Kos (Scarborn)
Druhý celovečerný film poľského režiséra Paweła Maślonu Kos už stihol získať Zlatého leva na Poľskom filmovom festivale v Gdyni. Na záverečnej ceremónii vyjadril Maślona a poľská filmová komunita solidaritu s Agnieszkou Holland vo svetle búrlivej politickej kampane proti nej a jej filmu Hranica (2023). Film Kos z produkcie Aurum Film sa odohráva na jar roku 1794, keď sa generál Tadeusz ‚Kos‘ Kościuszko vracia do Poľska.
V krvavom podaní Pawla Maślonu sa šedivý veterán Kościuszko (Jacek Braciak) vrátil z Ameriky do Poľska so svojím priateľom, bývalým otrokom Domingom (Jason Mitchell, ktorýdodáva filmu v podstate jedinú iskru humoru). aby mobilizáciou poľskej šľachty a roľníkov začal povstanie proti okupujúcim Rusom. Kościuszko sa pritom snaží uniknúť Duninovi (Robert Więckiewicz), neľútostnému veliteľovi ruskej jazdy, ktorý je nanajvýš odhodlaný zastaviť nesmierne populárneho vodcu v podnecovaní vzbury. Kým sa Kos miestami márne snaží o vznietenie revolučného plameňa u miestnej šľachty, poddaný nemanželský syn Ignác (Bartosz Bielenia) ukradne závet, v ktorom jeho zosnulý otec uznáva jeho slobodu. Za pätami má však svojho závistlivého brata (Piotr Pacek).
Jednou z hlavných postáv je titulárny Kos, teda Tadeusz Kościuszko, ktorý sa vracia do rodnej zemi po návrate z Ameriky. Scenár sa však nezameriava výlučne na neho – zároveň ho príliš nerozpitváva, ani ho neidealizuje. No hoci je jedným z mnohých, stále má vedúcu funkciu. Od Maślonovho filmu netreba očakávať poučný historický epos. Kos je snímkou plnou historických anachronizmov, ktorá svojskou interpretáciou reálnych postáv pripomína napríklad Nehanebných bastardov (2009) Quentina Tarantina. Práve Robert Więckiewicz ako často až komicky antagonistický Dunin s veľmi impozantnými fúzmi a vhodným bonmotom pre každú príležitosť pripomína Hansa Landu 19. storočia. O to prekvapivejšia je skutočnosť, že aj napriek neskrývanej „žánrovosti“ filmu dokážu Pawel Maślona a scenárista Michal A. Zieliński z týchto figúrok urobiť hrdinov z mäsa a kostí. Ukazuje sa to najmä na Kosovom vzťahu s Domingom inšpirovaným postavou oslobodeného otroka Jeana Lapierra. Ich kamarátska solidarita zložená z jemných gest funguje bez zbytočných veľkých slov a vyhlásení. Vcelku prekvapuje aj dejová línia Ignáca, ktorá je stelesnením revolučného prebudenia aj spoločného zlyhania tohto úsilia. Maślona vytvára pre Ignáca a Dominga spoločný styčný bod v represii, upozorňuje na paralely medzi ich postavením, navzdory kultúrnej vzdialenosti. Navzájom si prezerajú jazvy , poľskému otrokovi chýbajú znaky moci vyryté na hrudi. Jeho kultúra nevyvinula obranné mechanizmy, ktoré otrokom dodávajú pocit hrdosti a sily. Zostáva len pocit nízkej sebahodnoty a nekonečná túžba po pomste.
Rozprávanie teda osciluje medzi líniami týchto postáv až kým sa nevyhnutne neprepoja. Necháva si priestor na jemnú psychologizáciu v podobe snových sekvencií, ktoré však na ploche 120-minút filmu pôsobia mierne silene a nadbytočne. Film sa nevyhýba ani odvráteným stránkam historických spoločenských pomerov, v ktorých sa zneužívanie poddaných odohráva na každodennom poriadku. Podobné scény pritom nevyčnievajú z tonálnej roviny snímky, ale vhodným striedaním s odľahčenými momentami funkčne vracajú idealizmus postáv do neprívetivej reality. Čo sa Poliakom opäť vydarilo je mizanscéna na čele s prirodzene pôsobiacim osvetlením interiérov a presvedčivým výberom kostýmov. Využívaním jemnej symboliky a ľahkého, nevtieravého zmyslu pre humor dokáže Maślona zachytiť paradoxnosť Kościuszkovho mýtu. Jason Mitchell, ktorý hrá Dominga, pridáva ako časovaná rozbuška do známych vôd nový kontext a vnáša do nich pocit absurdity. Kos je zároveň intímny a aj veľkolepý, zameraný na subjektívnu perspektívu a smerujúci k širšej metafore, miestami vtipný či brutálny a, navzdory menším nedostatkom, hodný zhliadnutia.
Kos (Scarborn), Poľsko, 2023
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Paweł Maślona
Scenár: Michał A. Zieliński
Kamera: Piotr Sobociński Jr.
Hudba: Mikołaj Trzaska
Strih: Piotr Kmiecik
Zvuk: Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień
Scénografia: Anna Anosowicz, Anna Marzęda
Masky: Aneta Brzozowska
Kostýmy: Dorota Roqueplo
Produkcia: Leszek Bodzak, Aneta Cebula-Hickinbotham
Hrajú: Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Jason Mitchell, Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Piotr Pacek, Andrzej Seweryn, Joanna Szczepkowska, Łukasz Simlat, Matylda Giegżno, Artur Paczesny, Grzegorz Wojdon, Jakub Wojtas, Ireneusz Kozioł, Katarzyna Zając, Agnieszka Rajda, Michał Balicki, Magdalena Malik, Dobromir Dymecki, Aniela Płudowska, Dorota Segda, Szymon Kuśmider
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 11. júla 2024
Foto: Film Europe