Jurský svet: Nadvláda (Jurassic World: Dominion)

Jura resizeV roku 2015 nastal opätovný štart veľmi úspešnej značky s názvom Jurský park, ktorý na filmové plátno z predlohy Michaela Crichtona prvý krát previedol Steven Spielberg v roku 1993. Režisér Colin Trevorrow však nenakrútil klasický štvrtý diel pôvodnej série, ale priniesol nový príbeh s novými postavami, pričom tou kozmetickou zmenou bol mierne pozmenený názov Jurský svet: Nadvláda. Herecké duo Chris Pratt a Bryce Dallas Howard boli skvelou voľbou, so cťou nahradili Sama Neilla a Lauru Dern z prvého dielu.

Trevorrow ťažil najmä z toho, že publikum už po vyše dvadsiatich rokoch bolo lačné po nových dobrodružstvách s prehistorickými tvormi s ešte dokonalejšími Jura2 resizetrikmi. Akcia bola napínavá a výprava monumentálna, navyše skvele fungovalo 3D. Sequelu sa o tri roky neskôr ujal španielsky remeselník J.A. Bayona. Ten využil vo svojom príspevku do série najmä skúsenosti z nakrúcania výborného hororu Sirotinec, pretože Zánik ríše bol z veľkej časti horor odohrávajúci sa v tmavých interiéroch. Nechýbala však ani akcia, najviac zarezonoval monumentálny výbuch sopky.

Ku značke sa po niekoľkých rokoch opäť vrátil Trevorrow, čo bola dobrá správa pre tých, ktorým temná atmosféra druhej časti bola proti srsti. Vo výsledku to však neznamená, že by Trevorrow iba opakoval už viackrát funkčný výpravno-akčný koncept. Nadvláda sa uberá novými, nečakanými smermi, skúša iné žánre, aby sa v druhej polovici nakoniec rozhodla, že predsa len bude Jurským svetom. Na prvý Jura3 resizepohľad to znie zaujímavo, avšak výsledok takéhoto experimentálneho kombinovania doslova všetkého so všetkým je skôr rozpačitý.

V Nadvláde žije ľudstvo s prehistorickými tvormi privedenými k životu kedysi v Jurskom parku v nie príliš harmonickom zväzku v skutočnom svete; zvieratá sa pohybujú medzi nami už ako pevná súčasť našich každodenných životov. Dochádza však k pravidelným útokom na civilistov a vrcholom nebezpečenstva sa po čase ukazujú byť extrémne veľké a divoké kobylky. V jednej dejovej línii sledujeme životy hrdinov Owena Gradyho a Claire predstavených v Jurskom svete v roku 2015 v podaní Chrisa Pratta a Bryce Dallas Howard žijúcich na vidieku s adoptovanou štrnásťročnou dcérou. Jura5 resizeV tej druhej sa o prípad kobyliek začnú zaujímať starí známi paleontológovia Alan Grant a Ellie Sattlerová. Po prvom zásadnom zvrate je jasné, že sa časom obe dejové línie pretnú.

Nie je tajomstvom, že hlavným lákadlom v rámci kampane na Dominion bol opätovný návrat hrdinov prvého Jurského parku v podaní hereckých veteránov Sama Neilla a Laury Dern. Tým to spolu v Spielbergovom filme náramne slušalo a tak je prekvapivé, že ich vidíme spolu v tomto fiktívnom svete spolu takmer až po tridsiatich rokoch. Každopádne ich účasť v projekte zachraňuje viaceré rozpačité chvíľky a aj niektoré až príliš jednoduché dialógy znejú z ich úst predsa len presvedčivejšie, než z úst Jura8 resizepostáv pridaných do látky od roku 2015. Skrátka značná časť ceny lístku akoby bola daná práve ich účasťou. Nezabudnime ani na Jeffa Goldbluma, ten sa však objavil už v Zániku ríše.

Prvá polovica snímky môže predstavovať pre fanúšikov šok. Akcia občas pripomenie slávne akčné scény z Bourne Ultimatum odohrávajúce sa v uliciach Tangeru. Tentokrát sa ocitáme spolu s hrdinami zhodou okolností na Malte, architektúra, priebeh akcie a aj jej snímanie však jednoznačne odkazujú na spomínanú sekvenciu. Do hry sa zapája aj tajomná organizácia ako z bondovskej série a zápletku rozbieha nečakane únos dieťaťa. Vedci sa hrajú opäť na bohov kombinovaním DNA, pričom jedným cieľom je záchrana nevlastnej dcéry, tým druhým zastavenie nebezpečných kobyliek. No a nakoniec, samozrejme, aj boj o holý život.

Jura4 resizeV rámci série originálne vytvorená prvá polovica Nadvlády striedajú v tej druhej, ale už iba osvedčené postupy známe z piatich predchádzajúcich filmov. Trevorrow síce ponúkne zopár slušných momentov (padák, skrývanie sa pod vodou, súboj pod ľadom), akčné sekvencie ako celok sú však skôr sklamaním. Film nemá poriadne finále, akcia v tme nepôsobí monumentálne ako v prvom diele Jurského sveta, ani dostatočne hororovo ako v Zániku ríše. Postavy navyše odriekavajú nie príliš presvedčivé repliky. Nadvláda by sa tak dala ohodnotiť ako film dvoch rozdielnych polovíc, ktoré spolu príliš koherentne nekoexistujú. Jednej časti publika sa bude páčiť viac tá prvá, tej ďalšej naopak polovica druhá. Málokto však bude z diela nadšený ako celku. Veci nepomáha ani väčšie množstvo Jura10 resizezbytočných a nešťastne obsadených vedľajších postáv.

Jurský svet: Nadvláda nie je vyslovene prehrou. Máme tu predsa len návrat kultových postáv a niekoľko skvele nakrútených scén. Či ide o najhorší dielik v rámci novej trilógie, ako sa začína šíriť internetom, sa tiež nedá konštatovať s čistým svedomím, každá časť má svoju vlastnú atmosféru a rozdielny prístup k látke. Každopádne bude najlepšie, ak pre návštevou kina nebudete mať príliš vysoké očakávania a film budete vnímať „len“ ako ďalší letný blockbuster sezóny. Čo je však istým spôsobom, vzhľadom na tak silnú značku, sklamaním.

Jura7 resizeJurský svet: Nadvláda (Jurassic World: Dominion), USA, 2022
Dĺžka: 147 minút
Réžia: Colin Trevorrow
Scenár: Colin Trevorrow, Emily Carmichael
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Michael Giacchino
Strih: Mark Sanger
Zvuk: Gwendolyn Yates Whittle, Al Nelson
Scénografia: Kevin Jenkins, Richard Roberts
Masky: Karen Cohen
Produkcia: Patrick Crowley, Frank Marshall
Hrajú: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, DeWanda Wise, Mamoudou Athie, BD Wong, Dichen Lachman, Daniella Pineda, Justice Smith, Omar Sy, Isabella Sermon, Campbell Scott, Kristoffer Polaha, Scott Haze, Glynis Davies, Varada Sethu, Elva Trill, Enzo Squillino Jr.
Distribúcia: VinemArt SK
Premiéra v SR: 9. júna 2022