Potopa (Le Déluge/ IL diluvio)
Je rok 1792. Ľudovít XVI., jeho manželka Mária Antoinetta a ich deti boli zatknutí a uväznení v Tour du Temple v Paríži, kde čakajú na súdny proces. Ďaleko od nádhery a luxusného rozmaru Versailles sa prvýkrát v živote ocitnú izolovaní a bezbranní. Pred niekoľkými rokmi to bola Jeanne du Barry, ktorej životopisný film otváral Cannes, teraz sú to v kostýmovom filme Potopa od režiséra Gianlucu Jodiceho, Ľudovít XVI. (Guillaume Canet) a Mária Antoinetta (Mélanie Laurent), ktorých posledné dni uviedol filmový festival v Locarne.
Pre tých, ktorí očakávajú tradičnejšie, honosné zobrazenie francúzskej monarchie, môže byť strohý štýl Gianluca Jodiceho sklamaním. Minimalistická mizanscéna a desaturovaná farebná paleta odstraňujú veľkoleposť často spájanú s týmto obdobím francúzskej monarchie. Zvolený štylistický postup účinne zdôrazňuje izoláciu a pád kráľovskej rodiny. Vizuálny dôraz na použitie tlmených farieb a ostrého osvetlenia vytvára pocit klaustrofóbie a rozpadu, odrážajúc emocionálne stavy postáv a pochmúrnu realitu ich situácie. Scenár, ktorý spolu napísali Gianluca Jodice a Filippo Gravino, sa zameriava na ľudské aspekty historických postáv, ponára sa do osobných bojov Ľudovíta XVI. a Márie Antoinetty, skúmajúc ich strachy, zlyhania a nádeje počas ich posledných dní. Zatiaľ čo film poskytuje podrobný a intímny pohľad na životy oboch kráľovských jedincov, širší sociálno-politický kontext Francúzskej revolúcie ale absentuje. Napriek silným výkonom môže zameranie filmu na triezve a neozdobené zobrazenie posledných dní kráľovskej rodiny vytvoriť skôr pocit emocionálnej vzdialenosti.
Dianie poznačené nezvrátiteľnou záhubou a pochmúrnosťou zostáva tak trochu hluchou ozvenou v historiografickej zápletke poznačenej konzervatívnym podtextom. Nedostatok presvedčivosti diania nie je spôsobený len silne prifarbeným podaním skutočných udalostí, čerstvo zosadený exkráľ a jeho chladná manželka sa pohybujú v bizarnom javisku, ktoré sa ukáže ako najoriginálnejší aspekt nevýraznej show. Na začiatku svojho väznenia v schátranom Tour du Temple si obaja zachovali pokoj a fasádu, ktorá sa však neustále rozpadá. Masky skĺznu len vtedy, keď sú manželstvo a monarchia dávno v troskách. Sympatickými postavami sú opäť krehká Mária Antoinetta a vládca v podaní smutného klauna. Zatiaľ čo Ľudovít XVI. čelí udalostiam s infantilnou nedôverou, Mária Antoinetta považuje každý malý luxus, ktorý im je odňatý, za osudové znamenie. Vedľa nich skorumpovaný, sexuálne násilnícky strážca (Hugo Dillon) stelesňuje (údajne) inherentnú korupciu demokracie. Verný komorník Cléry (Fabrizio Rongione), na ktorého zápiskoch je založený scenár, pôsobí navonok a morálne čisto. Najšpinavší sú vo filme v každom ohľade chudobní.
Bohužiaľ, v poslednej tretine filmu mohutne dochádza dych, Jodice do veľkej upúšťa od pôvodnej štýlovej prísnosti v prospech voľnejšieho prístupu. V podobnom duchu možno aj o samotnom scenári, ktorý napísali Jodice a Gravino, najmä pokiaľ ide o navonok zdanlivo filozofické, ale výsostne umelo vyznievajúce dialógy, ktorými film presakuje až po okraj. V dôsledku zámerne „uvoľneného“ tempa rozprávania pôsobí Potopa aj pri pomerne krátkej stopáži snímky (84 minút) miestami príliš zdĺhavo a bez života. V podstate zaujímavejšia než nedostatočne rozvinutý príbeh a idealizované postavy revizionistickej hry Gianlucu Jodiceho je neúmyselná paralela medzi zápletkou, ktorej postavy v znamení poslednej nádeje lipnú na spôsobe života dávno pozbaveného zmyslu i budúcnosti, a samotnou snímkou. Snaha režiséra humanizovať týchto protagonistov, ktorých sme boli naučení nenávidieť, je z istého pohľadu obdivuhodná, ale Potopa nepredstavuje úplne najlepší spôsob, ako to dosiahnuť.
Potopa (Le Déluge/Il diluvio), Francúzsko, Taliansko, 2024
Dĺžka: 84 minút
Réžia: Gianluca Jodice
Scenár: Gianluca Jodice, Filippo Gravino
Kamera: Daniele Ciprì
Casting: Mathilde Snodgrass
Zvuk: Pierre-Yves Lavoué, Michele Mazzucco
Scénografia: Tonino Zera
Masky: Domingo Santoro, Lucia Piemontese
Kostýmy: Massimo Cantini Parrini
Produkcia: Andrea Paris, Matteo Rovere, Yann Zenou
Hrajú: Guillaume Canet, Mélanie Laurent, Aurore Broutin, Hugo Dillon, Fabrizio Rongione, Anouk Darwin Homewood, Vidal Arzoni, Tom Hudson, Roxane Duran, Jérôme Chappatte
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 12. júna 2025
Foto: Film Europe