Buzz Lightyear (Lightyear)

Lig resizeTvorcom série Toy Story sa podarilo nakrútiť štyri kvalitné celovečerné animované filmy a azda bolo aj na mieste dať si od ďalších príbehov hračiek dlhšiu (trvalú?) pauzu. Režisér Angus MacLane teda siahol po zrejme najobľúbenejšej postavičke z štvordielnej filmovej série a rozhodol sa, že jej venuje samostatný film. Nezvyčajné však je, že si MacLane nevyberá Buzza Lightyeara ako ho poznáme, teda hračku, ktorá ožíva v momente, keď sa nikto z nás nedíva, ale predchádza jej vznik a nakrúca film podľa vesmírneho hrdinu, ktorý je jej predobrazom.

Fanúšikovské úvahy o tom, či sa séria Toy Story odohráva v akomsi alternatívnom vesmíre, v ktorom tento hrdinský „rakeťák“ brázdi vesmírnym priestorom, Lig2 resizesa rozplývajú hneď v úvode, keď tvorcovia vysvetľujú celú situáciu. Film, na ktorý sa budeme dívať, je ten, vďaka ktorému si Andy (chlapec, vlastniaci hračku Buzza Lightyeara v pôvodnej tetralógii) kúpil svojho zvečneného hrdinu v hračkárstve. O existencii tohto filmu sme ako diváci doposiaľ nevedeli, i keď bolo zrejmé, že je Buzz objektom chlapčenskej fantázie a zhmotnením neohrozeného bojovníka z vedecko-fantastických príbehov. Ako však tvorcovia uvádzajú pred úvodnými titulkami, teraz sa pred nami vyjaví Buzzov pôvodný príbeh. Film Lightyear teda možno považovať za prequel, keďže predchádza udalostiam príbehov Toy Story.

Z týchto skutočností vyvstáva, že Buzz Lightyear je fiktívny filmový hrdina, akýsi vesmírny Indiana Lig3 resizeJones, a hračka, s ktorou sme sa doposiaľ zoznamovali, je len jednou z jeho mnohých vyobrazení. Znalosť série Toy Story je v tomto prípade nepodstatná a film Buzz Lightyear sa vydáva samostatnou cestou. Ústrednými postavami sú tento raz hrdinovia z mäsa a kostí, a až na Buzzovho robotického spoločníka v podobe mačky, sa nestretneme s ničím, čo by nám starý známy svet hračiek pripomínalo. Do popredia vystupuje výrazný sci-fi element a môžeme povedať, že snímka je skôr dynamickou sci-fi jazdou než univerzálnym rodinným filmom pre všetky vekové kategórie. Nevyhýba sa dokonca ani hrátkam s časovými paradoxami, čo síce ocenia starší diváci oboznámení so svetmi science-fiction, no detskí návštevníci kina budú pravdepodobne Lig4 resizezmätení. Pozornosť detského diváka bude zachraňovať predovšetkým dynamický príbeh a pôsobivá animácia vykresľujúca život na neprebádanej vzdialenej planéte.

Tu je však jeden z problémov filmu. Napriek tomu, že nám predstavuje vesmírneho cestovateľa a dobrodruha Buzza, počas celého trvania v skutočnosti k žiadnym vesmírnym cestám nedochádza. Hrdina aj s celou posádkou totiž uviazne na zmieňovanej planéte, pričom sa zdá byť takmer nemožné planétu opustiť. V ďalších dejoch sa o to Buzz pokúša, no nepohybuje sa v priestore, ale v čase. Film je teda pripútaný k jednému miestu a príbeh sa naplno rozbieha až v momente, keď Buzz v budúcnosti narazí na bojovníkov odhodlaných bojovať za rovnaký cieľ ako on - oslobodiť sa zo zajatia dystopicky Lig5 resizesa vyvíjajúcej planéty a nájsť opäť svoj domov.

Pre režiséra Angusa MacLana predstavuje Buzz Lightyear ambiciózny celovečerný debut, i keď už na seba upozornil krátkometrážnym príspevkom do sveta Toy Story pod názvom Krátke príbehy hračiek a režíroval aj dvadsať minútový televízny film Toy Story: Strašidelný príbeh hračiek. Jeho Buzz Lightyear je vizuálne pôsobivý film na vysokej animačnej úrovni, no napriek veľkej snahe sa mu nedarí konkurovať hravosti a invenčnosti pôvodnej série. Chýbajú aj zapamätateľné postavičky, ktorých má Toy Lig8 resizeStory hneď niekoľko, pričom príznačný je aj fakt, že si najzábavnejšie momenty filmu nekradnú zastupitelia ľudí, ale tie pripadajú technologickej hračke v podobe robotickej mačky zvanej SOX. Ak fanúšikovia príjmu Buzza Lightyeara ako svojbytnú akčnú zábavu, nebudú z príbehov štýlového sympaťáka Buzza sklamaní. Film nie je hlúpy, má spád a nesnaží sa za každú cenu prispôsobiť detskému divákovi. V prípade, že bude Pixar v podobnom trende pokračovať, rozhodne by bolo zaujímavé nakrútiť westernovú zábavu s ďalšou význačnou postavičkou Toy Story univerza – s kovbojom Woodym.

Lig6 resizeBuzz Lightyear (Lightyear) , USA, 2022
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Angus MacLane