Stanko

Stanko resizeV rámci diskusií venovaných slovenskej kinematografii, ktoré prebiehajú tento týždeň na podujatí Týždeň slovenského filmu, je podľa mňa zaujímavé porovnávať snímku Stanko s ďalšími filmami podporenými Audiovizuálnym fondom. Stanko vznikol v rámci projektu Minimal, ktorý priniesol divácky relatívne úspešné filmy ako Kandidát či Vojtech a ktorý je zameraný na podporu nízkorozpočtových žánrových diel.

Rozpočet filmov mal byť maximálne 180 tisíc eur, za čo by síce animátori dali aj život, ale v rámci slovenského hraného filmu, v porovnaní napríklad s Agávou, Krokom do tmy či Rukojemníkom, ide o skutočne malú čiastku. Každopádne je film-stanko-00 resizepotom vždy otázne, ako sa menší rozpočet prejaví na výslednej kvalite titulov. V prípade filmu Vojtech môžeme hovoriť o „televíznej estetike“, avšak Kandidát si môže pokojne podať ruky s mnohonásobne drahším, hoc uznávam, že výpravnejším Červeným kapitánom. Stanko tak mohol dopadnúť akokoľvek.

Hneď na to musím dodať, že vizuálne dopadol dobre. Pokiaľ si uvedomíme, že film sa nakrúcal v Taliansku, ako road movie, vystriedal pomerne slušné množstvo lokácií, osvetlenie film-stanko-22 resizepôsobilo prirodzene a komponovanie krajiniek zasa esteticky príjemne, tak pri sume 180 tisíc treba tvorcom filmu zatlieskať. Z tohto pohľadu som mal zo Stanka dokonca lepší pocit, ako z mnohonásobne drahšej Agávy či Johankinho tajomstva. Pochopiteľne, prejavovalo sa to na počte a exkluzivite lokácií a na počte postáv, ale nič to nemení na tom, že aj Stanko, podobne ako predtým Kandidát, pôsobí profesionálne, čím dokazuje, že pomerne atraktívny film sa dá nakrútiť aj za menšiu sumu peňazí.

Film tiež spočiatku zaujme postavou vtipného, mierne čudáckeho hochštaplera Stanka. Jeho briskný jazyk, ústa plné film-stanko-56 resizevýhovoriek, nepraktickosť a práca pre taliansku „mafiu“ z neho robia celkom zaujímavú ambivalentnú postavu, pohybujúcu sa niekde medzi tragikou a komikou, či dobrom a zlom. Predovšetkým však žije v sebaklame, keďže nie je žiadny gangster a ani ho nevychovala ulica, ako o sebe tvrdí. Čo poteší je, že rečový i herecký prejav Petra Kočana je mimoriadne uvoľnený, uveriteľný a ku postave sa skutočne hodí. Tvorcom sa tak podarilo vyvarovať častému problému slovenského herectva – divadelným deklamáciám. film-stanko-80 resizeNajšťastnejšie však nepôsobí jeho vizuálna štylizácia do podoby nemeckého dídžeja z 90. rokov (fúziky, účes a kožená bunda). Zámerom azda bola snaha vykresliť Stanka ako relikt z inej éry, avšak ten vyzerá skôr ako karikatúra (hoc verím, že v skutočnosti tak môže vyzerať). Stratila sa tu aj možnosť ku nejakej reprezentácii širších javov, keďže Stanko je svojou syntézou výzoru i správania absolútny unikát.

Jeho protipólom je mladučké dievča, ktoré sa mu samo nanominuje do auta a prosí ho, aby ju zaviezol za matkou do film-stanko-82 resizeFrancúzska. Osobne to však, vzhľadom na charakter postavy, nepovažujem za veľmi pravdepodobné. Dievča je nielenže omnoho praktickejšie a zručnejšie v zháňaní peňazí ako Stanko, ale ako sa neskôr ukáže, tak aj citovo vyzretejšie. Azda aj preto mi takáto absolútna naivita vo vzťahu k Stankovi prišla značne neprirodzená. V kontraste s Petrom Kočanom tiež udrie do očí, že ide o neherečku. Jej rečový prejav je ťažkopádny a aj napriek snahe o výrazový minimalizmus pôsobí toporne.

film-stanko-33 resizeProblém vidím aj vo vzájomnej konfrontácii postáv. Tie počas celého filmu nevykazujú nejaký znateľný progres. Aj ich zbližovanie prebiehalo „skokovo“ a nie cez dlhodobý vývin a maličkosti. Skrátka neprirodzene. Počas celej dlhej cesty postavy navaše neprejdú skúsenosťou, ktorá by ich poznačila. Rozhodujú sa síce v súlade so svojimi charaktermi, ale človek sa po čase musí začať pýtať, prečo to celé? Prečo tá cesta do Francúzska? Mala v kontexte filmu nejaký zásadný zmysel, okrem akéhosi utvrdenia dievčaťa v tom, aby so Stankom išla film-stanko-24 resizedo Talianska? Osobne sa mi zdal výlet do Francúzska aj takto nastavené rozprávanie, ako nezmyselné a zbytočne naťahované. Žáner road movie síce znesie nekauzálne, či epizodické príbehy ako v prípade filmov Paríž, Texas, Koza či Bezstarostná jazda, avšak vždy s nejakým cieľom, postupným vývinom, či snahou o vyobrazenie stavu spoločnosti a duševného sveta postáv. Áno Stankove záverečné kruté vytriezvenie má silu, ale domnievam sa, že filmu by viac slušal krátkometrážny formát. Po Stankovi mi skrátka zostal v mysli pomerne rozpačitý pocit nevyužitého potenciálu.

film-stanko-01 resizeStanko, Slovenská republika, 2015
Dĺžka: 79 minút
Námet, scenár a réžia: Rasťo Boroš