Leví kráľ (The Lion King)

Lev2 resizeJedno známe príslovie hovorí „Ak niečo nie je pokazené, neopravuj to.“ Tohto výroku sa, pravdepodobne, držalo aj štúdio Disney pri tvorbe remaku jednej zo svojich najslávnejších animovaných rozprávok Leví kráľ. Niet pochýb, že od začiatku  išlo o jasnú stávku na istotu a z tohto pohľadu jeho autori nemohli zlyhať. Alebo mohli?

Originálna verzia, ktorá uzrelo svetlo sveta v roku 1994, je natoľko ikonická, že ju zrejme pozná každý fanúšik, ktorý Lev3 resizevyrastal na rozprávkach deväťdesiatych rokov. Svojho času išlo o obrovský komerčný úspech, dokonca až do takej miery, že sa stala druhým najúspešnejším kinofilmom všetkým čias. K tomu treba prirátať aj množstvo ocenení, medzi ktorými vyčnieva hlavne Zlatý glóbus pre najlepší muzikál, respektíve komédiu, no taktiež i dvojica Oscarov udelených Eltonovi Johnovi za najlepšiu pôvodnú pieseň a Hansovi Zimmerovi za hudobný sprievod. A hoci to znie až neuveriteľne, doposiaľ ide o jedinú zlatú sošku, na ktorú si mohol ku dnešnému dňu siahnuť legendárny šesťdesiatjeden ročný nemecký skladateľ.

Lev6 resizeK samotnému príbehu asi nemá cenu sa vracať a ani rozpisovať ho do detailov. Je natoľko známy, že ho, pravdepodobne, pozná každý fanúšik, ktorý vyrastal na rozprávkach deväťdesiatych rokov. No a z tohto pohľadu sa skutočne nemení nič zásadné. Dejová kostra je zachovaná a znalci originálu si tak môžu postupne odškrtávať jeden známy moment za druhým. Úvodná, takmer identická, scéna pritom dokáže navodiť dojmy, že ide o doslovnú kópiu scénu po scéne, no nie je to pravda. Nová verzia je totiž o polhodinu dlhšia, i keď zásadnejšie zmeny sú i tak skôr Lev resizekozmetického rázu. Dialógy sú trochu odlišné, niektoré postavy dostali dodatočný priestor, respektíve ďalšie motivácie, iné ako hyeny boli rovno prepracované a vybrané myšlienky sa dočkali ďalšieho rozvedenia. A to je asi všetko podstatné.

Nič z toho by, samozrejme, nedokázalo opodstatniť vznik remaku, nakoľko originál pôsobí i v modernej ére, ako nestarnúci produkt svojej doby, plný nadčasových tém. Tým niečím je až fotorealistické spracovanie, ktoré pôsobí naozaj Lev5 resizeohromujúco. Nový Leví kráľ bol médiami propagovaný ako hraná snímka, no toto tvrdenie je prinajmenšom nepresné. Nič z toho, čo môže divák vidieť na plátne totiž nevzniklo klasickým procesom, ale v počítačoch. Aj prínos hercov spočíva výhradne v dabingu a v ničom inom. Nakrútiť niečo podobné, tak aby bol výsledok miestami takmer nerozoznateľný od reality, by bolo ešte par rokmi nemožné. Viac než čokoľvek tak ide o fascinujúcu ukážku toho, ako rýchlo napredujú súčasné technológie.

Tenistou stránkou tohto prístupu je však, podľa očakávania Lev9 resizefakt, že sa zo zvierat vytráca ľudská charakterizácia. Tvorcovia sa totiž tentokrát museli držať jasne daných fyzikálnych zákonov a protagonisti tak pôsobia ďaleko viac ako klasickí zástupcovia fauny - obzvlášť v momentoch, keď práve nehovoria, alebo nespievajú. To je však jasný úmysel a i realistickejšie spracovanie má niečo do seba. Chýbajúca mimika výrazne neprekáža, nakoľko samotná látka je dostatočne silná. Film dokáže na správnych miestach dojať, v iných pre zmenu vykúzliť úsmev na tvári, no a nový štýl so sebou prináša aj temnejšie Lev4 resizeladené momenty, kde si môže detský divák nervózne obhrýzať prsty. Tie sú však aspoň priebežne zľahčované občasným humorom. Vydarené sú aj staré známe piesne v upravených aranžmánoch, ku ktorým sa navyše pridáva i dvojica nových. Škoda len, že väčšinu z nich si nie je možné vychutnať v originálnom znení, ale iba v dabingu, kde ich sila predsa len trochu upadá. Na druhej strane, ten je adekvátny svojej cieľovej kategórii a výsledným dojmom, našťastie, veľa neuberá.

Hoci je pravdou, že na návštevníka kinosál nečaká veľa nového Lev7 resizea nie každého automaticky nadchne myšlienka „hraného“ spracovania, zo strany štúdia je tento prístup absolútne legitímny. Nakoniec, kto iný má právo vytvoriť podobne ladený remake, ako niekto, kto stál už za prvotnou ideou a i dvadsaťpäť rokov sa navyše javí ako vcelku dostatočná doba. Nová verzia si zrejme nekladie za cieľ prekonať svoj predobraz, čo by bola beztak sizyfovská úloha. No ak ju berieme z toho pohľadu, že má šancu predstaviť tento legendárny príbeh ďalšej generácii potenciálnych fanúšikov, voči tomu sa nedá veľa namietať.

Lev12 resizeLeví kráľ ( The Lion King), USA,  2019
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Jon Favreau
Scenár: Jeff Nathanson
Kamera: Caleb Deschanel
Strih: Adam Gerstel, Mark Luvolsi
Hudba: Hans Zimmer
Slovenský dabing: Dávid Hartl, Táňa Pauhofová, Michal Hudák, Filip Tůma, Štefan Richtatech, Henrich Platek, Dušan Tarageľ, Peter Krajčovič, Michal Klučka, René Štúr, Max Risa, Tereza Heftyová, Ella Martukaničová, Dagmar Sanitrová a ďalší.
Distribúcia: Saturn Entertainment
Premiéra v SR: 18. júla 2019