Telo, ktoré funguje (Guf Shlishi /A Body That Works, TV seriál)
Téma surogátneho materstva, týkajúca sa situácie, keď náhradná matka vynosí plod pre bezdetných rodičov, može byť testom scenáristických i režijných schopností, lebo vybudovať plnokrvnú drámu a neskĺznuť do povrchnej publicistickej kazuistiky, naplnenej množstvom legislatívnych i spoločenských faktov, nie je jednoduché. Žiada si dokonalé ovládnutie budovania architektúry príbehu s dôveryhodnými a prekvapujúcimi obratmi, schopnosť modelovať príťažlivé postavy s bohatým psychologickým registrom. Je dôležité nájsť v téme roviny, odkazujúce na to, čo sa týka všetkých. Izraelským tvorcom nič z týchto predpokladov nechýba a je ďalším dôkazom tematicky bohatej a profesionálne obdivuhodnej seriálovej scény. Nebyť streamovacích platforiem, veľa by sme o tituloch ako Fauda, Agent, Teherán či Naši chlapci, nevedeli. Rovnako skvelí sú i v komorných témach, prišli s Terapiou, ktorej frančíza sa rozletela svetom a platí to aj prípade seriálu Telo, ktoré funguje.
Už zajtra sa začína 19. ročník festivalu Cinematik
Devätnásty ročník MFF Cinematik otvorí v slovenskej premiére novinka režisérky Ivety Grófovej s názvom Ema a smrtihlav. Výpravná dráma z čias arizácie a prenasledovania menšín počas vojnového slovenského štátu, je filmovou adaptáciou rovnomenného románu Petra Krištúfka. Aj tento film bude otvárať oči, tak ako to dokáže najkvalitnejšie umenie.
Zenit
Pri počutí mena György Kristóf možno popátrame v pamäti a spomenieme si na film Out, ktorý vznikol v roku 2017 ešte ako študentský film mladého režiséra. Film sa vtedy dostal do sekcie Un Certain Regard v Cannes. Vo filme päťdesiatročný Ágoston putuje na východ Európy s nádejou na získanie práce. A možno aj ulovenie svojej ozaj veľkej ryby. S menom režiséra sa teraz stretávame znovu, keďže do distribúcie prichádza jeho film Zenit. Kto teda je ten mladý muž s maďarským menom?
Maria Montessori
Lepšie než názov Maria Montessori, by viac sedel preklad originálneho, francúzskeho, názvu La nouvelle femme (Nová žena) Pretože o tom práve film je. Nie je len o životnom príbehu Marie Montessori (Jasmine Trinca), ale celkove o živote žien na prelome storočí. Svet okolo sa menil, ale úloha žien ostávala stále rovnakou. Byť poslušnou manželkou. A táto žena, žijúca v modernom svete sa snaží presvedčiť mužov, že aj oni môžu fungovať samostatne a vyspelo...
Za horami (Par-delà les montagnes/Behind the Mountains)
Tuniský režisér Mohamed Ben Attia upozornil sa seba už celovečerným debutom Hedi (2016), v ktorom sa venoval tuniskej spoločnosti oscilujúcej medzi zakorenenými tradíciami a vpádom modernity. V tomto duchu pokračuje aj vo filme Za horami, v ktorom rozvíja svoje vízie budúcnosti v rôznych polohách a aby to bolo ešte atraktívnejšie navyše snímku okorenil aj kriminálnou zápletkou. Hlavný hrdina Rafik (Majd Mastoura), jedného dňa ako víchor vletí do svojej kancelárie a všetko čo vidí porozbíja a potom vyskočí von oknom. Ako zázrakom sa mu, okrem nepatrných škrabancov, nič nestane. Pochopiteľne putuje do väzenia a len čo si odsedí svoj trest ukradne zo školy svojho syna Yassina (Walid Bouchhioua) a ide s ním do hôr. Chce presvedčiť chlapca, že nie je blázon, ako to všetci tvrdia, a vie lietať.