Na prach sa obrátiš / Return to Dust/Yin ru chen yan)
Niekedy si z filmu človek odnesie jediný obraz, ktorý fascinuje alebo dojíma a v lepšom prípade zároveň zhŕňa podstatu celého filmu. Vo filme Na prach saobrátiš od Ruijuna Lia možno vidieť práve takýto obraz, takýto moment: dve osoby pred kartónovou krabicou plnou dier, z ktorej vychádza hrejivé svetlo. Dvojica nazerajúca do útrob škatule, obaja plní nádeje a očakávania, dojatí a prepojení týmto momentom. Liov súťažný príspevok na Berlinale, ktorý momentálne možno u nás vidieť v rámci Be2Can, sa zameriava na život Ma Youtie (Renlin Wu) a Cao Guiying (Hai-Qing) žijúcich na vidieku v Gansu.
Čierne okuliare (Occhiali neri/Black Glasses)
Dario Argento sa vo svojom rannom období zaslúžil o jedny z najdôležitejších hororových snímok, ktoré dodnes inšpirujú filmárov po celom svete. Najmä Suspiria (1977), je jeden z tých hororov, ktoré by mal každý priaznivec, nie len hororového žánru, aspoň raz vo svojom živote vidieť. Avšak od 90. rokov, a najmä po roku 2000, začala kvalita Argentovej tvorby prudko klesať. Jej definitívny úpadok korunoval film Dracula 3D (2012). Ubehlo 10 rokov, a legenda talianskeho giallo hororu je späť so snímkou, s ktorou sa vracia ku svojim krvou nasiaknutým koreňom. Čierne okuliare napísal spolu so svojim častým spolupacovníkom Francom Ferrinim. V hlavných rolách sa predstavili Ilenia Pastorelli, Andrea Zhang a dokonca aj Argentova dcéra, Asia Argento.
Ouca-(ne)skutoční príbech (Scheep-(an)Real Stori)
V roku 2020 sme mohli vidieť výborný dokumentárny film Králi videa režiséra Lukáša Bulavu. Film bol nostalgickým ohliadnutím za fenoménom rychlodabingu v ikonických žánrových filmoch, ktoré sa v 80. a 90. rokoch nelegálne dostávali na územie Československa. Tento mimoriadne zábavný, dokumentárny film by nefungoval tak dobre, nebyť vynikajúceho strihu, o ktorý sa postaral skúsený strihač a filmový znalec - Peter Pavlík. Po práci na tomto projekte a jeho značnom úspechu, začal Peter Pavlík pracovať na svojom vlastnom, celovečernom debute. Tým bol dokumentárny film 7829 km od Wu-chanu (2021), ktorý zachytával prvých 365 dní pandémie koronavírusu v meste Rimavská Sobota. Pavlíkovo remeselne kvalitné a detailné zobrazenie života počas pandémie bez príkras, by mohlo bez problémov slúžiť, ako edukatívny materiál pre budúce generácie, ktoré pandémiu nezažili a dúfajme, že ani nezažijú.
Polnočná omša (Midnight Mass, TV seriál)
Štyridsaťštyri - ročný rodák z Massachusetts Mike Flanagan patrí medzi najrenomovanejších hororových tvorcov súčasnosti. A to ako na pôde celovečerného filmu, tak aj v rozsiahlom svete seriálov. Svet straší od roku 2011, keď nakrútil dielo Neprítomnosť. Celosvetovo sa ale začal presadzovať až od hororu Oculus nakrúteného o dva roky neskôr. Príjemne prekvapil sequelom Ouija: Zrodenie zla (2016), či snímkou s relatívne úspešnou snahou o šokujúce rozuzlenie Zlo nikdy nespí z toho istého roku. Že dokáže budovať napätie s minimom hercov a v jednom uzavretom priestore dokázal v kingovskej adaptácii Geraldova hra (2017). Prvým skutočne veľkým filmom v jeho kariére je kvalitne nakrútené pokračovanie legendárneho Osvietenia Stanleyho Kubricka na motívy knihy Stephena Kinga s názvom Doktor spánok od Stephena Kinga z roku 2019. Flanagan je ale workoholik a pre Netlfix produkoval a podieľal sa na scenári a réžii seriálu The Haunting čítajúcej dve série, taktiež nakrútených na základe knižných predlôh.
Stanica 11 (Station Eleven, TV seriál)
Postapokalyptických filmov a seriálov sa urodilo nielen v poslednej dobe obrovské množstvo a tak nie je vôbec jednoduché už nasýteného diváka niečím ohromiť. Navyše aj posledné dve série populárneho a vysokorozpočtového seriálu Westworld sa odohrávajú vo svete neďalekej budúcnosti ovládaného umelou inteligenciou, takže konkurencia je skutočne obrovská a zdanlivo niet čím prekvapiť. Tvorcovia desaťdielnej, dosiaľ uzavretej, série s názvom Stanica11 išli však na vec diametrálne odlišne ako konkurencia. Tá ťaží rada ako zo spomínanej umelej inteligencie, tak z príbehov odvážnych tínedžerov ako subžáner nazývaný young adult.