Neznámy (Unknown)

Neznmy_10_resizePod thriller Neznámy v hlavnej úlohe s Liamom Neesonom sa podpísal Španiel Jaume Collet-Serra, ktorý sa  ako 18-ročný presťahoval do Los Angeles a kým neskončil filmovú školu  bol režisérom videoklipov skupiny The End. Výrazne na seba upozornil filmom Dom voskových figurín, neskôr snímkou  Sirota, v ktorej si zahral aj Karel Roden najmlaldší.

Dr. Martin Harris (Liam Neeson) a jeho manželka Elizabeth (January Jones) pricestujú do Berlína na biochemický kongres. Martin pred Neznmy_7_resizehotelom zistí, že mu chýba aktovka s dokladmi a prednáškou a nie inej možnosti, ako sa okamžite vybrať taxíkom späť na letisko. S taxikárkou havarujú a on sa preberie v nemocničnej izbe a na nič  sa nepamätá, vie len toľko, že manželka je v hoteli a má ísť na kongres. Čaká ho však nemilé prekvapenie, Elizabeth ho nepoznáva, je pri nej iný muž s jeho identitou (Aidan Quinn). Martina nikto  nepoznáva, on sám o sebe nič nevie a nebezpečenstvo číha na každom kroku. Prečo? To musí krok po kroku zistiť sám. Chvíľami už pochybuje o svojom zdravom rozume, ale mŕtvoly, ktoré jeho prenasledovatelia nechávajú za sebou, sú neklamným dôkazom, že nie je niečo v poriadku. Vie, že niekto s ním a jeho ženou hrá diabolskú hru, ale prečo na to nedokáže prísť. Kde teda začať ? Najprv počúvne radu sestričky, ktorá mu dá Neznmy_3_resizeadresu bývalého agenta Stasi Ernsta (Bruno Ganz), ktorý vraj všetko zistí. Aká to irónia, keď treba niečo vypátrať aj dnes je to tá najspoľahlivejšia adresa. Ernst má nezaplatiteľné skúsenosti, dokáže z maličkých detailov poskladať celý obraz. A bol by v tom čert, aby taký skúsený agent neprišiel na kĺb celej veci. Potom nasleduje taxikárka, ktorá ho síce zachránila, ale ušla z miesta činu. Šarmantnú prisťahovalkyňu Ginu (Diane Kruger) nájde v bistre, a tá mu možno ani nevie prečo začne pomáhať. Ani neznámi  vrahovia nespia, nechávajú po sebe  mŕtvoly, trosky bytov a Martina s odvážnou taxikárkou Ginou výdatne preženú v divokých automobilových naháňačkách po meste. Musím však dodať, že nie vždy sú samoúčelné, len na efekt, ako tomu väčšinou býva, ale v tomto thrillery je to súčasť deja a dodáva mu dramatickosť. Odkrývanie minulosti renomovaného biológa je rafinovane zahalené, posplietané a odhaľované. Stopa po stope vedie k prekvapivému zisteniu. Martin sám seba privádza do nemého úžasu. Spočiatku verí i neverí zisteným skutočnostiam, aby sa nakoniec zmieril s tvrdou realitou.

Tvorcovia rafinovane vpašujú do deja aj širší medzinárodný kontext udalostí, aby ním stupňovali napätie a urobili dej ešte tajomnejším, možno exkluzívnejším, čo nie je na škodu. Napriek tomu, že zápletka je rafinovane posplietaná,  nie je Neznmy_6_resizenedešifrovateľná, skôr by som povedala, že je prehľadne rozpletitelná. Zložitosť vzťahov a súvislostí determinovaných a formovaných ich úlohou v živote jedincov na rôznych stranách barikády, zbavuje diváka akékoľvek ilúzie o pokojnej a spravodlivej existencii na tejto planéte. Môžete si povedať, je to len thriller, v tomto žánri je dovolené všetko - možné i nemožné. Lenže v každom žánri aj v tom, ktorý dovolí vyšponovať udalosti ad absurdum, je niečo pravdy. To som však už zašla priďaleko  a ani pointa filmu nesiaha celkom k takejto úvahe. Snímka ponúka predovšetkým solídnu zábavu a nerobí si nárok na niečo navyše.

Liam Neeson (Schindlerov zoznam, Ruby Cairo, Michael Cillins, Predtým a potom, Gangy v New Yorku) zahral amnéziu svojho hrdinu a pátranie po svojej skutočnej identite hodnoverne. Neuchýlil sa k zbytočnému prehrávania, ale poňal svoju postavu ako človeka na jednej strane, neistého, tápajúceho a hľadajúceho istotu i stratené manželské šťastie, Neznmy_2_resizena druhej zasa rozhodného, odhodlaného, racionálne uvažujúceho, v istých momentoch priam zúrivého, teda človeka činu. Jeho postava nepôsobí paranoidne i keď by to nejedného neskúsenejšieho herca k tomu zvádzalo. Jednou z najvýraznejších postáv je bývalý agent Stasi v podaní popredného nemeckého herca švajčiarskeho pôvodu Bruna Ganza, ktorý síce nemal veľký priestor, ale dokázal ho využiť. Ernst je stále spoľahlivý a veľký hráč na poli výzvednej služby, nerád prehráva a keď už niet východiska tak odchádza zo scény so cťou. Najrealistickejšie a možno najsympatickejšie napísaná postava (ak možno o agentovi Stazi toto vôbec povedať) v podaní Ganza ožije v plnej svojej obludnosti a nahote. A veríme, že je , žiaľ, stále prítomná. Zo ženského osadenstva mala najväčší priestor Diane Kruger (Trója, Nehanební bastardi) v úlohe taxikárky a ilegálnej prisťahovalkyne Giny. Jej Gina zažila už svoje, v Bosne jej vyvraždili celú rodinu, chce si len zarobiť a odísť niekam zabudnúť a začať nový život. Že sa zapletie do Neznmy_9_resizemedzinárodného komplotu netuší, ale možno práve preto, že toľko podstúpila situáciu zvládne s prehľadom a šarmom. Podobná úloha jej nebola úplne cudzia, lebo už si niečo podobné odskúšala s Quentinom Tarantinom v Nehanebných bastardoch. Frankovi Langellovi a Aidanovi Quinnovi sa ušli len epizódne úlohy, dokázali však na malom priestore, najmä Langella, presne splniť predstavu o ľuďoch  bez  škrupúľ, s absenciou akýchkoľvek morálnych zásad, iba ak tých svojich zdeformovaných.

Filmov o strate pamäti (amnézii) sme už videli niekoľko, stáva sa to mužom i ženám a   rozuzlenie má byť vždy prekvapením. Raz ním skutočne je, inokedy je zasa pravda až smiešna. Snímka Coletta-Serru zvládla zložité úskalia tohto žánru, vďaka presvedčivému a civilnému prejavu Liama Neesona a vynikajúcej kamery Flavia Martíneza Labiana, úspešne. Neznámy síce nebude patriť k prelomovým filmov vo svojim žánri, ale ani k prehliadnuteľnému priemeru. O napätie a dobrú zábavu nebude núdza.

Neznmy_11.jpg._resizeNeznámy (Unknown), USA, Anglicko, Nemecko, Francúzsko, 2011
Réžia: Jaume Collet-Serra
Scenár: Oliver Butcher, Stephen Cornwell