Rodinka

Rodinka_4_resizeFilmom pre pamätníkov možno nazvať nový prírastok do českej kinematografie, ktorý pod stručným titulom Rodinka (ČR, 2010) prichádza do veľkonočných slovenských kín. Nadväzuje totiž na legendárny, ešte čiernobiely televízny seriál Taková normální rodinka zo sedemdesiatych rokov, ktorý podľa scenára spisovateľky Fan Vavřincovej nakrútil režisér Jaroslav Dudek s celou plejádou výnimočných českých hercov, ako boli Jiřina Šejbalová, Marie Rosůlková, Dana Medřická, Zdeněk Řehoř, Eduard Cupák a ďalší.

Tento seriál je stálou, už štyridsaťročnou súčasťou dramaturgického plánu Českej televízie, a tak si ho možno pozrieť aj v súčasnosti, Rodinka_3_resizeoveriť si, čo v ňom zostalo živé a príťažlivé, respektíve do akej miery zapracoval divácky „spomienkový optimizmus“. Príbeh viacgeneračnej rodiny Hanákovcov, ktorej každý člen je svojráznou osobnosťou s určitými špecifickými črtami, zrejme zapôsobí aj po rokoch láskavým humorom, toleranciou a oslavou rodinnej súdržnosti. Týmito hodnotami sa tak výrazne líši od mnohých súčasných seriálov, že mu radi odpustíme aj istú naivitu, priehľadnosť pri konštruovaní jednoduchých zápletiek i značnú divadelnosť prostredia, situácií a hereckých výkonov. Napokon, Fan Vavřincová nazvala svoj televízny seriál jednoducho „hrou“.

Úspech Takej normálnej rodinky inšpiroval v roku 2008 scenáristu a režiséra Patrika Hartla, ktorý s použitím niektorých pôvodných motívov nakrútil rovnomenný Rodinka_1_resizecelovečerný film. V porovnaní s originálnym seriálom zo sedemdesiatych rokov však zmenil prostredie, postavy i chápanie humoru, čo sa ukázalo ako krok do priepasti. Hoci vo filme hrali takí populárni českí a slovenskí interpreti, ako Jiří Mádl, Eva Holubová, Vanda Hybnerová, Marián Labuda či Luboš Kostelný, výsledok sa od originálu líšil najmä kvalitou a diváckym záujmom. A hoci sa hovorí, že nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky, tentoraz sa o reinkarnáciu  Takej normálnej rodinky pokúsil do tretice úspešný filmový a televízny tvorca, rodák z Michaloviec, režisér Dušan Klein (1939).

Do dejín českého filmu sa zapísal najmä piatimi snímkami o básnikoch: Jak svět přichází o básníky, 1982, Jak básníci přicházejí o iluze, 1984, Jak básníkům chutná život, 1987, Konec básníků v Čechách, 1993 a Jak básníci neztrácejí naději, 2003, ktoré boli, najmä v prvých troch častiach, presvedčivým obrazom zrodu, vývoja a dezilúzií jednej generácie českej inteligencie. Divácky vďačné boli aj Kleinove série detektívok, ozvláštnené interakčnými vsuvkami, či v poslednom čase televízne seriály zo súčasnosti, napríklad Ulice, 2005, či Cukrárna, 2010. Jednoducho, Dušan Klein má dostatok skúseností aj invencie, aby si poradil s opätovným návratom do viacgeneračnej rodiny, tým skôr, že mal opäť k dispozícii celú plejádu skvelých českých hercov, ktorú viedla trojica, známa ešte z pôvodného seriálu, a to Jana Štěpánková, Daniela Kolářová a Jaromír Hanzlík.

