Telo, ktoré funguje (Guf Shlishi /A Body That Works, TV seriál)
Téma surogátneho materstva, týkajúca sa situácie, keď náhradná matka vynosí plod pre bezdetných rodičov, može byť testom scenáristických i režijných schopností, lebo vybudovať plnokrvnú drámu a neskĺznuť do povrchnej publicistickej kazuistiky, naplnenej množstvom legislatívnych i spoločenských faktov, nie je jednoduché. Žiada si dokonalé ovládnutie budovania architektúry príbehu s dôveryhodnými a prekvapujúcimi obratmi, schopnosť modelovať príťažlivé postavy s bohatým psychologickým registrom. Je dôležité nájsť v téme roviny, odkazujúce na to, čo sa týka všetkých. Izraelským tvorcom nič z týchto predpokladov nechýba a je ďalším dôkazom tematicky bohatej a profesionálne obdivuhodnej seriálovej scény. Nebyť streamovacích platforiem, veľa by sme o tituloch ako Fauda, Agent, Teherán či Naši chlapci, nevedeli. Rovnako skvelí sú i v komorných témach, prišli s Terapiou, ktorej frančíza sa rozletela svetom a platí to aj prípade seriálu Telo, ktoré funguje.
Manželia Eli a Ido Avrahami (Rotem Sela a Yehuda Levi) majú za sebou roky pokusov o splodenie dieťaťa. Vždy sa skončili neúspechom a lekár im oznámi, že žiadne ďalšie možnosti neexistujú. Navrhne im riešiť problém prostredníctvom surogátnej matky. Chen Ben-Atar (Gal Malka) je rozvedená a žije i so synom Urim u otca. Na vlastný byt nemá a jej bývalý manžel sa snaží túto situáciu využiť. Chce, aby starostlivosť o syna prešla naňho. Chen pracuje v obchodnej spoločnosti ako predajca po telefóne. Pomery sú tam zložité a vedú k rozhodnutiu skúsiť možnosť, ktorá sa ponúka. Stretne sa s potenciálnymi rodičmi a dôjde k dohode. Sledujeme životnú situáciu všetkých troch postáv. Eli je vyhľadávaná redaktorka v knižnom vydavateľstve. Patrí medzi najlepšie a preto jej ponúknu prácu nad románom Tomera (Lior Raz, známy hrdina seriálu Fauda). Vydavateľstvu veľmi záleží na známom autorovi, ale Eli je po prečítaní románu kritická. Chce veľké zmeny a Tomer protestuje, vyhlási, že román vydá inde. Ido je advokát a zisťuje, že peniaze na úhrady nákladov uviazli v investíciách. Dostať ich späť trvá dhlhšie, než mu situácia dovoľuje, preto ide za rodičmi. V podstate súhlasia, ale matka si neodpustí poznámky na adresu Eli, má dojem, že dáva prednosť kariére a preto prehodila materstvo na inú ženu. Nič nie je v tejto dráme jednoduché. Eli začne Chen prekážať, nepáči sa jej Idova prílišná starostlivosť a rodiaca sa náklonnosť medzi nimi, zdá sa jej, že všade hrá vedľajšiu rolu a sme zasvätení aj do jej komplikovaných vzťahov s matkou. Tomer sa ale do vydavateľstva vráti a začnú spolu pracovať na zmenách v jeho knihe. Nezostanú si ľahostajní a začína kolaps vzájomných vzťahov. Prispeje k tomu i kolízia tehotenstva, Chen má problémy a lekár jej odporúča kľudový režim. Nový byt, kam sa aj so synom presťahovala je na treťom poschodí bez výťahu. Ido s Eli sa preto dohodnú, že na nejaký čas sa k ním presťahuje. Dochádza ku kríze, ústiacej do Elinho odchodu. Najprv k sestre a neskôr k Tomerovi. Ani tam nejde všetko hladko, kniha sa síce vydarí, ale na krste ju nespomenie tak, ako si predstavovala a navyše jej ponúkne spoluprácu na scenári. Tesne pred narodením dieťaťa sa teda sťahuje do Londýna.
