Balerína (From the World of John Wick: Ballerina)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Bal resizeVidieť smrť vlastného otca rukami Kancelára (Gabriel Byrne), mrazivo znepokojujúceho vodcu akejsi podivnej bojovej sekty, pred ktorou sa obaja neúspešne pokúšali uniknúť, jej veľmi na životnej spokojnosti nepridalo. Malej Eve Maccarovej (Victoria Comte), našťastie, v kritickej chvíli príde na pomoc Winston (Ian McShane), jedna z vedúcich postáv newyorskej pobočky hotela Continental, pričom vysloví návrh, že by mohla nájsť správne vedenie v záležitostiach smútku a nekontrolovateľného hnevu u Režisérky (skvelá AnjelicaHuston), hlavy zločineckého klanu ruských Rómov. Využije pri tom svoje doterajšie tanečné znalosti, aby sa stala profesionálnou baletkou, zatiaľ, čo Nogi (Sharon Duncan-Brewster) jej určite vysvetlí čo robiť s nožmi, palnými zbraňami aj v kontaktnom boji. A keď v budúcnosti vyrastie do podoby sympatickej Any de Armas, možno sa jej pošťastí urobiť s vrahom svojho otca, čo uzná za vhodné. Samozrejme, pokiaľ sa to nebude nijako míňať s prísnymi pravidlami podsvetia a najmä nájomných vrážd. Aby sa náhodou nestalo, že z nej bude budúci terč Jardani Jovonovića alias legendárneho Johna Wicka (Keanu Reeves), inak tiež Baby Jagy. Kikimora – postava ducha pomstiteľa alebo záchrancu zo slovanskej mytológie sa ale len tak nedá...

Téma pomsty v podstate ženie vpred celú filmovú sériu krkolomných eskapád Johna Wicka - avšak z hľadiska naratívnej originality je rozdiel, keď protagonistu už v úvodnej časti Bal4 resizemotivuje k ráznej likvidácií protivníkov, čo si dovolili siahnuť na život jednému z najroztomilejších psích chlpáčov filmovej histórie, respektéve poslednému daru od zosnulej manželky, a keď sa niekto pokúša strestať smrť napríklad otca, najlepšieho kamaráta, či bratranca z druhého kolena... V tomto bode je Balerína podstatne konvenčnejšia (obzvlášť teraz, keď milovníci mačiek, či dokonca morčiat, stále ešte nedostali možnosť zhliadnuť svoj definitívny pomstychtivý thriller) a celkovo jej nepomáha ani prirovnanie k iným známym nájomným vrahyniam strieborného plátna na čele s Brutálnou Nikitou (1990) v réžií Luca Bessona, prípadne k jej „béčkovým“ klonom, ktorých francúzsky tvorca ako producent stvoril o niečo viac, než by bolo pre kohokoľvek zdravé (viď. Colombiana so Zoe Saldaña, Anna so Sashou Luss atď.) Nevýhodou Baleríny je tiež fakt, že predstavuje spin off série, ktorá sa aktuálne už zdá byť efektívne ukončená prakticky na kvalitatívnom vrchole a necíti nutne potrebu vysvetľovať pôvod svojich či už hlavných alebo vedľajších postáv. Na druhej strane je fajn, že cez osudy titulnej „Kikimory“ sa v podtexte toho divák dozvie na základe podobností ich životných osudov pomerne dosť aj o milovanej „Babe Bal12 resizeJage“.

Tam, kde pokračovania Johna Wicka predstavili imaginatívny skrytý svet nájomných vrahov vo svete každodennej diváckej skúsenosti na tých najnepravdepodobnejších miestach a dômyselné pravidlá, ktorými sa riadi, Balerína odhaľuje tajuplný klan, či kult oddaný úplnému chaosu a slepej viere v zjednocujúcu ideu. Je zložený z v anonymnú jednoliatu masu spojených členov, na prvý pohľad vzbudzujúcich dojem bežných civilistov, žijúcich si svoje každodenné životy, až do momentu, kým ich nezláka k choreograficky prepracovaným kontaktným násilnostiam zvonenie kostolného zvona. Je to pomerne pohodlné scenáristické rozhodnutie, ktoré má dopomáhať k definovaniu stále novej a novej hrozby, čo sa titulnej problematickej protagonistke takmer až exponenciálne stavia do cesty, kým dosiahne svoj vytúžený cieľ. Zároveň existuje, ako narážka kritizujúca jej vlastnú sebadeštruktívnu posadnutosť v dokonaní pomsty za každú cenu. Téma fanatizmu tiež pomáha aktuálnemu filmu pridať okrem Bal9 resizeočakávaných podobností s predchádzajúcimi dielmi populárnej série aj niečo nové, čo by ich vhodne dopĺňalo. Zápletka, jednotlivé zvraty však fungujú viac-menej na rozohranie akcie. Tie najlepšie nápady si scenár Shaya Hattena šetrí na konkrétne akčné scény, ich nadväznosť aj vrstvenie akcie v akcií. Príležitostne prizná svoje korene v slapstických komédiách a groteskách Bustera Keatona.

