Varšavský filmový festival
Obraz Varšavského medzinárodného filmového festivalu, ktorý je spolu s estónskym Black Nights od roku 2008 nováčikom v kategórii A, najvyššej skupine svetových filmových fór, by nebol úplný bez aktuálneho dobového koloritu, ktorý bol tohto roku od 14. do 22. októbra nasledovný. Keďže sa zo známych dôvodov nemohol konať filmový festival v Odese, súťaž s ukrajinskými filmami i porotou presťahovali Poliaci do Varšavy a bola časťou programového segmentu. Jeho publikum tvorila rozsiahla komunita, ktorá je v meste viditeľná, na každom kroku navaše koncertoval nejaký ukrajinský umelec, takže filmom príjemne sekundovala i hudba.
Filmsurfing
Pri príležitosti premiéry rakúskeho filmu Rimini (filmový diptych, doplnený filmom Sparta), kultového režiséra Ulricha Seidla, si pripomeňme nedávne úspechy susednej kinematografie. Na MFF Cannes v sekcii Un certain regard získala cenu za najlepší herecký výkon Vicky Krieps za rolu Sissy vo filme Korzet režisérky Marie Kreutzer. Film sa bude uchádzať v boji o Oscarov.
Jazzmanovo blues (A Jazzman's Blues)
Sedemnásťročný Bayou (Joshua Boone) to ako Afroameričan v rodnom južanskom mestečku Hopewell nemá práve najľahšie. Je až príliš slušný, bojí sa akokoľvek vyčnievať a spravidla sa vyhýba konfliktom, pretože sa bojí za seba postaviť. Otec Buster (E. Roger Mitchell), zapálený jazzový hudobník, si ho doberá za to, že nedokáže ani poriadne „fúknuť“ do trubky. Zosmiešňuje synov netradičný spev, pričom otvorene nadržiava jeho sebavedomému bratovi Williemu Earlovi (Austin Scott). Ten má tiež Bayoua tak trochu za spomaleného, hoci ich spoločná matka Hattie Mae (Amirah Vann), rázna vedúca miestnej práčovne, robí všetko preto, aby udržala v rodine akú takú rovnováhu. Netrvá dlho a na scénu nastúpi tiež mladá a krásna černoška svetlejšej pleti Leanne (Solea Pfeiffer). Pre mnohých je nedosiahnuteľná, takže pri nej často nešetria prejavmi nenávisti. Pre Bayoua má však veľa súcitu a slov neoceniteľnej podpory...
Alcarràs
Najnovší film španielskej režisérky Carly Simón, ktorý si možno pozrieť na festivale Be2Can, v mnohom nadväzuje na jej debut - Leto 1993. V snímke Alcarràs sa opäť sa zameriava na obraz dedinského života, konkrétne na rovnomenný sad, v ktorom rodina Solé trávi leto prácou a zábavou. Opäť sa zameriava na kontrastnosť mestského života a vidieckeho, na jeho rozdielne plynutie času a intenzívnejšie rodinné väzby. Alcarràs už stihol obdŕžať Zlatého medveďa za najlepší film na tohtoročnom Berlinale, teraz sa navonok pokojný, nie príliš vzrušujúci výsek života jednej rodiny dostáva k nám.
Cisárovná (Die Kaiserin/The Empress, TV seriál)
Sissy je stále v kurze. Máme ju momentálne hneď v troch verziách, nemecko-rakúskom seriáli na RTVS , o chvíľu v kinách vo filme Korzet a na Netflixe. Jej rebelský imidž búriacej sa princeznej, extravagantnej a krásnej, asi bude nesmrteľný a len tak sa neopotrebuje. Z bohatého repertoáru jej životných peripetií sa už do filmových príbehov dostalo takmer všetko a odbočiť k nejakým menej známym okolnostiam sa ani veľmi nedá. Rakúska režisérka Marie Kreutzer v Korzete (2022) sleduje Sissy štyridsiatničku, v zápase o zachovanie ikonickej figúry a mladistvého vzhľadu, ale inak sme stále v úvode jej cisárskej kariéry. Asi najzaujímavejšiu Sissy vystihol v Ludvíkovi Bavorskom (1973) Luchino Visconti. Je tu vedľajšou figúrou, navštevujúcou šialeného kráľa, s ktorým si prekvapivo dobre rozumie a snaží sa mu pomôcť. Zahrala ju najznámejšia Sissy, Romy Schneider.