Ibiza

Ibiza5 resize„Čo som komu zasa urobil?“ mohol by si povzdychnúť populárny francúzsky komik Christian Clavier, parafrázujúc názvy svojich nedávnych úspešných filmov, keď nakrúcal najnovšiu komédiu Ibiza.

Po tom, ako stvárnil postavu otca so štyrmi dcérami, ktoré si vyberú diametrálne odlišných manželov - žida, moslima, Číňana a černocha, a tí svokra trápia rozhodnutím opustiť Francúzsko (komédia Čo sme komu urobili, 2014, a jej Ibiza4 resizepokračovanie, 2019), hral intelektuála odtrhnutého od reality, ktorý nepremyslene pozve do svojej vily početnú rómsku rodinu (Srdečne vás vítame, 2017). Obeťou okolností nie celkom vlastnou vinou sa stáva aj vo filme Ibiza (2019), keď v snahe získať si deti svojej novej partnerky im prisľúbi dovolenku podľa ich výberu.

Film podľa svojho scenára nakrútil francúzsky režisér Arnauld Lemort, pre ktorého je to tretí celovečerný projekt. Komédiu L´amour c´est mieux a deux o dvoch priateľoch s rozdielnou životnou filozofiou vo sfére lásky realizoval v roku 2010  ako spolurežisér. Komédiou bol aj o dva roky neskôr film Dépression et des potes o dôležitej úlohe kamarátov, keď je človek na dne. Ibiza7 resizePo dlhšej, sedemročnej pauze vznikla v tomto roku komédia, chvíľami až fraška Ibiza, ktorú distribučná spoločnosť Continental film veľmi vhodne naprogramovala na horúce letné dni. Presne taká, rozpálená do žerava, je atmosféra na turistami hojne navštevovanom španielskom ostrove v Stredozemnom mori, kam sa chodí vari väčšmi za nepretržitou hlučnou zábavou ako za tichými morskými  zákutiami. Julien (Leopold Buchsbaum) si Ibizu vybral ako odmenu za zloženie maturity s cieľom nájsť spolužiačku, svoju prvú lásku, ktorá sa sem presťahovala. Jeho sestra Manon (Pili Groyne) má vo svojich trinástich rokoch tiež dôležitú povinnosť: zadovážiť si prvé tetovanie, hoci matka ju Ibiza2 resizepodozrieva zo závažnejšieho hriechu... Celkove sú deti Carol (Mathilde Seigner) oveľa pokojnejšie a slušnejšie, ako ich matka a jej partner predpokladajú. Hádam najtrefnejšie slovo na ich náladu je otrávenosť, ale puberťáci v prítomnosti dospelých a pod ich kuratelou takí bývajú.

Zato ich dospelí sprievodcovia to dokážu roztočiť na plný plyn. Až tak, že sa stanú hviezdami populárneho megabaru Ushuaia a zachytení vo svojich kreáciách sa ocitnú na jeho reklamných pútačoch. (Majiteľa baru Frankieho, s ktorým Carol spája nie celkom nevinná minulosť, hrá raper Joey Starr.) Pravda, svoju úlohu zohráva aj mix vodky s extázou, spomienky na mladosť a Ibiza8 resizesnaha ukázať, že ani ľudia po štyridsiatke nepatria do starého železa. Ani v dnešnej dobe, ktorá tak okato preferuje kult mladosti a zrelšie ročníky prehliada, ako im to okolie opakovane a nešetrne pripomína. Ľahká letná komédia Ibiza má jednoduchý príbeh a anekdotický charakter, pričom komika je predovšetkým situačná a občas prechádza do frašky. Príkladom je scéna v plážovej reštaurácii so žiarlivostným výstupom a fyzickým napadnutím nevinného, v ktorej sa angažuje majiteľ podniku Pascalou v nesympaticky preexponovanom podaní Oliviera Marchala. Fraškou je aj návšteva Julienovej lásky Tary a jej rodiny, ktorá vyznáva až ortodoxne dodržiavaný bio-život, využívajúc drvený biologický odpad na hnojenie záhrady, čo vyústi do fekálnej Ibiza11 resizepostrekovacej scény, zrejme inšpirovanej mnohými americkými, najmä tínedžerskými komédiami. Asi z rovnakého zdroja pochádzajú aj zvratky v Smädnej ulici...

Ak sa divák neuspokojí s prvým plánom komédie, v ostrých strihoch a predimenzovanom zvuku zobrazujúcim tento ostrov zábavy a lásky priam reklamným spôsobom, potom sa môže zamyslieť nad tým, čo vlastne spája takých dvoch protikladných ľudí, akými sú Philippe (Christian Clavier) a Carol (Mathilde Seigner). Vzájomnú vášeň im neuverí ani pri najlepšej vôli, a nielen preto, že posteľ tu slúži iba na oddych (sťažený Philippovým chrápaním). Obaja sa rozvedení, oboch opustili partneri kvôli novým láskam, a tak v obavách pred samotou skôr Ibiza3 resizehľadajú istotu ako bláznivý cit, hoci práve ten opakovane, žiaľ, len slovne, deklarujú. Zrejme sa snažia po novom poskladať rozbitú rodinu, pričom ich šance na spoločný život najlepšie preveria krízové situácie a neobvyklé dobrodružstvá, do ktorých sa počas dovolenky na Ibize dostávajú. Počas náročnej dovolenky, po ktorej by potrebovali ďalšiu, ak máme parafrázovať reklamný slogan filmu. V jej priebehu sa mení predovšetkým Philippe, ktorý prestáva byť skostnateným predstaviteľom starej školy, otravným svojím poučovaním a historkami, čo nikoho nezaujímajú, a postupne sa mení na zábavného spoločníka, Ibiza6 resizepričom si uchováva empatiu a slušnosť. Stručne povedané – na začiatku filmu je to opatrný šofér, na konci priam cestný pirát... V súlade s Philippovou premenou sa zlepšujú aj vzťahy v potenciálnej rodine, deti nielen že začnú brať matkinho partnera na vedomie, ale postupne sú ochotné ho väčšmi akceptovať a menej porovnávať so svojím biologickým otcom (ktorý odišiel z ich života s mladou barmankou). Zdá sa, že ďalšie spolužitie tejto rodiny je reálne.

Ibiza9 resizeIbiza, o ktorej scenárista a režisér Arnauld Lemort rozpráva ako o ostrove s dušou, neláka len turistov a dovolenkárov, ale aj filmárov. Zoznam diel, v ktorých sa dostala do titulkov, by bol dlhý. Pars pro toto – v poslednom období to bol napríklad izraelský film režiséra Shaya Kanota či americký Alexa Richanbacha. Zhodou okolností sú to tiež komédie. Netreba na ne veľa. Tak, ako na vydarenú dovolenku, stačí slnko, more, príjemná spoločnosť, trochu hudby, trochu alkoholu, dobrá nálada sa už dostaví aj sama. To je koktail, ktorý zapôsobí v reáli i na plátne. Stalo sa to aj teraz, v prípade Lemortovej komédie. Veď unavení horúčavami nie sme príliš nároční...

Ibiza resizeIbiza, Francúzsko, 2019
Dĺžka: 86 minút
Scenár a réžia: Arnauld Lemort