Nová sekcia na Febiofeste prinesie aj Oskarových nominantov

Febiologo resizeCesta k víťazstvu Emmanuela Macrona na post prvého muža Francúzska, každodenný boj záchranárov o ľudské životy v sýrskom Aleppe, osud mladého ekonomického migranta z Poľska, queer príbeh ornitológa presýtený mytológiou z portugalskej džungle, ale aj osud iránskej prostitútky či kinematograficky podmanivý pohľad do života tínedžerov na českom pohraničí. Vyše dvadsiatku filmov s rôznorodými príbehmi a spracovaniami z celého sveta prinesie na blížiacom sa 25. Febiofeste (15.3.- 21. 3.) nová sekcia Bez limitov.

„Dlhodobo v programe Febiofestu kombinujeme aj dokumentárne, aj experimentálne filmy, a tak si prajeme, aby publikum riskovalo s nami. A aby sa ľudia s otvorenosťou vydali na filmy z novej sekcie práve preto, že tieto snímky nemajú žiadne limity a prinesú im úplne nový divácky zážitok. Filmy, ktoré sú v tomto výbere, síce nepochádzajú z dielní známych režisérskych mien, ale o to dôležitejšia je pre nás ich inovatívnosť, ich témy, aktuálnosť a kvalita,“ vysvetlil umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek.

 

Nová sekcia Bez limitov uvedie na Febiofeste v exkluzívnych slovenských premiérach aj víťazné snímky z TheFloridaProject resizerenomovaných festivalov v Berlíne, Locarne či Jihlave ako aj nominantov na Oscara. Režisér Sean Baker prichádza s neobyčajne silnou snímkou, ktorú si obľúbili kritici aj diváci hneď po jej svetovej premiére na prestížnom festivale Cannes. Dej filmu The Florida Project sa odohráva neďaleko Disneylandu. Očarujúca šesťročná Moonee a jej kamaráti si užívajú leto, radosť zo slobody a kopčekov zmrzliny nemá šancu ohroziť zložitý svet dospelých. Čo na tom, že Moonina 20-ročná matka každý týždeň divoko zháňa peniaze na nájomné? V jednej z titulných úloh sa prestaví aj Willem Dafoe, ktorý si za postavu vyslúžil nomináciu na Oscara.  Tú mal na konte aj vôbec prvý sýrsky film uchádzajúci sa o Zlatú sošku v histórii Oscarov, dokument Poslední v Aleppe / Last Men in Aleppo, ktorý získal aj Cenu poroty na festivale v Sundance. Zaznamenáva každodenný život členov tímu Biele PoslednivAleppe resizehelmy, ktorí sa v nekonečnej vojne snažia zachraňovať ľudí z trosiek. Režisér Feras Fayyad, ktorý pri nakrúcaní tiež riskoval svoj život, hľadá odpoveď aj na to, ako dlho je vôbec možné udržiavať mŕtve mesto pri živote? Z krajiny, ktorá sa už siedmy rok zmieta vo vojnovom konflikte, sa predstaví aj hraný belgicko-francúzsky film Phillippa Van Leeuwa Insyriated. Oko kamery zaostruje na ženu, ktorá je s troma deťmi uväznená v obliehanom meste. Zo svojho bytu sa snaží spraviť bezpečné útočisko pre rodinu i susedov. Film, ktorý bol uvedený na Berlinale, kde získal viaceré ocenenia vrátane diváckej ceny, ukazuje, ako sa život nevinných ľudí za štyrmi stenami môže premeniť na boj o holý život.

Unikátny dokument z prostredia vysokej politiky prináša na plátno francúzsky režisér Yann L'Hénoret v snímke Emmanuel Macron: Zákulisie víťazstva / Emmanuel Macron: Les Coulisses d'une victoire. Počas ôsmich mesiacov mala kamera tohto filmu ako jediná prístup do zákulisia Macronovho neobyčajného vzostupu a ako jediná snímka vôbec mapuje víťazné ťaženie mladého muža krátko pred štyridsiatkou, ktorého verejnosť pred tromi rokmi ešte TehranTaboo resizenepoznala, na post hlavy jedného z najmocnejších štátov sveta.  Diváci by si ho nemali nechať ujsť ani celovečernú animovanú drámu Tehran Taboo iránskeho režiséra Ali Soozandeha, v ktorej tvorcovia v niekoľkých príbehoch skúmajú sexuálny dvojaký meter, skrývajúci sa za pokrytectvom života v súčasnom Iráne. Mladá žena potrebuje operáciu na „obnovu“ panenstva; právnik na Islamskom revolučnom súde sa snaží vymámiť od prostitútky sexuálne služby; tehotná žena si zúfalo hľadá prácu, aby mohla žiť nezávisle; mladé ženy sú za obrovské peniaze predané do Dubaja.

