Lee: Fotografka v prvej línii (Lee)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Snímka resizeKto bola Lee Millerová a ako nám názov filmu napovedá - fotografka v prvej línii? Milovníci fotografie nepochybne toto meno poznajú, tým druhým sa núka možnosť ísť do kina. Američanka Lee Millerová bola najskôr známou a úspešnou modelkou. Jej kľukatá cesta svetom umenia stojí za zaznamenanie. V USA sa stala reprezentantkou „moderného dievčaťa“, jej fotografie v modrom klobúku a perami žiarila na obálke časopisu Vogue v roku 1927. K fotografovaniu ju priviedol jej otec, ktorý urobil aj jej prvé akty, ale byť iba predmetom záujmu objektívu Lee nestačí. Cestuje do Paríža a tam študuje u surrealistického fotografa Man Raya. Aj keď umelec zásadne neprijímal žiakov, je krásou Lee očarený, prijíma ju a Lee sa stáva jeho milenkou, ale najmä spolutvorkyňou mnohých fotografií. V Paríži sa zoznamuje s umeleckou smotánkou, v salóne vojvodkyne Solange d’Ayen stretáva Pabla Picassa, Paula Éluarda aj Jeana Cocteaua. V Cocteauovom film Krv básnika je krása Lee Millerovej prítomná v sadrovej soche, ktorej stála modelom.

Neskôr sa Lee vracia do New Yorku, kde so svojím bratom Erikom zakladá štúdio, napokon sa aj vydáva za egyptského podnikateľa a odchádza do Egypta. Tam opäť fotografuje, jej Lee2 resizesnímka púšte neďaleko mesta Siwa inšpiruje Reného Magritta k jednému z jeho obrazov. Ďalšie úryvky z jej reálneho života už korešpondujú s filmom Lee: Fotografka v prvej línii. Ten sa začína scénami z bojových akcií vo francúzskom Saint Malo. Lee Miller (Kate Winslet) uteká, padajú výstrely, krik, z posledných síl sa vrhá za hradbu vriec relatívne do bezpečia. Akýsi vojak na ňu kričí, že tam nemá čo robiť.

Strih, preslnená francúzska Riviéra, bezstarostná spoločnosť pri bazéne. Prichádza Lee, už za zenitom svojej kariéry modelky, bezstarostne si dáva dolu blúzu a odhaľuje prsia rovnako ako žena oproti nej. V ľahkých dialógoch sa prejavuje Leein často mrazivý vtip, postreh aj irónia. Už tu badáme, že to nie je žiadna bábka. Medzi ľuďmi spoznávame (alebo sa to z dialógov dozvedáme), Paula Eluarda a iných umelcov. Ale padajú aj otázky, ktoré naznačujú, že si ľudia nie sú istí tým, čo možno očakávať od muža menom Adolf Hitler. Je zrejmé, že sa blíži vojna, ale spoločnosť ako keby chcela túto fatálnu možnosť vytesniť. Prichádza Roland Penrose (Alexander Skarsgård), ktorého Lee s britkým humorom odhadne na maliara – má prsty lee5 resizezašpinené od farby. Zaiskrí to medzi nimi a večer sa z nich stávajú milenci. Dej filmu nepokračuje lineárne, vo vložených scénach sledujeme zostarnutú Lee, ktorá s neodmysliteľnou cigaretou a pohárom tvrdého alkoholu v ruke dáva rozhovor mladému novinárovi (Josh O’Connor) a ten zisťuje, že má pred sebou ženu, ktorá v sebe skrýva hrozivé tajomstvá avšak zároveň je fascinovaný jej živočíšnosťou, ženu, ktorá ani s pribúdajúcim vekom nestratila nič zo svoje spontaneity.

Film ďalej zobrazuje život Lee v Londýne, kde žije s Penroseom a fotografuje pre Vogue. Je vojna, Londýn ej neprestajne bombardovaný. Už pri prvom kontakte s renomovaným časopisom zisťujeme, že pre Lee nie je žiadna prekážka neprekonateľná. Obhajuje štýl svojich fotografií a jej ochrankyňou sa stáva aj šéfredaktorka Vogue Audrey Whiters (Andrea Riseborough). Módne snímky pre Vogue sa pre Lee stávajú zároveň svedectvom o ženách a mužoch, ktorí napriek hrôzam Lee6 resizevojny si zachovávajú silu aj dôstojnosť. Pri aranžovaní fotografií – lebo Lee má vzácny dar posúvať význam okamihov dokumentárnej fotografie aj vďaka svojej láske k surrealizmu a skúsenostiam z Paríža – využíva ruiny, konfrontuje vojnu s krásnou svojich „modelov“. Lee vie, že vojna a jej hrôzy jej dávajú do rúk zbraň s tak odlišnou a výmluvnou estetikou, ktoré jej módna fotografia nemôže nikdy poskytnúť. Cestuje s prekážkami do Francúzska, britské predpisy sú prísne a žena na bojisku nemá čo hľadať, Lee si, našťastie, ako americká občianka povolenie vybaví. Fotografuje zdravotné sestry na americkej základni v Oxforde, v poľných lazaretoch, vidí a zaznamenáva amputácie, ako prvá zachytáva použitie napalmu, sleduje poníženie žien, ktoré z rôznych dôvodov milovali príslušníkov nepriateľskej armády – Nemcov. Uvedomuje si, že jej povinnosťou je prinášať svedectvo. V mrazivom okamihu u svojich priateľov v poničenom Paríži zaznejú otázky: „Kam zmizli toľkí ľudia? Neviete? Sú ich tisícky...“ Ľudia, sami zničení vojnou, netušili nič o transportoch, o koncentračných táboroch.

