The Killer

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Kil resizeZvyčajne sa stretávajú v jednom starom odsvätenom kostole uprostred Paríža. Finn (Sam Worthington), ktorý pre svoju zločinnú minulosť musel utiecť z rodného Írska, má pre ňu vždy v zálohe nejakú „prácičku“. Zee (Nathalie Emmanuel), elegantná mladá žena, čo sa najradšej stará o svoju zlatú rybičku, zámerne nedokončuje krížovky a mnohí v podsvetí ju poznajú pod prezývkou Kráľovná mŕtvych, sa zaujíma len o to, či si jej budúce terče naozaj zaslúžia smrť. Finnova odpoveď je často jednoznačná, rovnako tak Zeeno prijatie ponuky. Následne ju jej kroky vedú k obľúbenému krajčírovi Tessierovi (Tchéky Karyo), ktorého už raz uchránila pred násilnou šikanou zo strany zákazníka a on jej preto na oplátku vždy rád vypomôže s kostýmom do akcie. Vrátane nejakého toho ukrytia oddelených častí samurajského meča do podšívky. Pár členov drogového gangu z Marseille sa zo svojej návštevy nočného klubu asi nevráti v zdraví. Lenže, čo so speváčkou Jenn Clarkovou (Diana Silvers), ktorá sa nešťastne ocitla na mieste činu práve, keď išlo do tuhého? Za normálnych okolností by ju Zee mala odstrániť tiež. Svedomie jej to však nedovolí, obzvlášť vo chvíli, keď si uvedomí, že speváčku jedným z obranných chvatov nešťastne oslepila...

Finn, samozrejme, s rozhodnutím svojej osvedčenej likvidátorky nesúhlasí. Vraždu si totiž objednal miestny drogový boss Jules Gobert (Eric Cantona) a zúri. Ak sa Zee nechce dostať do nepríjemností, mala by nepohodlnú svedkyňu navštíviť v nemocnici a kšeft dokončiť tak, ako sa patrí. Jej opätovný pokus však tento raz okrem ešte o niečo viac sa k slovu hlásajúceho svedomia preruší aj návšteva policajného inšpektora Seya (skvelý Omar Sy). Má pre Jenn zopár otázok ohľadom násilností v nočnom klube. Pracuje na prípade krádeže niekoľko sto kilogramov heroínu, ktoré ktosi ukradol z lietadla dosť nezodpovedného arabského princa Majeba Bin Faheema (Saïd Taghmaoui). Pár dní spätne sa dostal aj so svojím partnerom Jaxom (Grégory Montel) do pouličnej prestrelky, pri ktorej neváhal stlačiť spúšť mieriac na grázlika Coca (Hugo Diego Garcia), očividne tiež komplica mužov, čo zahynuli v nočnom klube. Okrem iného mu v čase vlastnej smrti v bezdrôtových slúchadlách znela demonahrávka jednej z Jenniných piesní. Sey je poctivý policajt – z pohľadu nadriadených možno dokonca až príliš poctivý, čo ich znepokojuje, pretože neraz z politických dôvodov držia pod svojou ochranou aj nebezpečných zločincov. Ihneď mu je jasné, že Zee, aktuálne „prezlečená“ za konzultantku amerického veľvyslanectva, nie je tým, čo o sebe tvrdí. Zároveň tuší, že aj keď s najväčšou pravdepodobnosťou obaja stoja na opačných stranách zákona, k činom ich ženú veľmi podobné morálne hodnoty. Určite spolu nájdu dosť príležitostí na zdanlivo zdvorilostný rozhovor „len“ pre uši slepej dievčiny, zatiaľ, čo na seba navzájom budú mieriť poriadne nabitými kvérmi...

V roku 1989 nakrútila režisérska legenda akčných filmov John Woo film Zabijak (v našej domácej video distribúcií známy pod skráteným anglickým názvom Killer, inak v doslovnom Kil2 resizepreklade z originálu Poučný príbeh o dvoch hrdinoch alebo Krviprelievanie dvoch hrdinov). Majstrovské dielo, v ktorom sa nekompromisné, živelné prestrelky drsných chlapíkov s nikdy sa nemíňajúcimi zásobníkmi a dôkladne premyslenou choreografiou, elegantným spôsobom formálne kĺbili s výsostne poetickým filmovým jazykom paralelných a asociatívnych strihov odrážajúcich ich vnútorné pocity. Či už išlo o dve nádherne ambivalentné postavy na odlišných stranách zákona, ktoré k sebe nutne potrebujú nájsť cestu – elegantný nájomný vrah s presne definovaným morálnym kompasom v stvárnení Chow Yun-Fata, aj poctivý policajt, čo sa nebojí v správnej chvíli porušiť zväzujúce pravidlá a stlačiť spúšť Dannyho Lee – alebo o nešťastne oslepenú speváčku Sally Yeh, ktorá nájde nečakanú životnú oporu v mužovi, čo jej ublížil viac, než ktokoľvek iný... Boli to postavy, ktoré sa nespoliehali iba na pre žáner očakávaný obdivuhodný fyzický výkon svojich hereckých predstaviteľov, ale dovoľovali im s prekvapivou istotou trúfnuť si aj na pôsobivé charakterové herectvo.