Amplitúda drámy je prepracovaná do detailov, rozkmit vzťahov dodáva dianiu neustále napätie aj preto, že nikto v nej nehrá s jednoznačným charakteropisom. Každý má vlastnú mapu vlastností, právd a názorov nato, čo je správne. Krásna Eli je zvyknutá na ohľaduplné a láskyplné zaobchádzanie a keď sa ocitne na vedľajšej koľaji a navyše zápasí s pocitmi viny, bojuje o rovnováhu a žiada satisfakciu. Nájde ju vo vzťahu k Tomerovi, ale zistí, že to, čo získala, bolo na úkor čohosi iného. Ido sa uchádza o Chen, ale pre tú je dospievajúci syn, naladený voči nej i celej situácii nepriateľsky, jedinou prioritou. Narodenie dieťaťa všetko zvráti a šachovnica vzťahov sa ako Rubikova kocka inštaluje do nového vzorca, novej hernej pozície.
Je zrejmé, že na koncepcii príbehu sa podieľali tvorcovia nielen s hlbokou ľudskou skúsenosťou, ale i dokonalou dávkou profesionálnej zručnosti. Dror Mishani je známym izraelským spisovateľom. Síce sa venuje najmä detektívkami (česky vyšli jeho romány Případ pohřešovaného a Možné násilí), ale je možné, že je prototypom Tamera. Shira Hadad je scnáristka, ale pracuje aj ako redaktorka, s autormi, s ktorými spolupracovala bol najznámejší Amos Oz. Navyše sa jej syn tiež narodil cez surogátnu matku. Do tretice je to režisér Shay Capon s dlhoročnou skúsenosťou v obore televíznych seriálov.
Izraelskí tvorcovia majú pre anatómiu krízy osobitý talent a dokážu ju rozkladať a zosobňovať v akomkoľvek žánri, od akčných drám s odkazom na činnosť tajných služieb, alebo armády, až k intímnym komorným príbehom, nehovoriac o skvelých komédiách. Podieľa sa na ňom situácia multikultúrnej spoločnosti i neustála prítomnosť politických i vojenských konfliktov a, samozrejme, dlhá tradícia rozprávania príbehov, kotviaca až kdesi v biblických súradniciach.
Z udeľovania cien Izraelskej televíznej akadémie si seriál Telo, ktoré funguje, odniesol cenu za ženskú vedľajšiu rolu pre Gal Malku (Chen) a na francúzskom festivale Series Mania bola ocenená Rotem Sela (Eli) za najlepší ženský herecký výkon. Druhá séria už mala premiéru a snáď budeme mať možnosť čoskoro sledovať ďalšie osudy hrdinov nevšedného trojuholníka.
Telo, ktoré funguje (Guf Shlishi /A Body That Works, TV seriál), Izrael, (2023–2024)
Dĺžka: 12 h 46 min (Minutáž: 50–58 min)
Manažéri projektu: Shay Capon, Dror Mishani, Shira Hadad
Réžia: Shay Capon
Scenár: Dror Mishani
Kamera: Uri Ackerman
Hudba: Gal Lev
Casting: Michal Koren, Shani Sror
Strih: Moshe Ben-Basat, Ilana Reina
Scénografia: Yitzhak Ronen-Wasserstein
Masky: Revital Darom
Kostýmy: Sarit Sharara
Producenti: Eleanor Levy-Harel, Tal Moneta
Hrajú: Yehuda Levi, Lior Raz, Gal Malka, Rotem Sela, Moris Cohen, Yael Eitan, Rita Shukrun, Marek Rozenbaum, Ilanit Ben-Yaakov, Itay Turgeman
Distribúcia : Netflix
Foto : ČSFD cz., Netflix