Potvora (En frygtelig kvinde)

Potvora resizeSnímku dánskeho režiséra Christiana Tafdrupa Potvora, ktorý teraz prichádza do našich kín, uviedla nedávno spoločnosť Film Europe Media Company na populárnej prehliadke severských filmov Scandi. Film vzbudil zaslúženú pozornosť výstižnou psychologickou kresbou charakterov dvoch hlavných hrdinov.

Meno režiséra, Christian Tafdrup (1978), nášmu divákovi veľa nepovie. Režisér i scenárista nakrúcal prevažne televízne filmy, skôr sa úspešne venoval scenáristickej práci a až v posledných rokoch sa osmelil na réžiu. Potvora nie Potvora11 resizeje jeho režijná prvotina, ale vzhľadom na to, že nemám s čím porovnávať, myslím si, že to bude, pravdepodobne, prvé dielo, s ktorým sa ako režisér definitívne presadil. Snímku Potvora nakoniec je s čím porovnávať, a to s českým filmom Čas sluhov, v ktorom podobný charakter bravúrne stvárnila Ivana Chýlková. Jej dánska obdoba je síce z iného cesta, ale v konečnom dôsledku je to taká istá bezohľadná manipulátorka, ako ňou bola hrdinka snímky Ireny Pavláskovej.

Kým v spomínanom Čase sluhov ide hrdinke o viac ako len Potvora7 resizeovládanie svojho druha, v tomto prípade ide vyslovene len o nadvládu a deptanie svojej obete. Rasmus (Anders Juul), je milý a skromný chlapec, ktorého snom je celý jeden rok spoznávať krásy Argentíny na motorke. No to by sa nesmel zoznámiť s pôvabnou Marie (Amanda Collin), ktorá ho od prvého okamihu zaujme a opantá. A je po vysnívanej ceste. Marie sa k nemu nasťahuje a postupne mení jeho život, návyky, byt. Najprv sú to len malé korekcie v byte, ktoré sa stupňujú a čoskoro sa milý Rasmus musí vzdať veci, ktoré mal Potvora2 resizenajradšej. A ten chudák to robí dobrovoľne – z lásky, až kým ho ovzdušie vo vlastnom byte nezačína dusiť. Na začiatku tohto vzťahu má neskúsený mladík ešte toľko síl, že sa vzbúri a ženy sa zbaví. No len na čas. Keď „pokorná“ Marie zrazu prikvitne, plná lásky a odhodlania, neodolá. Netuší, že táto manipulátorka, ktorej ide len o to, aby svojho druha úplne ovládala, použije tú najúčinnejšiu zbraň. A z jej účinku a dôsledkov sa už oveľa ťažšie dá urobiť krok späť. Dá sa, ale náš hrdina na to možno nikdy nebude schopný.

Pri hodnotení tejto komornej psychologickej drámy s komediálnym akcentom sa v každom z nás vynára otázka, ako by sme sa zachovali v podobnej situácii. No tí normálnejší by Potvora5 resizeušli kade ľahšie, ale nie každý je taký silný. Zamilovaný človek je slepý a kým precitne je už neskoro. To sa stane aj Rasmusovi – vie, že by mal rázne konať, ale nedokáže to. Ostáva mu len potajomky vykričať svoju zlosť na schodišti. To však k rozhodnému kroku nestačí. Zaujímavejšou figúrkou je Marie, na jednej strane usmiata, veselá, na druhej krutá a bez náznaku akejkoľvek empatie. Mladá žena sa javí navonok inak, akou v skutočnosti je. Dalo by sa povedať, že je miestami až zlá, zlomyseľná i pomstychtivá. Kým o Rasmusovi vieme takmer všetko, poznáme jeho rodinné zázemie, slušných rodičov, ktorí Potvora8 resizedievča srdečne príjmu, vieme o jeho záľubách, priateľoch, o nej takmer nič. Len toľko, že chvíľu žila v Londýne, zaujíma sa o výtvarné umenie, ale jej umelecký vkus je tak diskutabilný ako celá jej osobnosť. Marie je pózer, má rada prázdne gestá, jej priatelia, ktorí sa sem-tam mihnú, sú tak záhadou pre diváka, ako aj pre samotného Rasmusa. Čo táto žena skrýva netušíme. A práve tajomno, ktoré sa nad hrdinkou vznáša, jej dodáva akési zvláštne čaro. To, že o jej minulosti dohromady nič nevieme nie je výčitkou, režisérovi a zároveň aj spolu scenáristovi filmu o to vôbec nešlo. Jeho snahou bolo ukázať, ako si žena jej typu dokáže jednoduchými trikmi pripútať k sebe neistého a neskúseného človeka a vyrobiť z neho bábku na motúzku. Potvora4 resizeMusím zdôrazniť, a niet o tom pochýb, že po psychologickej stránke je postava Marie do najjemnejších detailov precízne napísaná.

