročný remake s Jakeom Gyllenhaalom. No hlavná hrdinka sa v miestnom bare dlho neohreje. Teda, ohreje sa, ale v trochu inom zmysle, než je ten pôvodne sa divákovi núkajúci... Scenár Johna Brancata, Josha Olsona a Halley Wegryn Gross s prehľadom a v podstate aj celkom kultivovane divákovi tlmočí pomerne ohraný príbeh tak, že si môže postupne odškrtávať zo zoznamu povinných zvratov – ale to nevadí. Zdá sa, že presne o to scenáristom celý čas šlo. Navyše v drobných detailoch dotvárajú jednotlivé scény o podstatne jemnejšie, premýšľavejšie kreatívne prvky, ktoré by v tematických príbuzných filmoch a žánrových predchodcoch hľadal fakt málokto. Už úvodná premisa príbehu v sírskych kulisách akoby tvrdila niečo kritické voči správaniu sa americkej armády a zhnitých jablkách v jej hierarchií, aby to film využil pri politických pletkách v neskorších zvratoch... Svoje miesto v deji má aj protagonistkin latinskoamerický pôvod, témy spojené s rozpormi liberalizmu a konzervativizmu, aj konverzačné narážky na rozmanitosť sexuality, ktorú niektorá z negatívnejších postáv úplne nechápe a vďaka jej nechápavosti ju scenár celkom príjemne poľudšťuje.
Parker je uveriteľnou ženskou alternatívou v podobnej dejovej schéme zväčša vystupujúcich mužských hrdinov, čeliacich podobným dejovým peripetiám snáď od čias Yojimbo - Telesnej stráže (1960) Akira Kurosawu, jej westernových (Pre hrsť dolárov Sergia Leoneho z roku 1964), či gangsterských alternatív (Posledný zostáva Waltera Hilla z roku 1996). Na kompozičné „vmestenie“ ramien Jessicy Alby do obrazového rámu síce kameramanka Zoë White nepotrebuje širokouhlý objektív tak, ako to svojho času museli urobiť tvorcovia napríklad Kráčajúcej skaly (2004) s mohutnosťou Dwaynea Johnsona... Strih Chrisa Tonicka a Roberta Grigsbyho Wilsona titulnej herečke nutne nepomáhajú zdôrazňovať tvrdosť každej uštedrenej rany tak, ako podobnými trikmi kedysi vypomáhali iní strihači Stevenovi Seagalovi v Tajnom agentovi Jackovi T. (1997). Dokonca sa hrdinka ani nepotrebuje obnažovať pri každej možnej príležitosti ako Jean-Claude Van Damme v Niet úniku (1993). Všetko filmoch tak trochu na podobnú tému, s podobnými zvratmi. Okrem iných, samozrejme... Aj keď hudba Enisa Rotthoffa rutinne znervózňuje a v udávaní rytmu akciu občas aj predbieha v dynamike.
Tvrdá odplata je snímkou ako z inej doby. Príjemne staromódnym žánrovým kúskom, ktorý v zásade neprináša k vlastnej téme nič výrazne nové. Avšak je stvárnený tvorcami, ktorý vedia, ako to už známe divákovi pripomenúť s remeselnou istotou. Pár drobných naratívnych „noviniek“ si milovníci pomstychtivých zápletiek na pozadí života v americkom malomeste asi sotva všimnú. Zatiaľ, čo tí, ktorí by ich spravidla uprednostňovali, sa zase pre zmenu nedajú len tak strhnúť dobre známym príbehovým pozadím. Každopádne, či už prvých alebo druhých spomínaných určite osloví, že sa ich nikto z tvorcov tento raz nepokúša zahltiť CGI v každej druhej scéne. Atraktívna ženská hrdinka efektívne nahrádza mužských žánrových predchodcov s tým, že sama má už za sebou pár bojových „zárezov“ aj z iných filmových akcií. A podobných filmových titulov dnes už vzniká fakt len poskromne. Takže čas od času stojí za to si nejaký, hoc aj na vlas podobný už videnému, pre zábavu pripomenúť.
Tvrdá odplata (Trigger Warning), USA, 2024
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Mouly Surya
Scenár: John Brancato, Josh Olson, Halley Wegryn Gross
Kamera: Zoe White
Hudba: Enis Rotthoff
Hrajú: Jessica Alba, Mark Webber, Anthony Michael Hall, Alejandro De Hoyos, Tone Bell, Jake Weary, Gabriel Basso, Kaiwi Lyman, Nadiv Molcho, James Cady, Jerry G. Angelo, David DeLao, Hari Dhillon (menej)
Producenti: Basil Iwanyk, Erica Lee
Casting: Marisol Roncali
Strih: Chris Tonick, Robert Grigsby Wilson
Scénografia: Natasha Gerasimova, Lauren Slatten, Susan Magestro
Masky: Megan Daum, Madeline McCue, Leah Vautrot
Kostýmy: Samantha Hawkins
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.