Zo susedného Poľska uvedie Febiofest dva momentálne najoceňovanejšie filmy. Piotr Stasik, ktorý osobne zavíta na festival, vytvoril výnimočnú cestopisnú koláž o hľadaní poľskej identity v neistom svete. Opera o Poľsku / Opera o Polsce je snívaním o nenájdenej jednote národa, starých krivdách aj hviezdnej hodine, ktorá uniká pod ťarchou malicherností i strachu z neexistujúcich nepriateľov. Na vlaňajšom festivale v Jihlave sa tento unikátny portrét duše poľského národa stal najlepším dokumentárnym filmom strednej a východnej Európy. Tichá noc, film, ktorý získal vlani na Festivale poľských hraných filmov v Gdyni Veľkú cenu Zlaté levy za najlepší film a sedem ďalších cien vrátane Krištáľovej hviezdy za najlepší debut pre režiséra Piotra Domalewského a Ceny za najlepší mužský herecký výkon pre Dawida Ogrodnika, zas sleduje príbeh Adama, mladého ekonomického migranta, ktorého priateľka otehotnie a on sa rozhodne založiť si v zahraničí firmu. Pri štedrovečernej večeri však príde na to, že bude musieť zaplatiť oveľa vyššiu cenu, než predpokladal.

Ako dnes vyzerá odvrátená tvár hry na český kapitalizmus, ukáže dokumentárny film Český Žurnál: Hranice práce. Režisérka Apolena Rychlíková sleduje novinárku Sašu Uhlovú, ktorá sa v rámci svojho experimentu postupne zamestnala na viacerých najhoršie platených pracovných miestach. Pohľad na novodobé otrokárstvo, na životy ľudí na sociálnom a ekonomickom okraji spoločnosti nakrútili skrytou kamerou a v Česku s ním zaznamenali búrlivé ohlasy. Snímka vyhrala hlavnú aj divácku cenu na minuloročnom dokumentárnom festivale v Jihlave.  Na okraj spoločnosti, ale aj na samý okraj Českej republiky, vycestovali sa svojimi hrdinami filmári Lukáš Kokeš a Klára Tasovská. Vydali sa za mladými ľuďmi do Varnsdorfu, na jedno z najodľahlejších miest Česka na česko-nemeckom pohraničí. Nic jako dřív, ktorý je analýzou dnešnej českej spoločnosti a jej budúcnosti, je poetickým hraným filmom stojacim na nehercoch – štyroch tínedžeroch, ktorí neisto vstupujú do sveta dospelých.

Téme neľahkého dospievania sa venujú aj ďalšie snímky. Nemecký film LOMO Julie Langhof zobrazuje Karla z bohatej rodiny, skúšky na strednej škole sú predo dvermi, no tínedžer trávi čoraz viac času v digitálnom svete svojho mobilného telefónu a spúšťa osobnú vzburu proti systému prostredníctvom internetového blogu. Z USA prichádza na festivalové plátno film Flákači / Beach Rats Elizy Hittman o Frankiem, ktorý z ťažkej rodinnej situácie uteká do brooklynských ulíc. Po nociach četuje na zoznamke so staršími mužmi a nerobí mu problém stretať sa s nimi. Pocitový film je kolážou nálad, ktoré prežíva hlavný hrdina hľadajúci svoje miesto vo svete, v strachu z neprijatia svojej inakosti okolím. Hraný debut bulharského dokumentaristu Ilijana Meteva 3/4, ocenený vlani Zlatým leopardom na festivale v Locarne, prinesie príbeh Todora, uhladeného patriarcha a profesora astrofyziky, ktorý drží svoje city voči deťom na uzde, hoci to nezodpovedá potrebe stability rodiny. Až spoločná samota, nedostatok porozumenia vnesú medzi protagonistov pocity, ktoré narušia ich bežnú realitu. S cenou za najlepšiu réžiu z Locarna prichádza na Febiofest portugalsko-francúzsko-brazílska snímka Ornitológ / O Ornitólogo Joao Pedro Rodriguesa, jedného z najvýraznejších queer tvorcov súčasnosti. Samotársky ornitológ Fernando sa vydáva do vzdialených kútov severného Portugalska, aby vyhľadal ohrozený druh čiernych bocianov. Pri plavbe po rieke však jeho kajak strhnú kaskády. Prostredie hlbokých lesov sa mení na miesto stretávania s postavami, ktoré strateného muža prevedú transformáciou.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.