Lee8 resizeK fotografke sa pripája reportér časopisu Life David Sherman (Andy Samberg) a ich cesta po Európe, v ktorej sa vojna práve skončila patrí k najsilnejším. Dokumentujú hrôzy vojny, Lee fotografuje mŕtvych Židov v transportoch, plynové komory v Dachaum hladné a zúfale ženy a deti, pre ktoré je kúsok chleba často záchranou života. Keď sa jej podarí dostať so Shermanom do Hitlerovho bytu, nechá sa vyfotografovať nahá vo vani Hitlerovej kúpeľne. Ale za provokáciou je aj niečo viac. Zúfalo sa snaží, aby desivé fotografie zverejnil britský Vogue. Ale Európa je príliš nadšená z konca vojny, tieto fotografie sa redakcii nehodia do uvoľnenej atmosféry. Márne Lee ukazuje šéfredaktorke zábery, ktoré ju zranili o to viac, že jej pripomenuli vlastnú traumu z detstva – tvár znásilneného dievčatka ju vrhá do minulosti a ona spomína, ako ju ako sedemročnú znásilnil rodinný priateľ. Bojuje ďalej, napokon fotografie zverejní americký Vogue. Zostarnutá Lee svojim chrapľavým hlasom podáva osobné svedectvo, ale vieme, že zaplatila obrovskú daň za to, že bola svedkom hrôz, ktoré mala – na rozdiel od mužov – odvahu zverejniť.

Film je nepochybne koncertom Kate Winslet. Sedem rokov bojovala, aby mohol tento film vniknúť a trvala aj na tom, že Lee10 resizerežisérkou musí byť žena. Napokon voľba padla na Ellen Kurasovú, skôr kameramanku a dokumentaristku, ktorá nemala režijné skúsenosti s hraným filmom. Bola však ako kameramanka pri skvelých filmoch, či už je to Večný svit nepoškvrnenej mysli Michela Gondryho, alebo Kafe a cigára Jima Jarmuscha. Nakrúcala so Samom Mendesom, Alanom Rickmanom, Spikom Lee, či Martinom Scorsesem. Aj keď je film veľkou poctou fotografke Lee Millerovej a predovšetkým Kate Winslet, skutočný život Lee nutne „prevalcoval“ film. Je to životopisný film, v podstate nakrútený tradične, jeho hlavnými benefitmi sa stalo herecké majstrovstvo Kate Winslet a fotografie Lee Millerovej. Tie režisérka kombinuje so scénami zo života Lee, ich mrazivá, čiernobiela realita tvorí najsilnejšie momenty filmu. Kurasová si hrá s farbou, organicky ju využíva, film je domyslený predovšetkým vizuálne. Od preslnenej atmosféry na francúzskej Riviére sa film stáva postupne sivým a monochromatickým, fotografie Lee Millerovej sa s vo filme prelínajú so scénami z jej života. Vojnové scény a povojnová šedivosť vybombardovaných miest, sivých tvárí oslobodených ľudí, ktorí ako keby sa ani nevedeli radovať z toho, že vojna sa skončila, Lee12 resizeto všetko korešponduje s duševným stavom fotografkyj. Scenáristi aj režisérka mali k dispozícii skvelý materiál – jej životopis, ktorý napísal jej jediný syn Antony Penrose. Tiež mali prístup k jej súkromným archívom, čo ešte posilnilo naliehavosť vnútorného pohľadu Kate Winslet a Ellen Kurasovej na svet fotografky. Práve pre silu osobnosti sa vo filme ako keby vytrácajú iné postavy, Leen manžel Roland Penrose aj reportér David Sherman, stávajú sa sivými, takmer bezvýznamnými sprievodcami drsnej, večne bojujúcej a bezškurpulóznej Lee/Kate. Vyšší vek Kate Winslet nie je v tomto prípade vôbec prekážkou, skutočná Lee mala v období vojny menej rokov, ale naliehavosť, s ktorou na začiatku filmu pri bazéne v mondénnej spoločnosti uvádza svoju hlavnú životnú filozofiu „pitie, kurva a fotografovanie“ je tým, čo herečku spojilo so skutočnou Lee.

Film, napriek výhradám (pomerne jednoduchá štruktúra rozprávania, nezapamätateľná a bezvýznamná hudba) je dôležitou správou o sile výnimočnej ženy, ktorá mala odvahu zmeniť pohľad na ženy a vojnu. Napriek tomu, že za to tvrdo zaplatila. Skutočná Lee zomrela v roku 1977 na rakovinu.

Lee9 resizeLee: Fotografka v prvej línii (Lee), Veľká Británia, USA, Nórsko, Austrália, Írsko, Singapur, 2023
Dĺžka:116 minút
Réžia: Ellen Kuras
Scenár: John Collee, Liz Hannah
Kamera: Pawel Edelman
Strih: Mikkel E.G. Nielsen
Hudba: Alexandre Desplat
Scénografia: Gemma Jackson, Zoltán Sárdi, Adam Squires
Masky: Ivana Primorac
Kostýmy: Michael O‘Connor
Produkcia: Finola Dwyer, Troy Lum, Andrew Mason, Kate Winslet
Hrajú: Kate Winslt, Alexander Skarsgård, Andrea Riseborough, Marion Cotillard, Josh O’Connor, Andy Samberg, Noémiie Merlant James Murray, Samuel Barnett, Enrique Arce, Zita Hanrot, Arinzé Kene, Toni Gojanovic, Sean Duggan, Patrick Mille, Vincent Colombe, Katalin Ruzsik
Distribúcia: Magic Box
Premiéra v SR: 10. októbra.2024
Foto: Magic Box

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.