Rodinka_5_resizeFilm Rodinka, pod ktorého scenár sa podpísala znova už 94-ročná Fan Vavřincová (1917) v spolupráci s mladou Luciou Konečnou, scenáristkou známej Ordinácie v ružovej záhrade, sa opäť odohráva v rodinnom dome, respektíve v troch jeho miestnostiach bez jediného pohľadu do exteriéru. V priestrannej obývačke sa znova riešia všetky rodinné problémy, cez okno znova prichádza zo záhrady zvedavá susedka, otec rodiny znova túži po psíkovi a mladí očakávajú prírastok do rodiny. Problém filmu je však v tom, že časy sa radikálne zmenili, že dnešná – aj trojgeneračná – rodina vyzerá ináč, jej problémy a prípadné rozhovory tiež. Súčasnosť sa síce občas mihne vo vonkajškových reáliách, ale nezasiahne celkovú atmosféru, ktorá pôsobí ako anachronizmus z minulého storočia. Jednotlivé postavy (v stvárnení takých známych hercov, ako sú Naďa Konvalinková, Lenka Vlasáková, Petr a Tereza Kostkovci, Lucie Vondráčková, Josef Poláček či Rodinka_7_resizeFrantišek Němec nemajú priestor na dôkladnejšiu prezentáciu, sú to iba figúrky, ktoré podľa potreby vstupujú do hlavného hracieho priestoru a zasa z neho miznú, zväčša bez toho, aby zanechali výraznejšiu stopu, čo spôsobuje divákovi ťažkosti pri ich rozoznávaní. (Jedinou výnimkou sú už spomínaní traja hlavní predstavitelia – Štěpánková, Kolářová a Hanzlík, s istou toleranciou aj Petr Forman). Film sa skladá z voľne pospájaných, relatívne samostatných epizód, oddelených zatmievačkou, pričom jeho ťažisko je v dialógu, ktorý sa tu nadužíva v takej miere, že by mohol slúžiť ako základ rozhlasovej hry. Občas sa v ňom zaiskrí vtipnou replikou, oveľa viac je v ňom slovnej hlušiny, ba aj fráz a informácií, ktoré nahrádzajú neexistujúci dej. (Napríklad o vtipnej nehode Zdeňka na tanečnom kurze pre dospelých sa dozvedáme podrobne až dodatočne z rozprávania jeho manželky, podobne o scénke na letisku, keď priletí z Los Angeles neznesiteľne „amerikanizovaná“ vnučka Daisy a pod.) Kamera Romana Pavlíčka je v súlade s konverzačným charakterom dialógu statická, sústredená výlučne na tváre hercov, občas na bohato prestretý stôl, hudba Ondřeja Brzobohatého pomáha vytvárať veselú náladu v dome, kde spolužitie toľkých vekovo a povahovo rozdielnych ľudí musí Rodinka_6_resizebyť oveľa problematickejšie, ako nám to chcú nahovoriť autori filmu. O skutočných problémoch sa tu však nevraví, najväčšou katastrofou je premokajúca strecha a pripálené babičkine koláče. To prvé promptne opraví šarmantný Petr Kostka ako majiteľ pokrývačskej firmy a potenciálny partner otravnej susedky, to druhé zamaskuje hrubá vrstva práškového cukru. A s úsmevom možno ísť ďalej, až po záverečný gýč – štedrovečerné rozdávanie darčekov, kde každý dostane to, po čom túžil. Kiežby to bolo také jednoduché aj v normálnom živote...

Diváci, ktorí sú presýtení americkými trilermi, krvavými horormi a nechutnými tínedžerskými komédiami, sa možno potešia aj filmu Rodinka so všetkou jeho naivitou, komediálnymi klišé, množstvom skrytých reklám na produkty sponzorov a zastaranými filmárskymi postupmi. Každému podľa jeho gusta... Podľa môjho názoru film mal zostať tam, kde sa pôvodne zrodil: na televíznej obrazovke. Zrejme by však prekážal novému šesťdielnemu televízneho seriálu o takej normálnej rodinke, ktorý je pripravený na uvedenie. Do rovnakej vody sa tak vstúpi po štvrtý raz.

Rodinka_2_resizeRodinka, ČR,  2010
Réžia: Dušan Klein
Scenár: Fan Vavřincová, spolupráca na scenári: Lucie Konečná
Kamera: Roman Pavlíček
Hudba: Ondřej Brzobohatý
Hrajú: Jana Štěpánková, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík, Petr Forman, Lenka Vlasáková,
Lucie Vondráčková, Josef Poláček, Naďa Konvalinková, Radek Zima, Agáta Zimová, Petr Kostka, Tereza Kostková, Veronika Svobodová, Markéta Frösslová, František Němec, Josef Alois Náhlovský, Jakub Slach, korytnačky Poldinky, pes Alarm