Premlčané (Nightline)

Mlc resizeČeský režisér Robert Sedláček v rámci hranej tvorby naposledy zaujal v roku 2018 historickým portrétom Jána Palacha, za ktorý získal okrem iného cenu českej filmovej kritiky. Plodný tvorca sa však venuje aj mnohým seriálovým a dokumentárnym projektom. Za najmarkantnejšie dielo vyštudovaného dokumentaristu FAMU možno považovať trilógiu Tenkrát, v ktorej sa zameriaval na rôzne obdobia československých dejín. Podľa skutočných udalostí vznikol jeho najnovší film Premlčané. Ako režisér a scenárista sa ním vracia k svojím thrillerovým koreňom, ktoré zapustil debutom Pravidla lží v roku 2006. Sedláček medzitým zavítal niekoľkými filmami aj do žánrových vôd komédie. Ako teda dopadol jeho ambiciózny, hviezdne obsadený thriller lákajúci dávkou napätia a šokujúcimi odhaleniami?

Mlc2 resizeSujet filmu sa odohráva v priebehu jedného letného večera. Tajomný muž Radek (Karel Roden) sa vracia po dvadsiatich rokoch do Prahy, aby tu našiel istú mladú ženu a raz a navždy sa vyrovnal s minulosťou. V pátraní mu pomáha rozhlasová moderátorka Eva (Barbora Bočková), ktorá jeho príbeh zaradí do svojej živej nočnej relácie. Hoci plánovala zo záhadného hosťa urobiť senzáciu, výsledok ju zaskočí. Svoj premyslený plán Radek pripravoval niekoľko rokov a počas jeho rozprávania je do zamotaného príbehu vtiahnutá nielen spomenutá moderátorka, ale aj pražská kriminálka a ďalší aktéri dávno zabudnutých udalostí. Začína sa nebezpečný súboj o čas a o spravodlivosť.

Robert Sedláček sa o svojom filme vyjadril, že to je prvý film v československej kinematografii, ktorý sa Mlc6 resizeodohráva takmer v reálnom čase. Slovo takmer je kľúčovým, nakoľko dosiahnutie tohto cieľa narúša expozícia uvádzajú diváka do dominantného prostredia filmu – rozhlasového štúdia. To sa stáva komunikačným uzlom niekoľkých ďalších lokalít (napríklad policajnej kancelárie), medzi ktorými film neustále prestriháva a zobrazuje rôzne reakcie na prebiehajúcu udalosť. V zamotanom klbku hriechov minulosti a zamlčaných právd sa snažíme zorientovať spolu s moderátorkou. Rozprávanie koncertuje informačnú prevahu v postave Karla Rodena, postupne sú nám poskytované ďalšie a ďalšie diely na vytvorenie ucelenej skladačky. Vedenie pozornosti diváka v dialógovo zaťaženom filme je založené na (ne)naplnení diváckych očakávaní a odhadov. Skrze výborné výkony predstaviteľov a ich dialógy, niekedy však až komický doslovné a explikačné, sa dozvedáme viac o Radkovom pláne a odhaleniach, ktoré životy jednotlivých aktérov obrátia hore nohami. Bohužiaľ, na intenzívnejšie emocionálne pôsobenie týchto odhalení sú Mlc3 resizepostavy vykreslené nedostatočne, film si jednoducho nenecháva dostatočný priestor na to, aby ich divákovi viac priblížil.

Film buduje a udržiava napätie a rytmicky funguje aj vďaka správnemu dávkovaniu vypätých a pokojných scén, v ktorých medzi sebou postavy komunikujú mimo hlavnú dejovú niť. Na druhej strane hoci film pracuje s istým deadlinom, v rozprávaní ho nie je dostatočne cítiť a postavy sa vôbec nejavia, akoby ich tlačil čas. Zamrzí istá formálna nesmelosť či chudobnosť vizuálnej zložky filmu, ktorá sa z veľkej miery skladá zo statických detailov tvárí. Bez ohľadu na emocionálnu napätosť sú scény komponované klasickou formou záberu protizáberu, a tak strácajú na účinku. Oceňujem však smer, akým sa Sedláček so svojím filmom vydal a napokon spôsob, akým sa snímka do istej miery odkláňa Mlc7 resizeod zabehnutých žánrových vzorcov. Vytvára cynický obraz sveta založenom na prospechárstve a absolutizme financií, sveta, v ktorom je morálka otázkou ceny a zničený ľudský život rizikom obchodu. Konkrétny spoločensko-kritický odkaz, v závere explicitne vyjadrený, ma však mierne prekvapil a pripadal mi ako dodatočná, do zvyšku nie príliš zapadajúca nálepka. Akoby chceli tvorcovia dodať filmu na relevancii a nasilu na záver pripojiť posolstvo.

Premlčané je komorným thrillerom napriek nevyužitému potenciálu schopným zapôsobiť na diváka, ak pristúpi na jeho hru. Oplatí sa vidieť už len preto, že z hľadiska žánrového zaradenia podobných filmov v Čechách a u nás veľa nevzniká.

Mlc4 resizePremlčané (Nightline), Česko, 2022
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Robert Sedláček
Scenár: Robert Sedláček
Kamera: Jan Šuster
Hudba: Michal Rataj, Oskar Török, Luboš Soukup
Strih: Matouš Outrata
Scénografia: Lukáš Máslo
Masky: Olga Khomyn Horáčková
Kostýmy: Kateřina Kovaříková
Produkcia: Jiří Tuček
Hrajú: Karel Roden, Barbora Bočková, Igor Bareš, Vilma Cibulková, Vladimír Kratina, Karel Jirák, Denisa Barešová, Justin Svoboda, Pavel Lagner, Michal Dalecký, Julie Šurková, Arnošt Proschek, Eva Decastelo, Jiří Chum, Tomáš Břínek, Ernesto Čekan, Michal Holán, Dušan Sitek, Simona Prasková
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 2. júna 2022