Do úlohy manipulátorky Christian Tafdrup obsadil vynikajúcu Amandu Colin (Odkaz vo fľaši). Herečka dodala postave vierohodnosť, na jednej strane zdôraznila jej zdanlivú (skôr hranú) zraniteľnosť a zamilovanosť, na druhej bezohľadnosť, neštítiacu sa povedať také veci, ktoré sa už ťažko dajú vziať späť. Riskuje, provokuje, pouráža koho sa len dá a všetko jej prejde. Nejednoznačnosť a rozporuplnosť hrdinky sa herečke podarilo mimoriadne farbisto zdôrazniť. Jej hra s očami a Potvora12 resizevýrazom je obdivuhodná. Takmer všetko sa dá i nedá vyčítať z jej tváre a pritom neviete na čom ste. Jej protipól je v podstate chudák, ktorý vie, že je v sieti len sa nevie z nej vymotať. Pravdu – povediac je to v podstate príbeh dvoch ľudí, ktorí nedokážu spolu žiť, ale ani bez seba. Rasmus, tiež výborný Anders Juul, je od nej  citovo i sexuálne závislý, ona ho nedokáže opustiť, asi preto, že kto by sa dal tak dokonale ovládnuť. Rasmus je v podstate pre Marie ideálny partner, že mu ničí život jej možno ani nedochádza. Vzájomná závislosť, z ktorej jeden ťaží, druhého zožiera, je hádam ten najadekvátnejší výraz na tento Potvora10 resizenevyrovnaný, sebazničujúci vzťah.

Môžeme sa na tento na prvý pohľad nenápadný film, ktorý neprišiel v najlepšom čase do kín, a to pre veľkú konkurenciu  na Oscara nominovaných filmov, pozrieť aj z iného uhla. Odmyslieť si komorné ladenie príbehu a posvietiť si na inú, tragikomickejšiu stránku celého rozprávania v širších súvislostiach. Niekde, hlboko v druhom pláne, je s veľkou iróniou skrytá aj myšlienka o manipulácii všeobecne. Nie sme často aj my svedkami alebo aj aktérmi situácií, keď vieme, že by sme mali rýchlo zaradiť spiatočku a neurobíme to. Otázka Potvora6 resizestojí prečo ? Prečo sa racionálne uvažujúci  ľudia často správajú iracionálne a nechajú manipulovať sebou indivíduami, ktoré im nesiahajú ani po päty. Ale okamžite musím dodať, že tak ďaleko výpoveď filmu predsa len nesiaha. Je to skôr naliehavá úvaha o tom, prečo sa niektorým jedincom úspešne darí riadiť život iných, aj keď o to v podstate nestoja. A presne o tom je film, výstižne nazvaný Potvora, lebo tých potvor je na zemeguli neúrekom.

Potvora9 resizePotvora (En frygtelig kvinde) Dánsko, 2017
Dĺžka: 86 minút
Réžia: Christian Tafdrup
Scenár: Christian Tafdrup, Mads Tafdrup
Kamera: Niels Buchholzer
Strih: Nicolaj Monberg
Hrajú: Anders Juul, Amanda Collin, Rasmus Hammerich, Nicolai Jandorf Klok, Danny Thykar, Carla Mickelborg, Nicklas Soderberg Lundstrom, Soren Hauch-Fausboll, Vibeke Hastrup, Heidi Keller, Mads Tafdrup a ďalší.
Distribhúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 8. februára 2018