Bergman si podal ruku s Tarantinom

muzi„Kalle Blomkvist a Pipi Dlhá Pančucha, ako by ich príhody vyrozprávala Agatha Christie,“ vraví sa o trilógii kriminálnych románov Milénium švédskeho autora Stiega Larssona. Filmová adaptácia prvej z kníh sa po všetkých stránkach pridŕža originálu, ale zároveň zostáva verná i tradíciám škandinávskej kinematografie. Atraktívnou a divácky príťažlivou ju robí nielen herečka Noomi Rapace v role hackerky Lisbeth Salander. Výsledok je zvláštny, no nie nepríjemný. Ako keby si Bergman podal ruku s Tarantinom.

Románová trilógia Milénium vyšla až po predčasnej smrti švédskeho spisovateľa Stiega Larssona (1954 – 2004) na infarkt a okamžite zaujala čitateľov aj odbornú verejnosť. Získala viacero prestížnych škandinávskych knižných cien a Stieg Larsson sa roku 2008 stal druhým svetovo najpredávanejším autorom! Do marca 2010 sa predalo 27 miliónov výtlačkov kníh Milénia v prekladoch do viac než 40 jazykov vrátane slovenčiny.

muzi_ktori_nenavidia_12Švédska filmová spoločnosť Yellow Bird vlani podľa Milénia vytvorila šesťdielny televízny miniseriál a ako tri trojhodinové filmy ho vydala i na DVD. Popularita predlohy a ohlas publika iniciovali uvedenie skrátenej podoby filmov aj do kín. Nechce sa ani veriť, že pôvodne ich nakrúcali pre televíziu. Možno preto, že komunikáciaprostredníctvom veľkých širokouhlých obrazoviek s vysokým rozlíšením sa viac ponáša na filmovú, ako na tradičnú televíznu. Zaniká televízny formát i televízne rozprávanie, založené na skromnejšej výprave, divadelnom prejave a detailných záberoch. Muži, ktorí nenávidia ženy je po všetkých stránkach riadne filmové dielo. Uvidíme, či to bude platiť o nasledujúcich snímkach, ktoré pripravovali s tým istým hereckým obsadením iní scenáristi i režiséri.

Kinoverzia Mužov, ktorí nenávidia ženy je približne o 20 minút kratšia ako televízny originál. Musela z časových dôvodov zostručniť alebo celkom vypustiť niektoré vedľajšie motívy, objasňujúce charaktery a zdôvodňujúce ich konanie. Ten, kto pozná literárnu predlohu, ich však na plátne vybadá. Príbeh zostal nezmenený: po prehratom súde so švédskym podnikateľom musí šéfredaktor a spolumajiteľ časopisu Milénium zaplatiť pokutu a odsedieť si aj krátky trest. Stiahne sa do ústrania a využije ponuku starého priemyselníka, aby na odľahlom vidieckom sídle objasnil záhadné zmiznutie jeho netere pred štyridsiatimi rokmi. Nečakanú no cennú pomocníčku nájde v dvadsaťštyriročnej Lisbeth Salander, záhadnej hackerke, vychudnutej, potetovanej, ovešanej piercingami, pre násilné sklony čiastočne zbavenej svojprávnosti. Zrelý muž, intelektuál a impulzívna dievčina pochmúrneho výzoru tvoria jeden z najneobyčajnejších romantických párov.

muzi_ktori_nenavidia_10Michael Nyqvist hrá novinára Mikaela Blomkvista decentne, subtílne, nenápadne, s dôrazom na charakter, podobne ako Sven-Bertil Taube starého Henrika Vangera a či Ewa Fröling Hariett Vangerovú. Naproti tomu 31-ročná Noomi Rapace poňala Lisbeth expresívne, ako drobnú, šťúplu, neurotickú, zvláštnou energiou prekypujúcu ženu-dieťa. Výhodou určite bola herečkina punková minulosť – a nielen pre možnosť inštalovať skutočné piercingy.

Na nedávno skončenom benátskom filmovom festivale sme Noomi videli hrať úplne inak – tiež ženu, poznačenú pôvodom z asociálnej rodiny – v hlavnej role drámy režisérky Pernilly August Svinalängorna. Tým väčší obdiv si zaslúži premena skromnej, prosto, civilne vystupujúcej herečky na divokú, tajomnú, charizmatickú, podmanivú Lisbeth.

Režisér Niels Arden Oplev spolu s kameramanmi Jensom Fischerom a Ericom Kressom sa vyhli premene románu na akčný thriller. Zvolili si kriminálnu psychologickú drámu, plynúcu navonok pokojne a pomaly, ale pod povrchom prekypujúcu citmi i napätím. Severským vidiekom, starým sídlom, jeho zvláštnymi obyvateľmi sa nechali zlákať k hrám na Ingmara Bergmana a Svena Nykvista. Odkazy na pozdné diela Jesenná sonáta i Fanny a Alexander sú neprehliadnuteľné.

muzi_ktori_nenavidia_2

Nie je to len hra s poučeným publikom, ale zároveň cieľavedomá tvorba originálnej atmosféry, v ktorej sa všednosť a realita spájajú s poéziou a osudovosťou. Alebo ak chcete – história filmového umenia so súčasnou komerciou.

Muži, ktorí nenávidia ženy je originálna, divácky atraktívna filmová dráma a môžeme len tŕpnuť, ako Larssonovu predlohu zomelie Hollywood v pripravovanej americkej verzii.

Muži, ktorí nenávidia ženy (Švédsko-Dánsko-Nemecko-Nórsko 2009)

Män som hatar kvinnor

152 minút

Námet: Stieg Larsson. Scenár: Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg. Réžia: Niels Arden Oplev. Kamera: Jens Fischer, Eric Kress. Strih: Anne Østerud. Hudba: Jacob Groth. Účinkujú: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Björn Granath, Annika Hallin, Michalis Koutsogiannakis, Peter Andersson a ďalší.

Premiéra 16. septembra 2010