Hra na oliheň (Ojingeo geim/Squid Game, TV seriál)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Hra resizeUž istý čas platí, že seriáloví fanúšikovia si môžu dlhodobo užívať nadštandardnú kvalitu, v tých najlepších prípadoch i plne porovnateľnú so špičkovou kino produkciou. Skutočne zásadných televíznych udalostí je pritom, samozrejme, menej, no raz za čas sa objaví niečo, čo výrazne zamáva celou scénou. Do tejto kolónky možno zaradiť aj Hra na oliheň, obrovský juhokórejský fenomén poslednej doby, ktorý sa z ničoho prepracoval medzi najväčšie tohtoročné hity.

S trochu humoru sa dá v podstate skonštatovať, že divák, ktorý nežije v jaskyni, sa mu vlastne ani nemohol vyhnúť. Seriál, ktorého výroba stála relatívne skromnú čiastku (oficiálne uvádzaný rozpočet je len nad 20 miliónov amerických dolárov) údajne tvorcom vygeneroval oveľa viac ako Hra2 resizektorákoľvek z tohtoročných kino noviniek. A hoci sa kvôli špecifikám uvedenia na streame nikdy nedozvieme reálnu sumu, úspech Hry na oliheň je naozaj nespochybniteľná. O čom vlastne pojednáva a čím dokázal až tak zasiahnuť masy?

Samotný koncept je úplne jednoduchý a prináša klasickú variáciu na Battle Royale - známy japonský film, inšpirovaný rovnomenným románom, v ktorom sa objavil legendárny Takeshi Kitano. O niečo podobné sa svojho pokúšali i americké Hry o život, pričom v oboch prípadoch bola v centre diania súťaž na život a na smrť s jedným jediným víťazom. Hra o oliheň však prináša trochu odlišnú a predsa len uzemnenejšiu variáciu na túto atraktívnu schému, obohatenú o silný sociálny aspekt. Tam niekde pritom možno hľadať základné stavebné kamene jeho úspechu.

Hra3 resizeNa rozdiel od oboch spomínaných látok sa totiž snímka neodohráva v dystopickej budúcnosti a miesto toho volí cestu „nudnej“ reality. Hlavným hrdinom je úplne obyčajný zástupca nižších vrstiev Seong Gi-hun, ktorý sa len tak-tak pretĺka životom. Je rozvedený, býva so svojou chorľavou matkou, doslova sa topí v dlhoch a hrozí mu, že príde i o svoju dcéru, ktorá sa má s jeho bývalou manželkou a nevlastným otcom sťahovať do Ameriky. Aj preto sa kratšom váhaní rozhodne, že kývne na ponuku záhadnej osoby zúčastniť sa akýchsi hier o veľký finančný jackpot. Tá má však jeden zásadný háčik – vylúčenie znamená doslova smrť, čo súťažiaci zistia až v chaose sprevádzanou prvou disciplínou.

Rozdielov je však, samozrejme, viac. Pomerne zásadným je i fakt, že 456 záujemcov Hra8 resizemedzi sebou nesúperí priamo, ale v rámci organizátormi zvolených súťažných disciplín. Tie navyše pripomínajú detské hry, čo nakoniec predznamenáva už názov seriálu vychádzajúci z obľúbenej kórejskej zábavky určenej pre mládež. Nemožno zabúdať ani na to, že tentokrát je v prípade zhody väčšiny možné súperenie kedykoľvek ukončiť. Čo je však oveľa ťažšie, ako sa môže javiť, keďže súťažiaci sú nezriedka poriadne zadĺžení a návrat do bežnej rutiny nepredstavuje pre väčšinu z nich žiadne východisko.

Manažér seriálu a zaroveň režisér Hwang Dong-hyuk sa pohrával s týmto námetom už od roku 2009 a je vlastne až prekvapivé, že dlho nemohol nájsť nikoho, kto by mu ho dobrovoľne financoval. To sa zmenilo až o desať rokov neskôr, keď ním dokázal zaujať streamovacieho giganta Netflix, snažiaceho sa rozšíriť svoju zahraničnú ponuku. Pri Hra4 resizepísaní vyložene vychádzal zo svojich osobných skúseností a o to viac túžil poukázať na výrazné rozdiely medzi jednotlivými vrstvami v Južnej Kórei. A svojim spôsobom uspel, keďže i vďaka silnému dôrazu na sociálne problémy spoločnosti dokázal svoje dielo obohať o istú hĺbku a aktuálnosť.

Škoda len, že v okamihu ako sú predstavení všetci dôležití hráči, nie je vonkoncom náročné predvídať dĺžku ich pôsobenia, či rolu, ktorú vo výsledku zohrajú. To však možno brať i pozitívne, keďže scenár sa umne vyhýba nelogickým zmenám motivácií jednotlivých charakterov. Súčasne sa však nedá hovoriť ani o vyloženej predvídateľnosti, keďže scenár dokáže prichádzať v pravidelných intervaloch so zaujímavými nápadmi. Nevyhýba sa ani pohľadu organizátorov, a to hlavne prostredníctvom vedľajšej línie s policajtom vyšetrujúcim záhadnú spoločnosť v utajení. Tá je však v konečnom dôsledku Hra5 resizeukončená trochu neuspokojivým spôsobom a viac-menej slúži iba jednému konkrétnemu zvratu. No pokiaľ niekedy dôjde k pokračovaniu – a tvorcovia ho napriek pôvodnému plánu zákonite zvažujú – môžu ju rozviesť vcelku zaujímavým smerom.

To isté sa dá pritom povedať aj o samotnom seriáli, keďže jeho potenciál nebol rozhodne vyťažený na sto percent. Istú časť divákov môže sklamať i príliš pozvoľný dojazd, kde sa všetko podstatné vyrieši v úvode záverečného dielu a zvyšok predstavuje akýsi dlhší epilóg. Nič z toho však neuberá na inak vysokých kvalitách Hry o oliheň a bez problémov tak možno prehlásiť, že ide o sebavedomé, slušne napísané a výborne zahrané dielo hodné diváckej pozornosti.

Hra6 resizeHra na oliheň (Ojingeo geim/Squid Game, TV seriál), Južná Kórea, 2021
Dĺžka: 8 h 11 min. (Minutáž: 32–63 min.)
Manažér projektui: Dong-hyeok Hwang
Réžia: Dong-hyeok Hwang
Scenár: Dong-hyeok Hwang
Kamera: Hyeong-deok Lee
Hudba: Jaeil Jung
Hrajú: Jeong-jae Lee, Hae-soo Park, Sung-tae Heo, Ha-joon Wi, Yoo-mi Lee, Yoo Gong, Jung Hoyeon, Anupam Tripathi, Yeong-su Oh, Paul Nakauchi, Byeong-heon Lee, Donald Chang, Tom Choi, Ah-in Jo, Joo-ryeong Kim, Mal-geum Kang, Jully Lee
Producent: Heung-seok Han
Strih: Na-young Nam
Scénografia: Kyoung-sun Chae
Masky: Tae-hee Cho
Kostýmy: Sang-gyeong Jo
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.