Dočkáme sa Ježiška? (Přijde letos Ježíšek?)

Dočkáme sa Ježíška 2 resizeV predvečer Mikuláša – 5.decembra – mal na Slovensku premiéru  film, ktorý sa odohráva  práve v aktuálnom  predvianočnom čase. Je to česko - slovensko - mexická koprodukcia Přijde letos Ježíšek?, ktorú  u nás  uvádzajú  spoločnosti  Trigon  Production a Magic Box Slovakia s označením „láskyplná komédia“ a titulom Dočkáme sa Ježiška? (2013).

Jeho tvorkyňou je česká režisérka a scenáristka Lenka Kny, absolventka dokumentaristiky na pražskej FAMU, ktorá začínala ako autorka videoklipov, dokumentov, krátkych hraných filmov, charitatívnych či reklamných spotov a televíznych scenárov. V roku 1996 uviedli na MFF v Karlových Varoch jej krátky hraný film Poslední host. V roku 2005 debutovala v divadle adaptáciou poviedok W.Saroyana Den, jako stvořený pro lásku. Jej filmovým celovečerným Dočkáme sa Ježíška 3 resizehraným debutom bol film o volynských Čechoch Stínu neutečeš (2009). Jej druhý celovečerný opus Přijde letos Ježíšek? (2013), na ktorom sa podieľala ako režisérka, spoluscenáristka i producentka, možno charakterizovať ako vianočný rodinný film, ale vzhľadom na tému, prístupný skôr dospelým ako  dospievajúcim.

Protagonista príbehu - šarmantný José (Josef Abrhám) prichádza po tridsiatich  rokoch emigrácie v Mexiku na návštevu rodnej Prahy. Jeho dcéra Penélope čiže Pen (Aislinn Derbez) má totiž problémy s otehotnením a jej matka Dolores (Dolores Heredia) verí, že  modlitby a slávne Pražské Jezuliatko by mohli pomôcť. Navyše, keď je presvedčená, že ide o Libuše resizeprekliatie, čo na rodinu privolal starý otec, ktorý za vojny túto sošku tajne vyviezol , aby ju zachránil  pred nacistami. Teraz ju chce vrátiť, ale ide naozaj o originál? Iba  dávny kamarát a  tunajší obchodný partner v obchode s vínom Rudo (Václav Postránecký) vie, že Josého do vlasti láka i možnosť stretnúť sa s dávnou láskou Květou (Libuše Šafránková), ktorú kedysi nečakane opustil. Teraz spoznáva i jej syna Michala (Igor Chmela), a jeho rodinu – slovenskú manželku Veroniku (Danica Jurčová) a ich deti Maxa a Emu ( už skúsený detský herec Filip Antonio a debutujúca Emílie Hrabáková). Zrazu si uvedomí, že by to mohol byť jeho syn s nevestou a jeho vnúčatá, ale Květa mu to odmieta  potvrdiť. Ako vtipne vyhlási: „Žiadna červená knižnica sa nekoná.“

Lenže, ono sa tým prvkom „ červenej knižnice“ Dočkáme sa Ježíška 6 resizeakosi vyhnúť nedá. Napríklad  v spracovaní motívu, keď sa obe rodiny snažia urobiť dobrý skutok a pomôcť osamelej matke Johanke (Natálie Rehořová), ktorá sa vzdala dieťaťa  (našli ho v kostole v jasličkách) a jej otcovi Jaroslavovi (Marian Roden), ktorý k nej márne hľadá cestu. Alebo motív Josého dcéry Pen a agilného Martina (Radúz Mácha, príťažlivá nová  tvár českého filmu).  Divák si príliš skoro uvedomí, že nad romantickým očarením zvíťazí  pragmatizmus Pen. Ich vzťah nenápadne vyrieši jej problém s počatím i jeho problém s dlhmi veď i jej otec opakovane zdôrazňuje, nutnosť nového genetického materiálu. A do toho sa prelínajú  scény s deťmi, ktoré túžia uvidieť skutočného Ježiška, momenty  zo života nie najpoctivejšieho kostolníka (Pavel Kříž), ale aj jemný náznak  rozdielov vo vzťahu k náboženstvu v katolíckom Mexiku a liberálnom Česku.

Dočkáme sa Ježíška 7 resizeŽiadna katastrofa sa nestane, vzťahy v rodinách sú až podozrivo ideálne, problémy sa riešia takmer ukážkovo a o niektorých veciach sa radšej nehovorí. Načo zbytočne jatriť staré rany? Každý už žije svoj vlastný život, má svoju rodinu,  prečo sa teda snažiť niečo  dodatočne objasňovať? Len z jemných náznakov mimiky Květy si uvedomujeme, čo všetko musela prežiť, ako do posledného okamihu váha, či niečo z toho priznať Josému. A ten je, vlastne ako každý muž, celkom rád, že veci dopadli ako dopadli. Nemusí reagovať, ani nič vysvetľovať, či niečo meniť na spôsobe Dočkáme sa Ježíška 10 resizesvojho života a napriek všetkému je v ňom niečo číre, je to stále šarmantný, milujúci a milovaný muž, ktorému sa odpúšťa. Či odpustil i on sám sebe, nevieme. Je skvelé, že máme opäť možnosť vidieť na filmovom plátne manželskú a hereckú dvojicu takých legiend ako sú Josef Abrhám a Libuše Šafránková a to, ako dokážu  inšpirovať  ostatných hercov. Lenže niektoré  scenáristické „schválnosti“ nezachráni ani  výborné herecké obsadenie.

Čo však musí zaujať, je Praha v hlavnej úlohe. Pôsobivé zasnežené scenérie pražských zákutí Ježíšek resizevo dne i v noci, nábrežie Vltavy, výhľady na strechy mesta, ale aj  interiéry kostolov, hotelov, kaviarní a do toho koledy, postavy Mikuláša, čerta, anjelov, predaj vianočných kaprov i stromčekov. Keď kráča José so svojou mexickou manželkou a dcérou mestom svojej mladosti a snaží sa im ho predstaviť hoci aj slovami „toto všetko je baroko“ alebo keď sa  s Květou túlajú po miestach, kam chodili kedysi, je v tom pohoda predvianočnej atmosféry, ale aj nostalgia za tým, čo sa nenávratne stratilo, zmenilo, čo sme zmeškali.

Niekoho možno tento film sklame, či dokonca rozčúli, ale predpokladám, že mnohých divákov v predvianočnom čase poteší a dobre naladí. Hoci aj na vianočný grog alebo ochotu niekomu pomôcť a vôbec, urobiť zopár dobrých skutkov. Aj preto je človek náchylný zmieriť sa s konštatovaním: Vianočné filmy sú  jednoducho také, aké sú.

Dočkáme sa Ježíška 12 resizeDočkáme sa Ježiška? (Přijde letos Ježíšek?) ČR, SR, Mexiko, 2013
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Lenka Kny