Orol Eddie (Eddie the Eagle)

Orol8 resizeNie je dôležité vyhrať, ale zúčastniť sa. Myšlienka, ktorú vyslovil Pierre de Coubertin, zakladateľ novodobých olympijských hier, so zámerom vzbudiť v športovcoch odvahu a chuť reprezentovať seba a svoju krajinu počas najväčšieho športového sviatku na svete, je pre mnohých symbolom olympijády. Pre Eddieho Edwardsa je to viac než len myšlienka. Stalo sa to jeho životným mottom a hnacím motorom na strastiplnej ceste za uznaním.

Príbeh neposedného Michaela Edwardsa (Taron Egerton), ktorého všetci prezývajú Eddie, začína v dobe, keď má malý snílek asi šesť rokov a na nohe má kvôli slabým kolenám ortézu. Doktori a rodina mu od malička vtĺkajú do hlavy, Orol6 resizeže z neho nikdy nebude športovec, no Eddie túži len po jedinom: dostať sa na olympijské hry a reprezentovať na nich Veľkú Britániu. V čom? To je jedno. V hocijakom športe. Keďže nemá takmer žiadne atletické vlohy, skúša každý existujúci šport. V ničom nevyniká a jeho otec pre neho vidí budúcnosť v stavebníctve, čo Eddiemu príliš nevonia. Keď však jedného dňa pohár trpezlivosti jeho otca pretiekol, Eddie sa podvolí a sľúbi, že s fantazírovaním o olympijáde je koniec. Otec ho so sebou vezme do práce, kde Eddie cez plot spozoruje lyžiarsky zjazdársky svah. O novom smerovaní jeho športovej kariéry je razom rozhodnuté - zimné olympijské hry.

V zjazdovom lyžovaní začne veľmi rýchlo dosahovať Orol10 resizenadpriemerné výsledky, avšak osud chcel aby bolo všetko inak. Do národného výberu sa nakoniec len tesne neprepracuje a rozhodne sa súťažiť v skokoch na lyžiach ako vôbec prvý Brit po takmer šesťdesiatich rokoch. Keďže britský olympijský výbor ho neberie vážne a hádžu mu pod nohy jedno poleno za druhým, odchádza na vlastnú päsť do tréningového centra v nemeckých Alpách, kde sa zoznámi s miestnym údržbárom zimného strediska Bronsonom Pearym (Hugh Jackman), ktorý bol kedysi členom olympijského týmu USA v skokoch na lyžiach a jedným z najtalentovanejších skokanov svojej generácie. Orol9 resizeDnes je z neho však po vyradení z výberu opilec, bitkár a nevrlý samotár. Eddie však pomoc zúfalo potrebuje a z dvoch diametrálne odlišných pováh nakoniec vznikne pevné priateľské puto a skvelý vzťah trénera a jeho zverenca.

Film Orol Eddie Dextera Fletchera je od začiatku svižný a má rýchly spád, nenecháva priestor nude a nedá vydýchnuť našim brániciam, pretože sa jedná o vcelku vtipný príbeh, ktorý rýchlo prirastie k srdcu, čo je zrejmé už od prvých detských pokusov malého Eddieho o zisk medaily v najrôznejších disciplínach. Tvorcovia však správne vyvážili komediálnu líniu s tou Orol5 resizedramatickou, takže sa netlačí na pílu ani v jednom smere. Nakrútiť tento film v čisto dramatickom svetle by nebolo najšťastnejším riešením, naopak sa správne k tomu ani neznížili, aby Eddieho ľutovali, či si z neho pre jeho svojskosť robili posmech. Namiesto toho nám servírujú lahôdku v podobe nádherne dramatickosťou okorenenej komédie, s jemným závanom emocionálnosti. Tá sa o slovo hlási v každom zábere kde figuruje Eddieho milujúca mama, ktorá pri svojom synovi stojí v dobrom aj v zlom a napriek nesúhlasu otca ho podporuje zo všetkých síl. Takto nádherne vykreslená silná rodičovská láska na pomere malom priestore, ktorý Jo Hartley Orol3 resizedostala, sa na plátnach kín už dlho neobjavila. Vo filme je hneď niekoľko momentov keď sa do očí tisnú slzy a nie sú to nevyhnutne slzy smútku. Občas ich vystriedajú slzy dojatia i šťastia, v samom závere aj prekvapivo vrúcne slová spočiatku kritického otca (Keith Allen).

Za ďalší zo silných aspektov filmu by mala byť považovaná geniálne skomponovaná hudba, ktorá perfektne dotvára atmosféru a ústredný motív sa prakticky nesie celou dĺžkou filmu. Tá je mimochodom veľmi lichotivá a minutáž nie je Orol12 resizezbytočne naťahovaná, hluché miesta v podstate snímka ani nemá. Sledovanie teda ponúka istú paralelu so skokom na lyžiach, keďže sa už od začiatku rozbieha veľmi rýchlo a prístatie je krásne a ladné. Záver filmu je balzamom na dušu ako pre citlivejšie publikum, tak pre fanúšikov tohto nádherného a nebezpečného športu.

Je však dôležité pochopiť, že sa nejedná o striktne športový film, a preto kritika niektorých prítomných nepresností možno v technike predvádzaných skokov nie je veľmi na mieste. Orol2 resizeNamiesto toho by mala byť pri pozretí tohto filmu vyzdvihnutá enormná snaha a Eddieho vynaložené úsilie, prekonanie všetkých prekážok a cesta za splnením si vlastného sna o reprezentovaní krajiny na najväčšej udalosti športu. Tento príbeh je tak ľudský, vtipný a smutný zároveň, ako už dlho žiadny nebol premietnutý na plátnach kín. Na to, aby vás zasiahol potrebujete iba byť človekom a nikdy sa nevzdávať, rovnako ako Orol Eddie.  A na záver jedna zaujímavosť: Eddie nebol jediným nováčikom na ZOH 1988 v Calgary. Štvorica jamajských bobistov (Kokosy na snehu) si na tej istej olympijáde splnila svoj vlastný sen o reprezentácii.

Orol7 resizeOrol Eddie (Eddie the Eagle) Veľká Británia, USA, Nemecko, 2016
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Dexter Fletcher
Scenár: Sean Macaulay, Simon Kelton
Kamera: George Richmond
Strih: Martin Walsh
Hudba: Matthew Margeson
Hrajú: Taron Egerton, Hugh Jackman, Christopher Walken, Jo Hartley, Tim McInnerny, Mads Sjogard Pettersen, Rune Temte, Edvin Endre, Marc Benjamin, Lasco Atkins, Iris Berben, Graham Fletcher-Cook a další
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 14. apríla 2016