Teória tigra (Teorie tygra)

Tiger10 resize„Ženy si berú tigra, aby z neho postupom času urobili králika, ktorému sa nasype trochu toho krmiva, ale hneď sa mu zavrú dvierka, aby mu náhodou nenapadlo hrať sa mimo králikárne na tigra.“ Takto opísal herec Jiří Bartoška tému filmového debutu Radka Bajgara Teória tigra, tohtoročnej česko - slovenskej koprodukcie, v ktorej vytvoril hlavnú mužskú postavu. „Aj skrotení muži môžu zdivočieť,“ takto znie propagačný slogan snímky, ktorá práve vstupuje do slovenských kín.

Radek Bajgar (1962, Kroměříž) je absolventom Lekárskej fakulty Masarykovej univerzity v Brne a ako všeobecný lekár pôsobil do nežnej revolúcie. Potom sa venoval novinárstvu v rozličných podobách – spoluzakladal časopis Reflex, do ktorého sa po dvoch desaťročiach vrátil opäť na post šéfredaktora, bol šéfom publicistiky i kreatívnym Tiger resizeproducentom v televízii Nova, autorsky a producentsky vytvoril prvý český denný seriál Ulica (2005), na konte má scenár i réžiu romantického televízneho filmu Villa Faber (2011) i komediálneho seriálu o vodníkoch Neviditeľní (2014). Scenár svojej filmovej prvotiny Teória tigra písal sám, no po niekoľkých verziách prizval osvedčenú spolupracovníčku Mirku Zlatníkovú, lebo cítil absenciu ženského pohľadu na partnerské vzťahy a revoltu mužov v nich. Film je tragikomédia, v ktorej sa pod úsmevným povrchom skrývajú vážne témy – hľadanie zmyslu života, šťastia a hraníc slobody.

Hlavnou postavou je šarmantný šesťdesiatročný veterinár Jan Berger, ktorý žije v zdanlivo spokojnom manželstve s vysokoškolskou pedagogičkou Olgou a ani si neuvedomuje, že Tiger11 resizesa vo všetkom podriaďuje svojej dominantnej partnerke. Tá je presvedčená, že vlastní návod na správny život, čo má podložené aj vedecky: ženy predsa žijú o sedem rokov dlhšie ako muži. Zlomový moment nastáva na svokrovom pohrebe, keď si Jan uvedomí, že by mohol dopadnúť ako on. Nielenže mu partnerka nedovolila splniť si chlapské sny, ale nemieni naplniť ani jeho poslednú vôľu. Ženský klan – svokra, manželka, dcéra i vnučka boli a sú vychovávané podľa toho istého modelu: v presvedčení, že muži nie sú schopní samostatného praktického života, že ich treba dennodenne usmerňovať, dirigovať a kontrolovať, aby spĺňali predstavy svojich dokonalejších partneriek.

Tiger2 resizeFilm má vynikajúci, svižný nástup, ktorý v ľahkých, vtipných dialógoch, vyvolávajúcich súhlasný smiech v sále, podáva situačnú správu o rodine, jej príslušníkoch a ich vzájomných vzťahoch. Od chvíle, keď Jan – inšpirovaný svojím pacientom, papagájom s údajnou demenciou - dostane nápad, ako sa vymaniť spod vplyvu energickej manželky, film trochu stráca temporytmus, ubúda slovných, situačných i obrazových skratiek, scenár začína trpieť niekoľkými nedotiahnutosťami. Úsmevná komédia prechádza do road-movie, sebapoznávacieho putovania hrdinu, v ktorom mu pomáha priateľ psychiater i mužská časť rodiny. Nechýbajú ani erotické nástrahy v podobe šarmantnej, vnútorne slobodnej fotografky.

Tiger3 resizePríbeh, ktorý rozohral Radek Bajgar, v podstate nemá riešenie. Večný mužsko-ženský spor o dominantné postavenie v partnerstve, túžba mužov po neobmedzenej slobode a snaha žien zabrániť im v úniku z rodinného kruhu, determinovaná obavou zo samoty a opustenosti, sa nemôže skončiť víťazstvom iba jednej strany. Každá z nich má svoju pravdu i kus pravdy všeobecne, a tak je dosť prekvapujúci a nie celkom vierohodný záver filmu. Dcéra, ktorá mala na otcov úlet jasný názor, kompatibilný s babičkou a matkou, a ktorá sledovala svojho tichého, poslušného manžela so zručnosťou súkromného detektíva, zrazu – nemotivovane – prejde na stranu mužov, obhajujúc aj činmi ich právo na slobodu a samostatnosť.

Tiger6 resizeNedotiahnutosť scenára vcelku zručne zakrývajú dve zložky filmu: inteligentný humor a vynikajúce herecké výkony. Jiří Bartoška ako veterinár Jan Berger, muž pred dôchodkom utrhnutý z reťaze všednosti (pripomínajúci podobných hrdinov starších českých filmov Ako jed a Čo je vám, doktore?), ktorý dokonale ladil s Eliškou Balzerovou v postave manželky Olgy, maskujúcej svoje tvrdé, nekompromisné jadro šupkou príjemnej, kultivovanej dámy, komplexný obraz rodinnej tyranky, presadzujúcej vždy len svoju vôľu bez ohľadu na ostatných, ktorý vytvorila Iva Janžurová, verný klon svojich ženských predkov, prísna Tatiana Vilhelmová, to bola štvorica, na ktorej stojí celý film. Je potešením sledovať, s akou Tiger7 resizepresnosťou vystihujú svoje postavy, aké minimalistické prostriedky im stačia na to, aby reagovali na vlastné nevyslovené myšlienky či slová svojich protihráčov. Prvoligovú štvorku výborne, vzhľadom na účinkovanie v reklamách a zábavných programoch až prekvapujúco decentne, dopĺňa disciplinovaný Jakub Kohák ako Janov syn Josef, ale aj neopozeraný Jiří Havelka v úlohe Janovho zaťa, novinára Erika.

Tiger5 resizeK dobrému dojmu z príjemného, úsmevného debutu, ktorého podobnosť so životnými situáciami väčšiny divákov určite nie je náhodná, prispela aj kamera Vladimíra Holomka a Petra Koblovského, vyžívajúca sa v detailoch výrečných tvárí popredných hercov i v krásach stredných Čiech, dynamický strih Jana Mattlacha, spoľahlivo eliminujúci každú zbytočnosť, i temperamentná hudba Jana P. Muchowa. Mimochodom, všimnite si rámcovanie filmu kastráciou kocúrika – možno aj v ňom je kľúč k pochopeniu nejednoznačného príbehu...

Teória tigra (Teorie tygra), ČR, SR, 2016
Dĺžka: 101 minútTiger4 resize
Réžia: Radek Bajgar