Kniha džungle (The Jungle Book)

Dzungla11 resizePrerozprávať známy príbeh tak, aby mal divák pocit, že videl niečo iné ako predtým, nie je vôbec jednoduché. Kniha džungle je až príliš známy príbeh a najznámejšie dielo Rudyarda Kiplinga. Je s nami viac než stodvadsať rokov a dočkalo sa viacerých adaptácií. Tá najnovšia je vlastne prerozprávaním animovanej  klasiky z roku 1967. Disney sa už vlani pokúsil o niečo podobné v podobe hranej Popolušky a vyšlo mu to. Našťastie to vyšlo aj tentokrát.

Cath Clarke z Time Out film to okomentovala výstižne. „Zabudnite na všetky vaše obavy. Toto je VIP džungľa.“ Je to tak, bol to totiž do istej miery risk. Je niečo iné adaptovať rozprávkovú klasiku, ktorá si v kľúčových scénach vystačí so Dzungla2 resizeživými hercami, ako sa pokúsiť vyvolávať emócie cez hovoriace zvieratá. Hlavný hrdina, Mauglí, je síce človek z mäsa a kostí, ale je len jedným z dvoch skutočných hercov, čo môžete vo filme zahliadnuť. Takmer všetko ostatné je vytvorené z jednotiek a núl, a to vrátane väčšiny prostredia. O to väčším prekvapením zrejme je, že sa podarilo navodiť dokonalú ilúziu živého sveta.

Nebál by som sa označiť novú Knihu džungle za menší technologický zázrak. Internetom lietajú prirovnania k Avatarovi, ktoré ani veľmi nepreháňajú. Spomeňte si na trikovú stránku filmov Úsvit planéty opíc, či Zrodenie planéty opíc. Opičia Dzungla resizeséria nastolila vysoký štandard a obzvlášť druhý diel do veľkej miery stál na digitálne vytvorených charakteroch. Pozorní diváci si mohli všimnúť menšie rezervy, hoci davové scény stále pôsobili patrične pôsobivým dojmom. Kniha džungle zachádza oveľa ďalej. Ak by väčšina zvierat vo filme nerozprávala ľudskou rečou (s čím súvisí fantasticky spracovaná mimika), boli by na nerozpoznanie od skutočných zástupcov živočíšnej ríše. A je jedno, či sa vlčica zatvári smutne, tiger hrozivo vycerí zuby,

Dzungla3 resizealebo sa medveď zatvári prekvapene. Vždy to pôsobí presne tak, ako to pôsobiť má a bude vám pripadať úplne normálne a prirodzené. Impozantná práca.

Ako je to však so samotným príbehom? Málokoho asi prekvapí, že sa vlastne drží klasických dejových kľučiek a neprináša takmer nič nové. Je to negatívum? Vôbec nie. Robiť výrazné zásahy do funkčnej zápletky, ktorú overil čas, by bolo úplne zbytočné. Scenáristovi Justinovi Marksovi sa však do nej Dzungla8 resizepodarilo nenásilne vložiť aj zopár modernejších odkazov. Aj zásluhou toho výsledok stále pôsobí pomerne súčasne.

Ešte podstatnejšiu zásluhu na celkovej kvalite má režisér Jon Favreau. Štyridsaťdeväť ročný Newyorčan sa viac zviditeľnil marvelovským Iron Manom a jeho pokračovaním, aby následne sklamal Kovbojmi a Votrelcami. Renomé si znova napravil sympatickou chuťovkou Šéf, aby o dva roky neskôr zaznamenal dokonalú rehabilitáciu. Na správnych miestach dokáže dojímať, v iných desiť a nielen ohnivé finále je výbornou ukážkou Dzungla6 resizeprecízne budovaného napätia. Samozrejme, v rámci medzí rodinného filmu. Stále ide v prvom rade o rozprávku, avšak ku cti jej slúži, že sa dokáže zaobísť bez zbytočných infantilných prvkov. Občas sa jej dokonca podarí nastoliť zaujímavé myšlienky, len škoda, že ich nikdy nerozvedie viac. Jediným rušivejším elementom sú snáď len dve upravené pesničky, ktoré zazneli aj v animovanej snímke. Nová verzia ich vlastne vôbec nepotrebovala, čo platí obzvlášť v prípade tej druhej v Dzungla7 resizepodaní opičieho kráľa. V zásade však nevadia a pamätníkov môžu potešiť.

Je trochu škoda, že domáci diváci si príliš neužijú vynikajúce pôvodné obsadenie. U úplného nováčika, trinásťročného Neela Sethiho, ktorý bol vybraný do roly Maugliho z tisícok rôznych uchádzačov, to vôbec nevadí. Rôzne zvieracie charaktery však v originály nadabovali herci s unikátnymi hlasovými prejavmi ako Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba, či Scarlett Johansson. Na druhej strane slovenský dabing je bezproblémový a viac priblíži snímku detskému divákovi.

Dzungla resizeJe zbytočné neustále prízvukovať, že sa Kniha džungle vydarila. Presvedčte sa o tom sami. Disneymu sa podarilo funkčne prerozprávať svoju pôvodnú verziu a popritom ju aj prekonať. Rysuje sa nová potenciálna klasika? Uvidíme. Len tak pre zaujímavosť – o dva roky sa dočkáme ďalšej hollywoodskej adaptácie, tentoraz od Andyho Serkisa. Už teraz som zvedavý, ako to dopadne a či nebude v porovnaní s dielom Jona Favreaua pôsobiť nadbytočne.

Dzungla5 resizeKniha džungle (The Jungle Book) USA, 2016
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Jon Favreau
Scenár: Justin Marks
Kamera: Bill Pope
Strih: Mark Livolsi
Hudba: John Debney
V pôvodnom znení hrajú: Neel Sethi, Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba, Lupita Nyong'o, Scarlett Johansson, Giancarlo Esposito, Christopher Walken, Garry Shandling, Brighton Rose, Emjay Anthony, Max Favreau, Jon Favreau, Sam Raimi, Madeleine Favreau a ďalší.
V slovenskom znení účinkujú: Miško Kaprálik, Karol Čálik, Ján Greššo, Matej Landl, Janette Švoňavská, Lucia Hurajová, Stanislav Staško, Marián Labuda ml. a ďalší.
Distribúcia: Saturn Entertainement
Premiéra v SR: 14. apríla 2016