Balerína je film o triumfálne zvládnutých kaskadérskych kúskoch, úderoch, pádoch, naháňačkách, výstreloch z očakávaných aj neočakávaných zbraní. O nápaditých stvárneniach tvorivých jednotlivostí, z ktorých je cítiť nadšenie z tvorby – hoci väčšina kulís skončí zlámaná, rozbitá, doslova ľahne popolom. Je to o bláznivých krkolomnostiach predvedených s neutrálnym alebo až kontrastne zámerne vážnym výrazom tvárí. Spočiatku je akcia naporciovaná v rýchlejších strihoch Jasona Ballantinea a Nicholasa Lundgrena, aby zakamuflovala menšiu hybnosť niektorých z hereckých predstaviteľov. Zároveň je to ukážka Bal6 resizecharakteristického rukopisu režiséra Lena Wisemana (séria Underworld, Smrtonosná pasca 4.0, remake Total Recall), niekdajšieho tvorcu digitálnych trikov a jedného zo zástancov ženských akčných hrdiniek z prvej dekády 21. storočia. Neskôr vo filme - podľa toho, či je protagonistka dieťaťom, mladou ženou vo výcviku alebo profesionálkou s pár výraznejšími „zárezmi“ na svojom konte - si ju kamera Romaina Lacourbasa všíma v oveľa dlhších, prehľadnejších záberoch, aby nakoniec dosiahla formálnej triumfálnosti vo vynikajúcej záverečnej tretine. To vtedy zrejme režisérovi začal po produkčnej intervencií zohľadňujúcej prvé nie práve lichotivé reakcie z testovacích projekcií viac vo výraze vypomáhať koordinátor kaskadérskych kúskov Chad Stahelski z predošlých dielov série.

Zbraňou sa môže stať čokoľvek – nože, meče, opasok s granátmi, korčule, diaľkové ovládanie od televízora, ale aj taniere, ktoré si v boji jeden súper s druhým striedavo rozbíjajú o hlavy, či dobre namierený plameňomet. Divák sa pár hlasným Bal10 resizesmiechom chtiac-nechtiac nevyhne ani v ponuro sa na prvý pohľad tváriacej scéne, zatiaľ, čo na pozadí znejú povedomé hudobné tóny Tylera Batesa a Joela J. Richarda, ktoré si na zmysel pre humor veľmi nepotrpia. Prestrelka plameňometov, či plameňometu verzus požiarnej hadice zapnutej naplno, prípadne kontaktný boj dvoch horiacich kaskadérov sú rozhodne nezabudnuteľné. Poteší tiež prítomnosť samotného Johna Wicka Keanu Reevesa presahujúca všedné herecké cameo výstupy, avšak v predvádzaní vlastných schopností sa drží mierne pri zemi, pretože tento raz je hlavnou postavou žena, ktorú mal možnosť vidieť len letmo v tretej „kapitole“ vlastných akčných eskapád s podtitulom Parabellum z roku 2019. Milé je tiež zhliadnuť v pár scénach Lancea Reddicka, herca, ktorý zomrel v roku 2023. A, samozrejme, k zábavnej hre s diváckym očakávaním opäť celkom slušne prispeje účasť Daniela Bernhardta, ktorý to zase raz od kľúčových postáv poriadne schytá...

Bal8 resizeBalerína nedosahuje kvalitatívne vrcholy filmovej série, ktorej je opatrným spin offom, zároveň jej nerobí ani žiadnu hanbu. Je príjemnou ženskou alternatívou k príbehovým peripetiám v rámci žánru už ikonického Johna Wicka – tematickým rozšírením, ktorého existencia nebola z rozprávačského hľadiska nutná, mohla byť vynútená producentskou túžbou vytiahnuť z peňaženiek návštevníkov multiplexov ďalšie peniaze na lístky. Napriek tomu stále z jednotlivých scén cítiť nadšenie pre tvorbu, filmárčinu mimo hlavné tvorivé funkcie réžie, scenára, kamery, strihu, zvuku, či herectva. Nadšenie, ktoré dokáže vzbudiť láska ku kaskadérskym kúskom, premyslenej choreografií a zábavná nápaditosť prejavujúca sa v úmysle ukázať publiku niečo, čo pred tým pravdepodobne ešte aspoň v rámci konkrétnej scény nevidelo. Je to film atrakcií, pocta dávnym formám nemej grotesky, ktorá nejedného člena štábu stála krv, pot a slzy.

Bal11 resizeBalerína (From the World of John Wick: Ballerina), USA, 2025
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Len Wiseman
Scenár: Shay Hatten
Kamera: Romain Lacourbas
Hudba: Tyler Bates, Joel J. Richard
Casting: Olivia Scott-Webb
Strih: Jason Ballantine, Julian Clarke
Zvuk: Tamás Csaba, Petr Forejt, Andy Koyama
Scénografia: Philip Ivey, Letizia Santucci
Masky: Jaime Leigh McIntosh
Kostýmy: Tina Kalivas
Produkcia: Basil Iwanyk, Erica Lee, Chad Stahelski
Hrajú: Ana de Armas, Anjelica Huston, Norman Reedus, Gabriel Byrne, Lance Reddick, Ian McShane, Keanu Reeves, Sharon Duncan-Brewster, Soo-young Choi, Catalina Sandino Moreno, Doo-hong Jeong, David Castañeda Jr., Waris Ahluwalia, Ava Joyce McCarthy, Juliet Doherty, Robert Maaser, Lila Fukušima, Abraham Popoola, Anne Parillaud, Emílie Páclová, Marc Cram, Magdalena Sittova, Daniel Bernhardt, Anna Schmidtmajerová, James Beaumont, Tracie Bennett, Tógo Igawa, Jaroslav Vundrle, Lenka Regulyová
Distribúcia: Forum Film SK
Premiéra v SR: 5. júna 2025
Foto: Forum Film SK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.