Zvrat od zvratu sa charakterovo vyvíjali, riešili vyhrotené emocionálne krízy a vo výraznom emocionálnom spodnom prúde pocitovej filmovej koláže lietajúcich striel a hlavne režisérových milovaných holubov, často označovanej za krvavý balet, mohol divák nájsť tiež inšpiratívne tragické podobenstvo o priateľstve a láske, lojalite a zrade, pokániu aj odpusteniu. Bez inšpiračného vplyvu Zabijaka by filmoví neobarokistickí vrahovia Luca Bessona Brutálna Nikita (1990) a Leon (1994) nikdy neboli tak ľudskí a pre publikum fascinujúci. V drobných narážkach bolo možné nájsť pár odpozorovaných trikov v ranej tvorbe Roberta Rodriguezea a Quentina Tarantina. Nespochybniteľný vplyv sa nesie dvojdielnym a rovnako brilantným indonézskym Záťahom (2011, 2014) Garetha Evansa. A aktuálne žánrové trendy určujúci John Wick (2014-2023) by na svojej pomstychtivej púti groteskne, no s vážnou tvárou trestajúcej smrť milovaného psa pravdepodobne používal ceruzku iba pre jej všedný účel, nie na sebaobranu. Nápad nakrútiť po tridsiatich piatich rokoch americký remake by preto mohlo byť pre fanúšikov originálu niečím takmer na hranici rúhania. Jedine snáď žeby sa réžie opäť zhostil majster John Woo sám.

Aktuálny The Killer preberá kľúčové dejové prvky originálu, uberá však na lyrickej stránke filmového jazyka. Viac sa sústredí na prerozprávanie rozsiahlejšieho príbehu, než by opäť s nápaditou úspornosťou skrz často drobné gestá skúmal vnútorné dilemy svojich problematických protagonistov. Niektoré z dôležitých postáv sú predstavené jednoznačnejšie a Kil3 resizeplochejšie. Nájde sa dokonca zopár postáv, ktoré sa v príbehu zdajú byť nadbytočné a súvisia s možno až zbytočne popisnými časťami jedného postranného policajného vyšetrovania. Scenár Briana Helgelanda, Josha Campbella a Matta Stueckena sa v prípade diváka znalého predlohy tak trochu hrá s jeho očakávaním. Robí menšie vzťahové „rošády“ v tom, kto je tento raz skrytý priateľ, nepriateľ, symbolický Judáš, či márnotratný syn hodný odpustenia. Film je najsilnejší v scénach, keď predstaví osvedčené patové situácie v novej variácií. Čím viac ale komplikuje kriminálny prípad s kradnutými drogami, dejové motívy zlodejov okradnutých inými zlodejmi a mocenské hry bossov na vrchole hierarchie, tým viac v skutočnosti odpútava pozornosť od toho, čo bolo na origináli tak magické a pútavé.

Herečka Nathalie Emmanuel ako ženská alternatíva Chow Yun-Fatovej postavy Jeffreyho bezproblémovo zapadne do estetického stvárnenia pre režiséra charakteristického akčného „pekla“. Je však možno až príliš uhladená vo chvíľach, kedy by drobnými trhlinami v jej sebaistom, kultivovanom vystupovaní mali aspoň v náznakoch prenikať navonok surové emócie. V istom zmysle robí novšiu interpretáciu pôvodného príbehu menej existenciálne naliehavou a príjemne odľahčenou, neberúcou sa tak strašne vážne. Detektív Sey Omar Sya je príkladom skvelého castingu. Je drsný, aj jemne ironický. Príjemne uzemňuje tie žánrové prvky, ktoré naposledy núkali publiku myšlienkový presah. Robí zo snímky The Killer v podstate štandardnú kriminálku na francúzsky spôsob, čo je nakoniec vlastne aj celkom príjemné. Kamera Mauroa Fiorea si vychutnáva spomalené zábery, jemné herecké gestá aj strhujúcu akciu – nielen prestrelky, ale aj príležitostné použitie samurajského meča, či kontaktný boj. Občas dokonca zachytí aj kaskadérsky kúsok javiaci sa desivo improvizovane. Hudba Marca Beltramiho prekvapivo využíva pískanie v morriconeovskom štýle, hoci Johnovi Woo bol z ikonických westernových režisérov vždy bližší skôr Sam Peckinpah než Sergio Leone.

Aktuálny The Killer má ďaleko od majstrovského diela, ktorým pôvodne bol jeho hongkonský predobraz. Je to film s odlišnou náladou, popisnejším spôsobom rozvíjajúci minule len naznačené dejové motívy. Má bližšie k štandardnému žánrovému remeslu. No vďaka réžií Johna Woo a jeho nezameniteľnému štýlu pri stvárnení akčných scén rozhodne nie je nezaujímavým filmom.

The Killer, USA, 2024
Dĺžka: 126 minút
Réžia: John Woo
Scenár: Brian Helgeland, Josh Campbell, Matt Stuecken
Hudba: Marco Beltrami
Strih: Zach Staenberg
Scénografia: Aline Bonetto
Producenti: John Woo, Mark Gordon, Matt Jackson
Hrajú: Nathalie Emmanuel, Omar Sy, Sam Worthington, Diana Silvers, Saïd Taghmaoui, Grégory Montel, Hugo Diego Garcia, Angeles Woo, Eric Cantona, Tchéky Karyo, Michaël Erpelding, Fabrice Scott, Grégory Loffredo, Nicolas Dozol
Distribúcia: Netflix
Foto: Netflix

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.