The Florida Project

Florida4 resizeO snímke The Florida Project sa hovorilo s súvislosti s tohtoročným udeľovaním cien Americkej filmovej akadémie ako o jednom z čiernych koňov celého podujatia. Nakoniec sa síce neprebojovala ani medzi elitnú deviatku, ktorá si to priamo rozdala v súboji o najprestížnejšie ocenenie, ale pozornosť si nepochybne zaslúži.

Hlavnými postavami sú dvadsaťdvaročná Halley (Bria Vinaite), žijúca so svojou šesťročnou dcérou Moonee (Brooklynn Prince) na Floride v neveľmi malebnom moteli s až nevhodne malebným názvom Magic Castle. Spolu sa len tak-tak pretĺkajú životom, či už za pomoci Halleyinej kamarátky, ktorá im občas prenechá zvyšky jedla z Florida3 resizereštaurácie, kde pracuje, alebo aj dobráckeho manažéra motela Bobbyho (Willem Dafoe), tolerujúceho občasné výstrelky, či neskoršie platby za ubytovanie. Fungovanie tejto dvojice a do veľkej miery aj mnohých ďalších obyvateľov v tejto oblasti ostro kontrastuje s faktom, že neďaleko sa nachádza Disneyland, kde si turisti spolu s ich deťmi chodia užívať bezstarostné chvíle a nemajú ani poňatie o skutočnej realite života v jeho okolí.

The Florida Project je dielom štyridsaťsedemročného rodáka Seana Bakera z New Jersey. Režisér špecializujúci sa na nezávislé filmy, sa snaží o dosiahnutie čo najväčšej autenticity aj tým, že popri skutočných hercoch dáva nezriedka šancu aj Florida2 resizenováčikom bez akéhokoľvek hereckého vzdelania. Viac ako samotný príbeh ho zaujíma zachytenie špecifickej atmosféry a konkrétnych podmienok, ktoré následne podrobuje určitej sociálnej kritike. Podobný prístup razí aj jeho najnovší film, vlastne jeho prvý, čo sa dostáva do širšej kino distribúcie.

Film rozhodne nie je divácky príjemná záležitosť. Pozitívne ladený úvod za sprievodu skladby Celebration od skupiny Kool & the Gang navodzuje skôr falošné očakávania a po skončení titulkovej sekvencie prichádza postupné vytriezvenie. Život, ktorý žije dvadsaťdvaročná matka, svojim spôsobom ešte stále dieťa, a jej dcéra, pritom spočiatku skutočne nepôsobí až tak Florida12 resizeskľučujúco. Halley nakupuje lacné parfumy a spolu s Moonee ich výhodne predáva turistom ako napodobeniny drahších produktov. Spoľahnúť sa môžu i na kamarátku Ashley, s ktorou si Halley raz za čas vyrazí von, kým Moonee si zdanlivo užíva bezproblémové detstvo. Benevolentná matka jej dovolí takmer všetko a ona sa tak môže väčšinu času flákať po okolí so svojimi rovesníkmi a vystrájať rôzne neplechy.

Lenže problémy na seba nenechajú dlho čakať a divák sa ich príchodu vonkoncom nečuduje. Sú totiž v podstate iba logickým vyústením Halleyinho nedostatku zodpovednosti, či jej zanedbanej výchovy svojej dcéry. Halley prichádza o časť svojich zdrojov a živobytie si začne zabezpečovať aj rôznymi Florida resizeamorálnymi, či ilegálnym spôsobmi. Tieto udalosti pritom film sleduje takmer výlučne detskou optikou - nikdy ich nie je priamo vidieť a nakoniec aj samotná Moonee, na ktorej sa podpisuje matkin vplyv, nechápe, že to nie je úplne v poriadku a všetko čo sa deje okolo nej, považuje za prirodzené. Hlavne nech všetko zostane po starom a ona môže s mamou i naďalej pretrvať v Magic Castle.

Najväčším triumfom filmu je až nezvykle civilne hrajúci Willem Dafoe, ktorého postava manažéra Bobbyho vnáša do diania potrebnú ľudskosť. Ani zďaleka pritom nie je klasickým kladným hrdinom, má svoje zásady a nenechá si skákať po hlave. Moonee ho v jednom momente dokonca nazve nudným, Florida5 resizepretože sa v prvom rade snaží vykonávať svoju prácu. No hoci si na ňom pobyt na tomto mieste vyberá určitú daň, má srdce na správnom mieste. Vždy ak môže pomôcť, tak sa to pokúsi a i nad deťmi sa snaží držať ochrannú ruku, čo názorne dokumentuje aj scéna s pedofilom v okolí motela. I keď jeho úsilie miestami vychádza nazmar, prípadne si je rovno vedomý, že iba odďaľuje nevyhnutné, nikdy neprepadáva úplnej apatii.

Významné percento postáv každopádne tvoria neherci, čo platí Florida7 resizeaj o ústrednej dvojici. Kým Bria Vinaite ako Halley (ktorú inak režisér objavil na Instagrame) je patrične živelná, no v niektorých scénach pôsobí jej prejav trocha nútene, detskí predstavitelia naopak patria k tomu najlepšiemu, čo sa v posledných rokoch objavilo vo filmovej produkcii. A najviac im, pochopiteľne, kraľuje mladá a mimoriadne presvedčivá Brooklyn Kimberly Prince, z ktorej môže za istých okolností vyrásť veľký talent. Aj keď vieme, ako to často dopadá s detskými hviezdičkami.

The Florida Project nie je dokonalý film a hlavná určitá Florida10 resizebezdejovosť mu do istej miery podráža nohy. Celistvý dej ustupuje množstvu viac-či menej súvisiacich, občas stereotypne pôsobiacich epizódiek, z ktorých niektoré majú v konečnom účtovaní väčší a iný žiadny až minimálny význam. Viaceré z nich navyše pôsobia improvizovaným, až dokumentárnym dojmom a akási podstatnejšia dejová línia začne naberať výraznejšie kontúry až s blížiacim sa záverom. Ten je poňatý skôr metaforicky a za tónov inštrumentálnej skladby Celebrate navodzuje až nezvykle optimistický dojem. Čím vlastne robí filmu neoceniteľnú službu – divák naň bude spätne spomínať oveľa pozitívnejšie, než ako sa cítil tie dve hodiny pri sledovaní jeho postáv.

Florida11 resizeThe Florida Project, USA, 2017
Dĺžka: 111 minút
Réžia: Sean Baker
Scenár: Sean Baker, Chris Bergoch
Kamera: Alexis Zabé
Strih: Sean Baker
Hudba: Lorne Balfe
Hrajú: Brooklyn Kimberly Prince, Willem Dafoe, Bria Vinaite, Christopher Rivera, Aiden Malik, Josie Olivo, Valeria Cotto, Edward Pagan, Patti Wiley, Jasineia Ramos, Rosa Medina Perez, Mela Murder a ďalší
Produkcia: ASFP
Premiéra v SR: 5. apríla 2018