Nepoužiteľní (De l´autre côté du périph)
Francúzsky herec a komik tmavej pleti Omar Sy (1978), mimoriadne obľúbený vo svojej vlasti, si získal aj slovenských divákov vlani v komédii Nedotknuteľní (2011), kde stvárnil atypického opatrovateľa telesne postihnutého bohatého podnikateľa. Od konca marca sa s ním stretávame opäť vo filme Nepoužiteľní (2012).
Nakrútil ho francúzsky režisér a scenárista David Charhon (1972). Pôvodne začínal reklamami, videohrami a krátkymi filmami, v celovečernom filme debutoval až v roku 2009 opusom Cyprien a vraj mu to nevyšlo. Takže pri svojom druhom filme Nepoužiteľní (2012) vsadil na istotu popularity Omara Sy a jednoslovným titulom, akoby evokoval spomienku na jeho úspech v Nedotknuteľných. Aj tematicky sa rozhodol pre podobne protikladnú dvojicu mužov rôznej pleti i životných postojov, ale v tomto prípade na poste strážcov zákona.
Protagonistami príbehu sú tridsiatnici - Ousmane Diakhité (Omar Sy), ktorý zovňajškom „šupáka“ príliš nepripomína pracovníka finančnej polície a elegantný kapitán parížskej kriminálky François Monge (Laurent Lafitte). Náhodne sa stretnú nad mŕtvolou zavraždenej manželky vplyvného šéfa Národnej únie zamestnávateľov, ktorý práve vyjednáva s odborármi zastavenie vlny štrajkov.Telo objavili na parížskom predmestí Bobigny, kde pôsobí Ousmane. Ten si uvedomí, že ide o návštevníčku nezákonného kasína, ktoré už pol roka sleduje, čiže jej vražda by mohla súvisieť aj s jeho prípadom a vnúti sa kapitánovi za „parťáka“.
Obaja túžia po úspechu a povýšení a inšpirujú ich filmové či televízne vzory policajtov, ale nedokážu spolupracovať. Navyše, sú nepoužiteľní v inom ako vlastnom prostredí (François je stratený v tvrdej realite predmestia, neohrabaný a nediplomatický Ousmane vzbudzuje rozruch vo svete vyššej spoločnosti) takže dochádza nielen k vzájomným rozporom, ale aj k mareniu vyšetrovania.
O dvojici vyšetrovateľov sa opakovane hovorí akoby šlo o nechcené komické duo. Ich hádky však pôsobia skôr hystericky a až trápne, keď sledujeme kontrast medzi tým, čo o sebe tvrdia a to, ako ich hodnotí okolie. Sú naozaj „lúzri“? V každom prípade postupne k sebe začnú hľadať cestu . I keď niektoré rozpory sú možno neprekonateľné. Napríklad kapitán Monge je posadnutý sexom a cíti sa ako ryba vo vode, keď sa vďaka sledovaniu podozrivého ocitnú vo vychytenom erotickom parížskom klube. Odkladajú sa tu nielen zábrany, ale aj šaty, čo šokuje Ousmana, ktorý je pravdepodobne aj nábožensky založený a nechce sa mu ani uveriť, že ich kolegyňa policajtka Yasmine (Sabrina Ouazani) je ochotná v mene vyšetrovania odhaliť svoje ladné krivky.
Už samotný scenár vzbudzuje isté rozpaky. Je to niečo ako detektívny príbeh so sociálnym podtextom (motív korupcie v odborársko-zamestnávateľských kruhoch, ale aj v samotnej polícii) a situáciami či dialógmi, ktoré by mali pôsobiť komediálne. Krimikomédia sa však nekoná, i keď niekoho možno rozosmeje scéna milovania, pri ktorej kapitán vykladá o svojom povýšení a pri následnom telefonovaní opakuje kopulačné pohyby. Alebo keď si Ousmane vychutnáva prostredie boháčov a predvádza svojské tanečné kreácie.Pôsobivý je motív vzťahu k synovi, ktorého vychováva osamelý otec Ousmane. Scény so synom patria k tomu najlepšiemu.
Nepoužiteľní možno viac ako v kine zaujmú na televíznej obrazovke. Nuž, a v súvislosti filmom Nedotknuteľní, citovanom v úvode, aj ako dôkaz, toho, že stále platí príslovie: „Keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté.“
Nepoužiteľní (De l´autre côté du périph), Francúzsko, 2012
Dĺžka: 85 minút
Réžia: David Charhon
Scenár: Remy Four, Julien War
Kamera: Alain Duplantier
Hudba: Ryan Lott
Hrajú: Omar Sy, Laurent Lafitte, Sabrina Ouazani, Lionel Abelanski, Katia Tchenko, Youssef Hajdi, Maxime Motte a ďalší
Premiéra: 28. marca 2013
Foto: Continental film