Vincent musí zomrieť (Vincent doit mourir)
Francúzska kinematografia patrí medzi najvýraznejšie v rámci európskeho kontinentu a nezriedka býva studnicou zaujímavých a pôsobivo rozpracovaných nápadov. Vincent musí zomrieť je jedným z filmov, čo spadá do tejto škatuľky, a dokáže zaujať už len svojou premisou, ktorou láka na dostatočne atraktívny divácky zážitok. Podarilo sa mu však pretaviť papierové predpoklady do podoby výsledku, za aký sa tvorcovia nemusia vonkoncom hanbiť? Odpoveď je, našťastie, kladná.
Rebel Ridge
Mal to namierené do mestečka Shelby Springs v štáte Louisiana. Nohy na pedáloch bicykla ho v nemenných rytmoch poháňali vpred, slúchadlá v ušiach duneli v ostrých metalových riffoch elektrických gitár a batoh na chrbte skrýval vo svojich útrobách 36 tisíc dolárov. Desať z nich malo Terrymu Richmondovi (charizmatický Aaron Pierre) poslúžiť na zaplatenie kaucie za bratranca Mikea Simmonsa (C.J. LeBlanc) zatknutého za držanie pár gramov trávy, a ktorý by sa aktuálne nutne potreboval dostať z väzenia, pretože mu hrozí presun inde. Tam by totiž pravdepodobne mal za susedov v cele hneď vedľa niekoho, proti komu sa už dávnejšie odhodlal svedčiť pred súdom. Zvyšné peniaze majú Terrymu poslúžiť na zaplatenie pickupu, čo by v budúcnosti mohol poslúžiť ako jemu, tak snáď už čoskoro prepustenému bratrancovi v poctivej obžive. Lenže, to vtedy ešte veterán námornej pechoty, oceňovaný expert na boj bezo zbrane a bojovú stratégiu, netušil, aký nepríjemný môže byť stret s miestnymi policajnými hliadkami. Strážnici Evan Marston (David Denman) a Steve Lann (slizký Emory Cohen) doňho úmyselne vrazia, zadržia ho a peniaze v batohu skonfiškujú pre podozrenie z účasti na trestnej činnosti. Je jedno z akej, pretože to strážnici očividne takto neurobili po prvý raz...
Filmový festival inakosti – s odvahou do sveta dospelosti
Kým pred tromi rokmi dostal Filmový festival inakosti symbolický občiansky preukaz, tohto roku sa stal plnoletým – nie však iba tým, že to bol 18. ročník, ale predovšetkým kvalitou. Osvedčenú programovú štruktúru tvorilo šesť sekcií: Panoráma – súčasný kvír film, Kraťasy – medzinárodná súťaž, Kraťasy – špeciálne uvedenie, Teplé Česko-Slovensko, Classics a Detská zóna. Celkovo išlo o štyri desiatky celovečerných titulov od klasiky po exkluzívne predpremiéry a 37 krátkych filmov, zaradených do 7 pásiem.
Stále v kurze 1 - 3 seria (Hacks, TV seriál)
Z príbehov o etablovaných hviezdach talk show a stand upu sa možno pomaly rysuje nejaký subžáner, len pred pár rokmi sme v našich kinách videli film Late Night (2019) s Emmou Thompson v roli autoritatívnej Kate Newbury. Do jej scenáristického tímu nastupuje nová krv, Indka Moly Patel a sledujeme jej zápas so šéfkou, verne v stopách politiky uznania, do agendy ktorej patrí demolícia etnických predsudkov a presadzovanie menšín. Ale film bol aj o inom. Seriál Stále v kurze (Hacks) vzniká o dva roky neskôr a konfiškuje overené vzorce, dvojicu šéfky a podriadenej, zápasiacej o uznanie vo vysoko konkurenčnom prostredí. To samo osebe je v mnohých ohľadoch významotvorné, možno ako symbolický part, dokazujúci, že konzervatívne hodnoty stále platia a ako kapitalizmus, tak individualizmus nie sú toxické, ako sa nám najnovšie snažia dokazovať najrôznejšie orientovaní ľavicoví aktivisti. Optimizmus stále drží nad vodou viera v talent, ktorý má v týchto zemepisných šírkach ešte šancu, len musí mať trpezlivosť a šťastie. Aj o tomto je tu reč.
Hypnóza (Hypnosen/The Hypnosis)
Debut švédskeho režiséra Ernsta De Geera s názvom Hypnóza si odniesol z Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch tri ceny a dostal sa tak do pozornosti českého a slovenského diváka, i keď, samozrejme, menšinového. Hypnóza sa naozaj nikdy nestane blockbusterom, ale tým, ktorí obľubujú originálnu produkciu súčasného severského filmu, by uniknúť nemala. Ide totiž o skutočne netradičný filmový zážitok.