Poklona, ktorá sa škaredo nepodarila

spirit_12-1Spirit pripomína český film Václava Marhoula Mazaný Filip: vieme, že má ísť o láskavú persifláž. Vieme, ktorý žáner si berie na mušku. Sú tu vyabstrahované, skoncentrované, vydestilované a hyperbolizované všetky žánrové znaky, stereotypy a klišé. Z príbehu zostala nadnesená, no všeobecne zrozumiteľná dreň. Dialógy sa skladajú so samých fráz a razantných výrokov. Účinkuje plejáda filmových hviezd. A predsa sa nesmejeme, nezabávame, nežasneme, netešíme sa... len cítime, že tomu čosi chýba. Žeby talent filmového rozprávača?

Frank Miller si svojimi temnými pochmúrnymi a predsa v mnohom prelomovými komiksami a grafickými novelami vybudoval renomé umelca i široký okruh verných nadšených fanúšikov. Pracoval na klasických sériách ako Spider-Man, Daredevil a Elektra, Captain America, Batman, X-Men. K filmu sa však nedostal cez komiks, ale priamo, keď napísal scenáre pre snímky Robocop 2 a Robocop 3. Až potom použili jeho komiks ako námet pre film Elektra. Začiatkom 90. rokov prišiel Miller s komiksom Sin City a roku 1998 so sériou 300. spirit_5Z oboch sa stali kultové diela, podľa oboch vznikli mimoriadne úspešné filmy. Na Sin City sa dokonca popri Robertovi Rodriguezovi podieľal aj ako spolurežisér. Rovnakú úlohu by mal zohrať aj v plánovaných pokračovaniach Sin City 2 (2010) a Sin City 3 (2011). No ešte predtým je tu so sólovým režijným debutom Spirit.
Je to jeho veľmi osobný projekt. Autor námetu Will Eisner (1917 – 2005) bol populárny americký tvorca komiksov, Millera hlboko ovplyvnil a ten ho dodnes označuje za svojho učiteľa. Eisner koncom roku 1939 začal tvoriť sériu zvláštnych príbehov o policajtovi, ktorý vstal z mŕtvych a stal sa mysterióznym, nesmrteľným ochrancom veľkomesta Central City. Šlo o avantgardnú zmes detektívky drsnej školy, mystiky, vedeckej fantastiky a do značnej miery i erotiky, lebo nesmrteľný prízračný ochranca spravodlivosti Spirit záhadne a neodolateľne priťahuje všetky ženy. Celé je to odľahčené odstupom, nadhľadom a humorom. Reprinty starých príbehov ale i nové pokračovania série Spirit vychádzajú dodnes.
Miller si teda pre svoj samostatný režijný debut vybral poriadne tvrdý oriešok. Ak má zmes všemožných, často protichodných žánrov fungovať, musí predovšetkým diváka upútať, zaujať, presvedčiť a udržiavať jeho pozornosť. Vizuálny štýl, podobný ako v Sin City, je síce pôsobivý a úchvatný, ale nie samospasiteľný. Účinkuje premyslený výber najkrajších herečiek (Eva Mendes, Scarlett Johansson, Paz Vega, Jaime King), no ich pôvab v digitálne dotváranom filme vyznieva nepresvedčivo, umelo. Herectvo je zredukované na sošné postoje a prednášanie fráz. spirit_11Podobne aj vizuálna stránka eliminuje všetko, čo režisér považoval za nepodstatné a vedľajšie, čo však v skutočnosti práve vytvára svojráz a podstatu každého filmu. Lebo ak komiks už v základoch svojej poetiky stavia na tom, čo (a ako) autor čitateľovi/divákovi NEpovie, sugestívnosť filmového rozprávania väzí v koncentrovanom pôsobení na zrak, sluch, city i rozum, často na vypovedaní mnohého, ak nie všetkého.
Filmový Spirit sa pokúša preniesť na plátno komiksovú poetiku jej prvoplánovým aplikovaním na kinematografiu: zjednodušením, štylizáciou a potlačením detailov vo všetkých zložkách filmového rozprávania. Je to tragické nepochopenie filmového média a zákonitým výsledkom je vypreparovaná, sterilná a odťažitá zábava, ktorá síce zrozumiteľne a presne vypovedá o svojich ambíciách, ale napĺňa z nich len málo. Frank Miller aj ako tvorca filmu zostal predovšetkým komiksovým autorom. Ak chcel zložiť poklonu komiksovej klasike, mal zostať pri tom, čo ovláda majstrovsky. Pri kreslených obrázkoch.

The Spirit
USA 2008, 103 minút
Námet: Will Eisner. Scenár a réžia: Frank Miller. Kamera: Bill Pope. Strih: Gregory Nussbaum. Hudba: David Newman. Hrajú: Gabriel Macht, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson, Eva Mendes, Sarah Paulson, Jaime King, Paz Vega, Dan Lauria, Richard Portnow, Eric Balfour, Stana Katic, Frank Miller a ďalší.